Gyengén indult az év
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének értékelése szerint idén januárban 26 százalékkal kevesebb személyautót (3649 db) és kishaszonjárművet (650 db) helyeztek forgalomba, mint a tavalyi év első hónapjában. A motorkerékpár piac sem lendült fel (-22%, 35 db), egyedül nagyhaszonjárműből fogyott több (+87%, 297 db).
A személygépjármű forgalomba helyezés 2012. januárhoz mért jelentős elmaradásának fő oka, hogy az előző év január elsején csökkent drasztikusan a regisztrációs adó, emiatt jó néhány 2011 végén megrendelt gépjármű forgalomba helyezését az ügyfelek 2012-ben kérték. Ez a hatás minden bizonnyal, de csökkenő mértékben a februári és márciusi eladási darabszámok viszonyításánál is szerepet fog játszani.
Az értékesítésben 70-80%-os arányt képviselő céges vásárlások jelentős mennyiségi bővülése nem várható, de kismértékű növekedésre számíthatunk. 2013-ra a magánvásárlók lassú visszatérése mozdíthat elsősorban a piacon, amelyhez a gépjármű finanszírozás élénkülése is szükséges.
A kishaszonjárművek értékesítése 2012 második félévében megtorpant, így az eredmény végül visszaesés lett. Ez részben a magánhasználatra is vásárolt kishaszonjárművek forgalmának megtorpanásából, részben a használók takarékosabb gazdálkodásából adódik. Az MGE véleménye szerint jelentős előrelépés itt sem várható 2013-ban.
A nagyhaszonjárművek forgalomba helyezése esetében a 2011. évi jelentős előrelépés és piaci növekedés után várható volt némi megtorpanás, amely kisebb lett, mint amire számítani lehetett. Ezen a piacon szolid emelkedés várható.
A motorkerékpár piacot sújtja most már negyedik éve legsúlyosabban az értékesítési válság. Annak ellenére, hogy a 125 ccm hengerűrtartalmú motorok az év tavasza óta vezethetők „B” kategóriás jogosítvánnyal, a várt és más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez a lehetőség sem motiválta. Ennek megfelelően az előrejelzésünk itt is nagyon óvatos a növekedés tekintetében. A januári értékesítési volumen a termék szezonális jellege miatt is rendkívül alacsony.
Általánosságban elmondható, hogy 2008 óta drasztikusan lecsökkent kereskedői és szerviz kapacitás fenntartásához hosszabb távon a továbbra is alacsony volumenű és rossz szerkezetű (a céges piac jelentősen eltúlzott aránya) piac fennmaradása súlyos problémát jelenthet a legális szakmára nézve, hiszen az ellátatlanul maradó területekre áramlanak elsősorban a feketegazdaság szereplői kereskedelmi és javítói vonalon egyaránt. A Parlament által elfogadott jogszabály, mely 2013 januárjától lehetővé teszi, hogy a céges autók javítási és karbantartási ÁFA tartalma 50%-a visszaigényelhető, fontos lépés a javítói ágazat tisztítása érdekében, amelyet továbbiaknak kell követniük. Meg kell akadályozni a legális szféra számára lehetetlen versenyhelyzetet okozó import gépjármű ÁFA csalásokat, a feketeszervizek működését részben új jogszabályokkal, részben a hatályos jogszabályok következetes alkalmazásával.
A jelentősen növekvő használtautó import szerkezete igen kedvezőtlen irányt vett. 2008 és 2012 között az 1-5 éves korú használt autók aránya 76%-ról 25%-ra esett vissza, miközben a 11-15 éves autók aránya 5%-ról 34%-ra, a 15 évnél idősebb autók aránya pedig 3%-ról 21%-ra emelkedett. Mindez azt jelenti, hogy az ország Európa roncstemetőjévé válásának folyamata beindult, mivel a behozott használt autók 55%-a idősebb 11 évesnél.
Ez senkinek nem lehet érdeke. A használtautó importon belül 30%-ot képviselnek a magas fogyasztású prémium autók, ami indokolatlanná teszi a használt import körüli olyan szociális kommunikációt, hogy a szegényebb rétegeknek olcsón kell autóhoz jutniuk. Ezen autók üzemeltetési költségei magasak, így semmi nem indokolja, hogy a szegénységgel bármiféle kapcsolatba hozzuk ezek behozatalát. A rendkívül öreg autók behozatalának akadálytalanná tétele káros a környezetre és még azoknak az anyagi érdekeit sem szolgálja, akik ezeket megvásárolják. Valamennyi magyar ember érdeke, hogy az állam akadályozza meg az ország roncstemetőjévé válását.