/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Hatvan éves a Škoda Octavia

2019. január 31. 15:15   |   Autoblog
címkék:  

A Škoda Octavia a gyártás beindításának 60. évfordulóját ünnepli. E legendás modellből az első példányok 1959 januárjában gördültek le a Mlada Boleslav-i gyártósorokról. A népszerű kompakt modell örökségét a modern korszak első Octavia nemzedéke az 1990-es évek közepétől folytatta.

A jól hangzó Octavia név pont 60 évvel ezelőtt kezdte gazdagítani a Škoda modellkínálatát. Nem véletlen, hogy a nevet a latin „octavia” szóból vették, melynek jelentése a „nyolcadik”, minthogy az új jövevény a márka nyolcadik modellje volt a második világháborút követően, és ugyancsak a nyolcadik Škoda modell volt az akkor legkorszerűbbnek számító független felfüggesztéssel gyártott modellek között, amit az autógyár 1933-ban vezetett be. Az első, kétajtós Octavia 1959 januárjában hagyta el a Mlada Boleslav-i gyárat, az első néhány hét során még az Š 440 és az Š 445 nevű elődökkel együtt. A kocsi motorháztetője alatt egy robusztus, négyhengeres, 1,1 literes, 40 LE teljesítményű motor volt, az autó hátsókerék-hajtással és négyfokozatú sebességváltóval működött.

Az autó csúcssebessége 110 km/óra volt, átlagos fogyasztása pedig 7,7 liter volt 100 kilométeren. A vonzó, kecses karosszéria legalább akkora benyomást keltett mit az akkori Octavia menettulajdonságai. Az olyan műszaki újítások, mint az első csavarrugók torziós keresztrudas stabilizátorral, nagyfokú utazási kényelmet és könnyű vezethetőséget adtak az Octaviának, míg az aszimmetrikus fényszórók 1959-ben történt bevezetése tovább javította az aktív biztonságot is. A Škoda 1959-ben az Octavia Superrel bemutatott egy jóval erősebb változatot is, amiben 1,2 literes motor dolgozott, 45 LE-s csúcsteljesítménnyel.

1960. március 10-én a Genfi Autószalonon mutatkozott be a Škoda Octavia Touring Sport (TS), ami 50 lóerős motorral büszkélkedhetett. A Škoda ekkor kereste meg a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), hogy a TS-t homologizálja, azaz ezt a típust fogadja be a nem módosított közúti járművek versenyosztályába, így egyengetve az utat a 130 km/órás sebességű kétajtós modell előtt a motorsportban. A híres Monte Carlo ralin saját osztályában 1961-ben, 1962-ben és 1963-ban aratott győzelmeivel az Octavia mesterhármast ért el.

1960. szeptember 11-én a Škoda Brnoban bemutatta a kétrészes hátsó ajtóval rendelkező Combit. Kompakt külső méretei ellenére a gépkocsiban elfért öt személy, a csomagtartó 690 literes volt, a rakodóhosszúság pedig elérte a 96 centimétert. A hátsó üléstámlák ledöntése után a csomagtér 1050 literig volt bővíthető. A kétajtós szedánt 1964-ig gyártották, az utolsó példány, egy szürke Octavia Super április 11-én gördült le a gyártósorról. Utódaként ezt követően jelent meg a teljesen új, önhordó karosszériával rendelkező farmotoros 1000/1100MB. Az utolsó Octavia Combi 1971. december 21-én hagyta el a Kvasiny üzem gyártósorát. 1959 és 1971 között összesen 360 000 Octaviát gyártottak, beleértve a több mint 54 000 kombi változatot is.

Az Octavia jelentette a műszaki alapot az első Új-Zélandban gyártott gépkocsi számára is 1966-ban: a Trekka-t a cseh autógyárral szoros együttműködésben fejlesztették ki és az Octavia Super rövidített padlólemezére építették. A haszonjárműre úgy tekintenek, mint a Škoda jelenlegi szabadidőautóinak egyik előfutárára.

Az első korszerű Octavia megjelenésével az Octavia név az egész márka szinonimájává vált. 1992-ben, röviddel azután, hogy a Škoda csatlakozott a Volkswagen-csoporthoz, megkezdődött a munka egy teljesen új modell kifejlesztésén. A korszerű műszaki alapokon a vezető formatervező, Dirk van Braeckel és csapata egyéni formájú karosszériát alkotott. Az Octavia limuzin 1996. április 4-én debütált, és azonnal nemzetközi elismerésre tett szert, nem utolsó sorban 528 litertől 1328 literig terjedő csomagtartója miatt. Az 1998 márciusában érkezett Combi még tágasabb volt, és különösen sikeres lett az európai piacokon. Az első összkerékhajtású változatot 1999-ben hozták ki. Az Octavia első nemzedékéből 1,44 milliót gyártottak, 970 ezer limuzint és 470 ezer kombit.

Erre még rátett egy lapáttal az Octavia második nemzedéke, amelyet 2004 és 2013 között gyártottak. 1,6 millió limuzin és 900 ezer kombi került piacra belőle. A nagyobb használati értéken túl ez a nemzedék is számos műszaki újítással dicsekedhetett, beleértve a közvetlen befecskendezésű benzines motorokat és a DSG automata sebességváltót. Ma az Octavia harmadik nemzedéke alkotja a Škoda modellkínálatának gerincét. 2012 novembere óta gyártják és 2017 februárjában teljes mértékben felfrissítették. Eddig már több, mint 2,5 millióan döntöttek mellette.

A Škoda Octaviából 1959 óta majdnem 6,5 millió darab készült. A Škoda Mlada Boleslav-i központi üzemén túl a kocsi különböző változatait Kínában, Indiában, Oroszországban, Kazahsztánban és Algériában is gyártják.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/