Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Ideje lecserélni a téli gumit

2016. április 14. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

A magyar autóvezetők döntően nem közlekedésbiztonsági, hanem költségcsökkentési okokból cserélik le téli abroncsaikat nyári gumikra, derült ki a Bridgestone közel 70 szervizműhely vezetője körében végzett felméréséből. Noha a tavaszi-nyári zivatarok során akár 15-20%-kal is rövidebb fékúttal bír az autónk nyári abroncsokon, a megkérdezett szervizműhelyek vezetői szerint a magyar autósok inkább azért váltanak nyári gumikra, mert így kevesebbet fogyaszt majd az autójuk és nem koptatják a drága téli abroncs szettet.

A magyar közlekedésbiztonsági kultúra fejlődését mutatja ugyanakkor, hogy a felmérés szerint az autóvezetők több mint 50%-a 2-3 mm-es profilmélység elérésekor új nyári gumit vásárol.

Szezonokban mérhető a megtakarítás

Számos autóvezető gondolja úgy, hogy ha csak november-december környékén állt be a téli időszak, úgy nyugodtan fennhagyhatják a téli abroncsokat az autón, hiszen száraz időszakban azzal úgysem ártanak a guminak. A Bridgestone által megkérdezett szervizműhely vezetők 70%-a szerint a magyar autósok döntően úgy vélik, hogy a téli abroncsok nyári időszakban való használata alapvetően az abroncs fokozott kopásával jár, de a szervizvezetők tapasztalatai szerint csak minden harmadik autós ismeri a hosszabb féktáv, a magasabb zajszint, vagy a magasabb benzinfogyasztás problémáját.

A Bridgestone szerint körültekintő vezetéssel és az évszaknak megfelelő, átlagos kopással számolva a téli abroncsaink 2-3 szezonon át is biztonságosan használhatóak, de a tavaszi-nyári időszakot a téli gumi rosszul tűri, és a felgyorsuló kopás miatt akár 1-2 szezont is lefaragunk az élettartamukból. További költségtényező a megnövekedő üzemanyag fogyasztás, mivel a tavaszi-nyári útviszonyok között akár 10%-kal is többet fogyaszthat autónk, ha téli abroncsokon hajtjuk, ami autókategóriától és a havonta megtett km-ektől függően éves szinten 10-25 ezer Ft-os többletkiadást is eredményezhet.

Mit számít a DOT szám?

A DOT szám az abroncs oldalfalán megjelenített 4 jegyű szám, amelynek első két számjegye az abroncs gyártási évének adott hetét, utolsó két számjegye a gyártás évét jelöli. Noha sokan gondolják azt, hogy érdemes „idei” abroncsot venni, de – ahogyan erre a Magyar Gumiabroncs Szövetség is rámutatott – a gumiabroncs nem gyorsan romló áru. Egy abroncs maximum 5 évig is újnak számít, vagyis megfelelő tárolás mellett egy 4-5 éves gumi ugyanolyan teljesítményi mutatókra képes, mint egy pár hónapja a gyártószalagról legördülő abroncs. A gumiabroncs maximális élettartama 10 év, így ezen időtartam felett akkor is szükséges a csere, ha az abroncsunk profilmélysége az ajánlott érték felett lenne.

Több mint egy kocsihosszal is rövidebb fékút

A Bridgestone által végzett felmérés szerint a magyar autósok fontosabbnak gondolják a gazdaságosságot, mint a biztonság, vagy a biztos kezelhetőség kérdését. Az autószervizek vezetői szerint minden második magyar autóvezető sorolja előbbre a költséghatékonyságot (vagyis nyáron nem koptatja a drága téli szettet) a nyári abroncsra való váltás indokaként, mint a nyári abroncsok által biztosított biztosabb tapadást (17%), vagy a rövidebb fékutat (16%).

„Érdemes most átcserélnünk a téli gumi szettet nyári abroncsokra, ugyanis az egyre melegebb tavaszi időszak beköszöntével ez nemcsak költséghatékonysági, de közlekedésbiztonsági szempontból is okos döntés. A téli és nyári abroncsok gumikeveréke jelentősen különbözik egymástól, ezért más hőmérséklet tartományban képesek jó tapadást és kormányozhatóságot biztosítani. A téli abroncsok lágyabb gumikeveréke a tavaszi-nyári időszakban kevésbé tapad a meleg útfelületen, így száraz úton 10-15%-kal, nedves útfelületen akár 15-20%-kal is hosszabb fékúttal rendelkezik az autónk – vagyis az aktuális sebességtől függően akár több mint egy egész kocsihosszal később állunk csak meg” – mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke.

Amikor milliméterek számítanak

A megfelelő profilmélység nemcsak télen, de nyáron is kulcsfontosságú. A Bridgestone által megkérdezett szervizműhelyek vezetői egyetértettek abban, hogy nyári abroncsok esetében nem érdemes az autóvezetőknek addig várniuk, amíg nyári abroncsaik profilmélysége eléri a törvényben meghatározott 1,6 mm-es minimumot, hiszen egy nyári gumi már 2-3 mm-es profilmélység alatt is jelentősen veszíthet a teljesítményéből nedves útfelületen.

Kopott nyári gumikon és nedves útfelületen ugyanis drasztikusan megnövekszik a vízen való felúszás, az ún. aquaplaning esélye, amikor gyakorlatilag megszűnik a közvetlen kontakt az abroncs és az útfelület között. Míg egy új nyári abroncs akár 10 liter vizet is képes kiszorítani maga alól, addig ez a vízmennyiség egy alacsony profilmélységű gumi esetében 3-4 literre csökken, vagyis nemcsak a féktávolság növekszik meg, de az autónk irányíthatósága is jelentősen csökken.

A magyar autósok erre már egyre tudatosabban figyelnek, ugyanis a szervizműhelyek tapasztalatai szerint minden második magyar autósok már a 2-3 mm-es profilmélység elérésekor új abroncsot vásárol.

A prémium minőség méterekben mérhető

Az Autónavigátor.hu autós szakportál 2016-os nyári abroncstesztje szerint is érdemes elgondolkoznunk azon, hogy középkategóriás, vagy prémium abroncsokat vásárolunk. A 2016-os teszt súlyozott ranglistáján első helyen végzett Bridgestone Turanza T001 prémium nyári abronccsal szerelt tesztautó 60 km/h-ról vészfékezve nedves útviszonyok között 1,6 méterrel hamarabb fékezett le egy kopott prémium nyári abroncshoz képest, míg a használt középkategóriás téli abronccsal szerelt autó már csak 5 méterrel később volt csak képes megállni. Vészfékezéskor pedig nem méterek, hanem centik dönthetnek.

A végső érv: a biztosító sem fizet

Kulcsfontosságú végső érv szól a megfelelő profilmélységű nyári abroncsra való váltás mellett: ha balesetet okozunk és a vizsgálat során felmerül a balesetet kiváltó okként az abroncs nem megfelelő állapota, úgy a helyszínelő rendőrség elsőként vizsgálja majd a profilmélységet. Ha pedig kiderül, hogy a baleset oka valóban az elkopott gumi volt, úgy nemcsak eljárást indítanak velünk szemben, de a biztosítónk sem fogja kifizetni az okozott kárt, sőt a teljes kárköltséget ránk terheli majd. Így valóban nemcsak költséghatékonyabb, de biztonságosabb megoldás is megfelelő abroncsokon útra kelnünk.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!