/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Hatvan éves a Volvo Amazon

2016. szeptember 01. 11:30   |   Autoblog
címkék:  

A Volvo időtlen szépségét, az Amazont pontosan hatvan évvel ezelőtt pillanthatta meg először a világ. A görög mitológia harcos női népéről elnevezett modell a mai napig a Volvo történetének egyik legemlékezetesebb típusa.

A Volvo új négyajtósáról 1956 szeptemberének első hétvégéjén rántották le a leplet. A svédországi Örebro városában bemutatott, elegáns modell szakított mindazokkal a beidegződésekkel, amelyek a Volvók tipikus megjelenéséről éltek a közönségben.

Az Amazon szépséges volt és kacér, vonalaiban megjelentek a legkiválóbb olasz, brit és amerikai autóépítési hagyományok. Az autó formatervéért az akkor 26 éves Jan Wilsgaardot illeti köszönet; őt később kinevezték a Volvo vezető formatervezőjének, és az ő nevéhez fűződnek a 140-es, 240-es és 700-as szériák, valamint a 800-as sorozat egyes részletei. Jan Wilsgaard a közelmúltban, 86 évesen hunyt el.

Az újdonság a PV444 után a második modell volt, amelyet a Volvo a világháború után piacra bocsátott, nevét eredetileg úgy írták: Amason. Az autó a görög mitológiában szereplő, kizárólag nőkből álló, harcos törzsről kapta a nevét. Az írásmódon a sorozatgyártás beindítását megelőzően, 1957-ben változtattak, így lett az autó neve a nemzetközi piacokon ismerősebben csengő Amazon. Sajnálaton módon egy német moped- és motorkerékpár-gyártó vállalat, a Kreidler ugyanekkor vezette be saját, Amazone névre hallgató kismotorját, így a Volvo számos fontos piacon nem használhatta a fantázianevet.

Ugyanakkor sikerült megállapodásra jutni, amelynek értelmében a Volvo továbbra is Amazon néven értékesíthette a típust a skandináv piacokon. A világ egyéb pontjain az alapkivitel Volvo 121, a sportosabb változat Volvo 122 néven vált ismertté. Az alapmotoros kombi volt a 221-es, míg a Volvo 222 a sportos motorral szerelt kombi típus kódja volt. Ennek ellenére a köznyelv világszerte Amazonként ismerte meg az autót.

Az első években elképesztően elegánsak voltak az Amazonok. 1957-től 1959-ig kizárólag kéttónusú fényezéssel készült a típus. A fekete, éjfélkék és rubinvörös karosszériához világosszürke tető tartozott, míg a világosszürke karosszériaszínhez fekete tetőlemezt társítottak. 1959 után megjelentek az egyszínű kivitelek a kínálatban, és 1961 után már egyáltalán nem gyártottak kéttónusú Amazont.

Az 1958-as Amazon Sportot kifejezetten azon vevők kedvéért fejlesztették ki, akik nagyobb teljesítményre vágytak. A dupla SU karburátorral és sportosabb vezérműtengellyel szerelt motor legnagyobb teljesítménye 85 lóerő volt (SAE).

A Volvo 1959-ben szabadalmaztatott hárompontos biztonsági övét a világon elsőként alapfelszerelésként kínálta az Amazon. Az automobil történetében egyetlen más utasbiztonsági fejlesztés sem bizonyult ekkora jelentőségűnek. A becslések szerint az elmúlt 57 év során legalább egymillió életet mentett meg a hárompontos biztonsági öv.

1962 februárjában lépett színre az Amazon kombi kiadása. Az autó alapvetően eltért a Duett modelltől. Az Amazon kombi elegáns vonalvezetésű jármű volt, amerikai ihletésű, vízszintesen osztott csomagtér-ajtóval.

A legsportosabb Amazon a 123 GT volt, amelybe az 1800S sportkocsi motorját építették bele. Az 123 GT az 1967-es modellévvel jelent meg a kínálatban, legnagyobb teljesítménye 115 lóerő volt, sebességváltója gyorsító (overdrive) áttételt is kínált. A külső visszapillantó tükröket az első kerékdobokra szerelték, alapfelszerelésként jártak a modellhez a kiegészítő reflektorok, a műszerfal fölött fordulatszámmérő kapott helyet.

Az Amazon termékfejlesztése annak ellenére folytatódott, hogy 1966-ban színre lépett a 140-es széria. 1969-ben mindkét modellsorozat megkapta az új B20-as motort, Ez nagyobb lökettérfogatának köszönhetően érezhetően nyomatékosabb volt, és valamelyest a teljesítmény is nőtt.

1956 és 1970 között összesen 667 791 darab Amazon készült, több, mint addig bármely más Volvo modellből. A korábban elsősorban belföldi piacra termelő Volvo az Amazonnal lépett ki igazán az exportpiacokra: a legyártott példányok 60 százaléka Svédországon kívül talált gazdára.

