Hét fok alatt téli gumi kell – mítosz vagy valóság?
címkék: cégautó, gumicsere, négyévszakos, nyári gumi, tél, téli gumi
Régóta ismert tanács, hogy 7 Celsius-fok alatt már csak téli gumit érdemes használni, ilyen hidegben ugyanis enélkül életveszélyes lehet a közlekedés. De vajon még ma is megállja a helyét ez az állítás?
Már léteznek olyan gumik, amelyek mind a téli, mind a nyári időjárás kihívásainak megfelelhetnek, főleg a sok lízingelt cégautóra is jellemző városi használat során. A négyévszakos abroncsokkal továbbá rengeteg vesződségtől megszabadulhatunk, valamint akár évente több tízezer forint elköltésétől is megkímélhetjük a pénztárcánkat.
A hideg idő beálltával minden évben számos helyen hallhatjuk a figyelmeztetést: 7 °C hőmérséklet alatt nem biztonságos a nyári gumik használata, ideje téli garnitúrára váltani. Valóban, a nyári gumik nem alkalmasak a nedves, csúszós, esetleg havas utakon való közlekedésre: havon nem mindig tudnak megtapadni, és az út felszínén lévő vizet sem tudják olyan hatékonysággal elvezetni, mint a téli körülményekre optimalizált abroncsok.
A gumicserék azonban nem kis költségekkel és időráfordítással járnak, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy kevesen használják ki igazán a téli gumikat. A klímaváltozás hatásai miatt az utóbbi években mindössze néhány nap volt, amikor valóban zord körülményekkel kellett szembenézniük a sofőröknek az utakon – nagy hóban ráadásul a téli gumi sem helyettesíti a hóláncot. Az autósok jó része ráadásul szinte kizárólag városban használja gépjárművét, ahol – amikor szükséges – sózzák az utakat.
A fenti okok miatt kezdtek elterjedni a négyévszakos gumik, amelyek egy kompromisszumos alternatívát nyújtanak a gumik cserélgetésére. Amint azt Angyal Zsolt, a Business Lease operációs igazgatója elmondta, ezekre manapság egyre kevésbé igaz, hogy se nyári, se téli felhasználásra nem jók igazán: „a mai technológiának köszönhetően a gyártók már elő tudnak állítani olyan abroncsokat, amelyek a hagyományos téli gumiktól eltérően – anyagösszetételüknek köszönhetően – nem kopnak meleg időben, ugyanakkor speciális barázdáltságuk miatt megállják helyüket az esős, latyakos utakon is. Az ilyen abroncsokkal ráadásul felkészültebbek lehetünk a változékony időjárásra is, gondoljunk csak arra, hogy nem szoktunk gumit cserélni egy-egy hidegebb nyári reggel vagy éjszaka előtt, holott egyre többet találkozhatunk ilyenekkel”.
A szakember ugyanakkor hozzátette: „bár több tízezer forintot és jelentős vesződséget is megspórolhatunk az egész éves gumikkal, ezek továbbra is kompromisszumos megoldást jelentenek. Extrém időjárási körülmények között, vagy például egy folyamatosan a vidéket járó pickup esetében nem javasolnám a legjobb négyévszakos gumikat sem. Kisebb autók elsősorban városban történő használata esetén azonban felesleges lehet a téli és nyári szettek folyamatos cserélgetése. Mi magunk is ajánlottunk már négy évszakos gumit több céges ügyfelünknek, akik között egy car sharing szolgáltató is megtalálható – remélem, ezek az abroncsok egyre inkább hozzá tudnak majd járulni a költségcsökkentéshez a lízingpiacon is” – zárta gondolatait Angyal Zsolt.
Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)
Sok időt dolgoztam a Főtaxinál annak idején,és sosem volt téli gumink.Mégis mindenhova eljutottunk
45-éve vezetek hivatásosan teher és személy gk-kat de soha nem jártam téli gumival. Az egész egy lehúzás a gumilobbi pénzszerzési manipulációja!! Egyet kell megtanulni: hogy a JÉG CSÚSZIK!!! A többi jön magától.
“Valóban, a nyári gumik nem alkalmasak a nedves”
“az út felszínén lévő vizet sem tudják olyan hatékonysággal elvezetni, mint a téli körülményekre optimalizált abroncsok.”
Tehát nyáron esőben is tetessük fel a téli gumit!?
Én még csak 47 éve vezetek, és autómérnök vagyok. Aki azt mondja, hogy régen is mindenhova eljutottunk téli gumi nélkül, az még soha nem ment jó téli gumival. Az állításának valódiságát pedig élből kontrázom. Én is éltem már akkor… És részt vettem jégen megtartott autóversenyen is. Jó őrangyalt kívánok a téli gumi nélkül közlekedőknek! És ne velem “találkozzanak”.