/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Hogyan ne legyen egy egyszerű parkolás rémálom az ünnepek alatt?

2020. december 22. 20:55   |   Autoblog
címkék:  

A nagyvárosokban parkolóhelyet találni az átlagos napokon sem könnyű, az ünnepek előtt azonban a szokásosnál is nagyobb zsúfoltságra számíthatunk – hát még az ingyenes parkolás időszakában! Noha idén várhatóan sokan inkább az interneten szerezzük be a karácsonyi ajándékok zömét, kevesebb lesz a rokonlátogatás a városközpontokban és a nagyobb áruházak környékén aligha csillapodik számottevően a forgalom.

20201222_Hankook_Illusztracio_Parkolas_unnepek

Különleges időket élünk, most némileg nehezebb autósnak lenni a korlátozások és az ingyenes parkolás lehetősége miatt. Jelenleg még fontosabb, hogy körültekintőek legyünk, közlekedjünk megfontoltan, tervezzünk előre, kövessük figyelemmel a rendkívüli szabályozásokat, illetve tartsuk is be azokat, és legyünk türelmesek embertársainkkal. A parkolás pedig olyan általános hétköznapi tevékenységgé vált, ami kiváltképp kellemetlen percek elé állíthat minket.

Nem csak a fővárost érintő probléma, hogy a parkolóhelyek száma nem képes lépést tartani a hazai autóállomány rendületlen növekedésével. Különösen a belvárosokban vannak nehéz helyzetben az autósok: zsebkendőnyi helyekre próbálunk parkolni szűken, hátramenetben, párhuzamosan, és lehetőleg gyorsan. A parkolóradar és a tolatókamera mindenképpen előny, ha a többi autóval való ütközés elkerüléséről van szó, az éles járdaszegélyektől azonban ezek sem óvnak meg minden esetben. Mire ügyeljünk tehát, ha a karácsonyi forgatagban az utolsó szabad helyre próbáljuk beügyeskedni az autónkat?

Párhuzamos parkolás: nem csak a dísztárcsánk bánhatja

Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy az éles peremek nem tesznek jót az abroncsoknak. A jobbik eset, ha „csak” a felnit vagy a dísztárcsát húzzuk meg párhuzamos parkolás közben. Rosszabb esetben az abroncs oldalfalát is felsértheti a járdaszegély. A kevésbé rutinos sofőrök ráadásul sokszor észre sem veszik, hogy az autó teljes súlyával a járda pereméhez préseli a gumikat és csak az autóból kiszállva szembesülnek az „eredménnyel”. A megoldás a rutin és a türelem: ha a parkolási manőver közben döccenést érzünk, guruljunk el pár centire a szegélytől és korrigáljuk az ívet.

Apropó, manőver. „Az egyik leggyakoribb hiba, amit a sofőröktől látunk, hogy parkolás közben a mozdulatlan autó kormányát tekergetve igyekeznek a megfelelő szögbe állítani a kerekeket. Annak idején az autósiskolában az oktatónk bizonyára igen morcosan nézett ránk, ha ilyesmivel próbálkoztunk: a rásegítés miatt szinte észre sem vesszük, milyen nehezen fordul ilyenkor a kerék, az abroncsainkat és a kormányművet azonban komoly terhelésnek tesszük ki. Ezt könnyen elkerülhetjük azzal, ha előbb megmozdítjuk az autót és úgy korrigálunk” – fogalmazott Tomin István, a Hankook műszaki osztályának vezetője. Forgalmas, szűk utcákban persze előfordul, hogy nincs lehetőségünk erre, ezért ez az egyébként gumigyilkos gyakorlat mégis a bocsánatos bűnök közé tartozik.

A járdaszegélyek sem kímélik az abroncsokat

Sokkal alattomosabb és veszélyesebb azonban, ha járdaszegélynek vagy padkának ütközünk. „Az éles perem felsértheti az abroncs szövetvázát, a karkaszt is, és az ilyen sérülés könnyedén defektet okozhat. Ilyenkor nem csupán az abroncs sérüléseitől kell tartanunk: egy komolyabb ütközés a futóműben is kárt tehet. Ha mégis járdán kell parkolnunk, lassan és lehetőleg minél nagyobb szögben kíséreljük meg a manővert” – tanácsolja Schrancz László, a Technology Team Process & Design Unit vezetője. Győződjünk meg arról is, hogy egyik abroncs sem lóg le a járda széléről, ha pedig úgy látjuk, hogy valamelyik abroncs a peremhez nyomódik, érdemes venni a fáradságot és pár centivel arrébb gurítani az autót.

Van megállás a lejtőn

Létezik ugyanakkor olyan eset is, amikor kifejezetten tanácsos finoman a szegélyhez érinteni az abroncsokat: ha lejtőn állunk meg. Amellett ugyanis, hogy sebességben hagyjuk a váltót és behúzzuk a kéziféket, a nagyobb biztonság érdekében tanácsos lenne kiékelni a kerekeket is, mielőtt magára hagyjuk az autónkat. Az ékelés persze nem mindig életszerű, és sokszor túlzásnak is tűnhet ez az óvintézkedés. Alapszabály viszont, hogy a kerekeket úgy kell elforgatni, hogy az autó súlya a járdaszegély felé gördítse őket, mert véletlen elindulás esetén így keletkezik a legkisebb kár a járműben és annak környezetében.

Az ünnepek környékén mindenki feszültebb a szokásosnál: rengeteg az elintéznivaló és kevés az idő, 2020 pedig különösen próbára tett mindannyiunkat. Vezessünk most még türelmesebben, még körültekintőbben, tegyük ezeket a heteket egy kicsit könnyebbé saját magunk és mások számára is.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/