Szintén az Amazon az első olyan Volvo modell, amelyet Svédországon kívül szereltek össze: Halifax városában 1963-ban nyílt meg a Volvo kanadai gyártóüzeme. Itt építették az észak-amerikai piacokra szánt autókat.

Később a dél-afrikai Durban városában is megnyílt egy összeszerelő üzem. A legnagyobb beruházást azonban a belgiumi Ghent városában eszközölte a Volvo. Mivel Svédország kívül esett az akkori EGK-n (Európai Gazdasági Közösség), fontos volt, hogy a Volvo a kontinentális vámunión belül is megtelepedjen. A gyár 1965-ben kezdte meg a termelést, éves kapacitása ekkor 14 ezer darab autó volt.

Az Amazon utolsó példánya 1970. július harmadikán gördült le a Torslanda-i gyártósorról. A sötétkék autót egyenesen abba a gyűjteménybe szállították, amelyből később létrejött a mai Volvo múzeum.

10 dolog, amit kevesen tudnak a Volvo Amazonról:

A Svédországban eladott mintegy 297 000 darab Amazon körülbelül 8 százaléka még mindig használatban van. A leggyakoribb kiadás az 1966-os széria, ebből jelenleg is forgalomban van 4804 darab. Svédországban összesen 24 282 darab Volvo Amazon rendelkezik érvényes forgalmi engedéllyel.

A Volvo gyári pilótája, Carl-Magnus Skogh 1965-ben egy 122S volánja mögött nyerte meg a görögországi Akropolisz-ralit.

A svéd rendőrség együttműködési megállapodást kötött a Volvóval, közösen kifejlesztett felszereléseiket később a civil sorozatgyártású példányokba is beépítették. A rendőrségi kivitelek tárcsaféket, fékrásegítőt, valamint radiális abroncsokat kaptak, évekkel azelőtt, hogy ezek elterjedtek volna a sorozatgyártású modelleken. A rendőrségi Amazonokat a hátsó ablakra fúvó ventilátorokkal szerelték fel, és a kormánykeréken elhelyezett gomb segítségével össze lehetett kapcsolni a szélvédőmosót a leggyorsabb törlési fokozattal.

Colin Powell, az Egyesült Államok egykori külügyminisztere, a vezérkari főnökök egyesített tanácsának volt elnöke nagy rajongója az autóknak. Garázsában számos veterán Volvo állt már, többek között egy 1966-os Amazon kombi. Amikor 1993-ban leköszönt vezérkari posztjáról, Bill Clinton elnök és Al Gore alelnök urak egy teljes felújításra szoruló Amazont ajándékoztak neki.

Az 1963-es Genfi Katalógusban szerepelt egy Volvo 122S Cabriolet elnevezésű típus, amelyet egy belga karosszériaépítő, bizonyos Jacques Coune jegyzett. A szépséges átalakítást keret nélküli oldalablakok, hátul finoman lekerekített ajtónyílások és előrefelé dőlő hátsó lámpatestek tették különlegessé. Az a tény, hogy a kabrió szerepelt a katalógusban, azt a benyomást kelthette, hogy sorozatgyártású típusról volt szó, holott valójában a Volvónak semmi köze nem volt az autóhoz, amelyből mindössze négy példány készült.

Egy New York-i reklámszakember, Amil Gargano 1962-ben kezdett dolgozni a Volvónak. Arra jutott, hogy a Volvók gyakorlatilag mindent kibírnak, és ez az állítás vált a márka egyedi terméktulajdonságává. Egy korai reklámfilmen földúton száguldanak egy Amazonnal. A reklám üzenete egyértelmű, bár manapság elfogadhatatlan volna: „Vezesd úgy, mintha gyűlölnéd. Olcsóbb, mint a pszichiáter.”

Egy időben szó volt arról, hogy V8-as erőforrást, egy továbbfejlesztett teherautó-motort építenek be az Amazonba. Állítólag öt prototípus is készült, ám végül a cégvezetés ráébredt, hogy a V8-as nem lett volna megfelelő választás az Amazonhoz – már csak azért sem, mert a kínálatban hathengeres motor sem szerepelt, így túlságosan nagy lett volna a különbség a négy- és a nyolchengeresek között.

A Volvo halifaxi (Kanada) összeszerelő üzemében épített Amazonokat Volvo Canadian néven forgalmazták.

Amikor az Amazon bevezetésével kibővült a Volvo modellkínálata, a márka 1958-ban visszanyerte a ‘Svédország első számú autómárkája’ címet. Ezt a címet azóta is rendületlenül tartja a Volvo.

A Richard Nixon elnök lemondásához vezető Watergate botrányról szóló „Az elnök emberei” című filmben a Washington Post riportere, Bob Woodward (Robert Redford) fehér Amazonnal jár.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/