/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Hogyan csökkenthetjük az ország üzemanyag-fogyasztását tíz százalékkal?

2020. március 25. 18:30   |   Autoblog
címkék:  

Abroncscsere idején különösen aktuális a megfelelő nyomás beállítása: ha a Magyarországon közlekedő gépjárművek abroncsát a megfelelő értékre pumpálnák fel, az ország üzemanyag-fogyasztása azonnal csökkenne tíz százalékkal. 10 + 1 pontba gyűjtöttük a semmibe sem kerülő ötleteket.

Minden abroncs kopik, de…

Normál használat mellett a talaj kicsi szemcsékben gumidarabkákat dörzsöl le az abroncs futófelületéről. Ez természetes folyamat, de nem mindegy, hogy mennyi idő, illetve kilométer után kell új abroncsokat beszereznünk. A kopást megállítani nem lehet, de lassítani igen, és ehhez a legtöbb esetben elég havonta néhány perc: A megfelelő keménységűre pumpált gumiabroncsok élettartama hosszabb, tapadásuk biztosabb, az autó úttartása jobb, és a fogyasztása pedig kisebb. Ami a legfontosabb: a vezetésbiztonság és az abroncsok élettartama is nő, ha odafigyelünk a megfelelő nyomásértékre.

A sebesség, a terhelés és a nyomás kapcsolata

A fenti három fogalom szorosan összefügg, és nagymértékben befolyásolja a fogyasztást, az abroncsok élettartamát és a biztonságot. Egy példa: az abroncsban uralkodó nyomás jelentős mértékben befolyásolja annak terhelhetőségét. Ha nagyobb terhet szállítunk, utánfutót húzunk, meg kell növelnünk a nyomást, de mindig csak az autónk gyári előírása szerinti mértékben. Így a gumiabroncs kevésbé kopik és az autónk kevesebbet fogyaszt. (A családi nagy utazás után állítsuk vissza a megfelelő értékre.) Az is segíti az abroncsok élettartamának megőrzését, ha csökkentjük az egyébként megszokott sebességünket.

Nem elég a cipő orrával megrugdosni

A látszólag rendben lévő abroncsok nyomását is ellenőrizni kell, havonta legalább egyszer, mondjuk a lakóhelyünkhöz legközelebb eső benzinkúton. Az optimális persze az lenne, ha a teljesen hideg abroncsokban lévő nyomást tudnánk ellenőrizni, például még reggel, otthon, ugyanis az így mért szám a valós. A kívánt érték az, amit az autó kézikönyvében vagy jellemzően a vezető felőli első ajtó környékére ragasztott matricán tesz közzé a gyártó. A kis táblázatban eltérő értéket adnak meg egy-két utasra számítva, jól felpakolt kocsira, dízel- illetve benzinmotorra, és megint mást, ha utánfutót vontatunk. (Ha a nyomást meleg gumiabroncson ellenőrizzük, a gyártó által előírt számokhoz 0,3 bar-t hozzá kell adni.)

Ne feledkezzünk el a pótkerékről!

A legtöbben elfelejtik a csomagtartó mélyére elásott pótkerékben ellenőrizni a nyomást, ebben az esetben egy esetleges kerékcserénél kínos meglepetés érhet bennünket.

Mikor alacsony a nyomás?

Az egyenetlen kopás csökkenti a gumiabroncsok élettartamát, ezért érdemes időről-időre ránézni a futófelületre. Ha az abroncs futófelületének két szélén jelentkezik a kopás, a gumiabroncs „vállas”, akkor alacsony a nyomás. Ilyenkor az abroncs jobban kopik, túlságosan felmelegszik, és az autó a nagyobb gördülési-ellenállás miatt többet fogyaszt. Ha „nem számottevő mértékben”, mondjuk csak 0,5 barral kisebb a kerekekben lévő nyomás az előírtnál – amit ránézésre nem lehet megállapítani –, a gumiabroncs élettartama rövidebb lesz az elvárhatónál. Szakemberek szerint 10%-kal alacsonyabb nyomás mintegy 10%-al csökkentheti a futásteljesítményt. Amennyiben még kisebb a nyomás, arra is számíthatunk, hogy a fogyasztás akár drasztikus mértékben is megnő, a tapadás viszont csökken. Ha olyan abroncsokkal közlekedünk, amelyekben mindössze 0,5 bar nyomás van, a fentieken túl az abroncsokat véglegesen tönkretesszük.

Ha túl nagy a gumiabroncsban lévő nyomás

Ilyenkor a futófelület közepe lesz kitéve aránytalanul nagy terhelésének. Igaz ugyan, hogy a nagyobb nyomás akár mérhető fogyasztáscsökkenést is eredményezhet, de semmi sincs ingyen: ilyenkor a gumiabroncs élettartama éppúgy csökken, mint az autó stabilitása és tapadása, és a futómű is gyorsabban kopik, mint ideális nyomás esetén.

Ha a futófelületen mélyedéseket és domborulatokat látunk

Ebben az esetben valószínűleg nem elég a nyomáspróba: szerelő tudja megállapítani, hogy a kerekek kiegyensúlyozatlansága vagy a felfüggesztés, a lengéscsillapítók, esetleg a kormányrendszer kopott alkatrészei okozzák-e a bajt. Az átlós kopás helytelen centrírozásra éppúgy utalhat, mint alacsony nyomásra. A kerekek össze- és széttartásának beállítása, valamint a futómű hangolása egyébként is hasznos: nemcsak a féloldalas, illetve az egy-egy foltban történő kopást lehet vele elkerülni, de a gyári értékekre beállítva a legkisebb az abroncsok kopása, ugyanakkor a legjobb a tapadás, és végső soron a legbiztonságosabb a vezetés.

Peres gumiabroncsok: növeld a nyomást!

A széles futófelületű, alacsony oldalfalú, úgynevezett „peres” gumiabroncsok mutatósak, sokak szerint az egész autó megjelenését átalakítja négy ilyen abroncs. De nem csak ez fog megváltozni: A normál abroncsoknál alacsonyabb „H” értékű, vagyis kis oldalfal magasságú abroncsok jól tapadnak, de a fogyasztást is növelik. Jobban ráznak, igazából csak sík aszfalton öröm velük közlekedni. A legfontosabb: mivel a belső térfogatuk kisebb, a nyomást kb. 20 százalékkal meg kell növelnünk. Figyeljünk arra is, hogy peres gumiabroncsokkal megváltozik a futómű karakterisztikája, és ez másfajta vezetési stílust követel meg.

Mikor kell cserélni az abroncsot?

A futófelület bordái között kopásjelzőket találunk. Ha az abroncs futófelülete egy szintbe kerül a kopásjelzők felszínével, mindenképpen le kell cserélni az abroncsot. Ilyenkor a bordák magassága már csak 1,6 mm. Ez a hazai és több európai szabályozás szerinti minimális árokmélység, de nem éri meg feszegetni a határokat. A szakemberek egybehangzó ajánlása alapján nyári gumiabroncsoknál 3 mm, a téli szett esetén 4 mm-es értéknél vegyünk új abroncsokat.

A legjobb érték mindig a gyártók által ajánlott!

Ragaszkodjunk a gépkocsigyártók által megadott abroncsnyomás értékekhez, és havonta egyszer ellenőrizzük azokat: így lesz a használatuk a legbiztonságosabb, a legtakarékosabb, és így szolgálnak bennünket a legtovább!

Még egy tipp:

A rendszeres nagymértékű nyomásvesztés a felni, a szelep vagy az abroncs hibájára utal. A nyomás pótlása csak ideiglenes megoldás, minél előbb forduljunk szakemberhez!

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/