/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Itt a szebb, tágasabb és okosabb új Škoda Octavia

2019. november 12. 19:15   |   DG
címkék:  

Lehullt a lepel a Škoda Octavia negyedik generációjáról, amely minden szempontból felülmúlja elődjét. Kívül-belül nagyobb, elegánsabb megjelenésű, tele van korszerű konnektivitási megoldásokkal és a biztonsága is szintet lépett. Az új Octavia a Volkswagen-konszern legkorszerűbb motorjait és váltóműveit kapja meg, s most első ízben lesz belőle konnektoros hibrid verzió is.

Az Octavia a Škoda legnépszerűbb modellje, 1959 óta 6,5 millió darabot adtak el belőle. Az 1996-ban ismét piacra dobott Octavia ma már egy ikon, és nemcsak Csehországban, hanem a világ számos más országában. Az okok nyilvánvalóak: egy modern megjelenésű, korszerű technológiájú és praktikus kocsi, kivételesen tágas belső térrel és remek ár-érték aránnyal.

Az új Octavia pedig minden idők legjobbja. Még tovább nőtt és magán viseli a cseh márka új formai nyelvezetét, amelyet az új Superb ismertetett meg a világgal. A Superbre kísértetiesen hasonlító Octavia határozottan szebb és elegánsabb elődjénél, egyúttal több dinamizmus is szorult belé. Az új limuzin 19, míg a kombi 22 mm-rel hosszabb a harmadik generációs modellnél, míg a szélesség 15 mm-rel gyarapodott mindkét modell esetében. Mindkét modell immár 4689 mm hosszú és 1829 mm széles, a tengelytávjuk pedig 2686 mm-es. A méretnövekedéssel a hátsó lábtér (+ 5 mm) és csomagtartó térfogata is nőtt; a limuziné immár 600 (+10 l), a kombié pedig 640 liter (+30 l). Ezek rekord értékek a szegmensben.

Az új Octavia elhagyta az előd sokat kritizált osztott első lámpatestjeit, és vékonyabb, élesen metszett fényszórókat kapott új dizájnú nappali világítással. A fényszórók alapfelszerelésként full LED-esek, akárcsak a hátsó lámpák és a ködlámpák. Felárért adaptív LED matrix fényszórók is rendelhetők, többféle világítási móddal és teljesen automatikus vezérléssel. A lámpák mellett átrajzolták a hűtőmaszkot és a lökhárítót is, s a hátsó traktus is másként fest. Jóval több sarkosabb, határozottabb formai megoldással találkozunk. Az Octavia Combi ezek mellett lapos tetőléceket is kapott. A sziluett dinamizmusát fokozzák a hatalmas, akár 19 colos kerekek. Az új dizájn az aerodinamikára is pozitív hatással volt, a limuzin légellenállási együtthatója 0.24, míg a kombié 0.26-ra csökkent, amelyek az egyik legjobb értékek.

Az utastér is teljesen átalakult. Új, kétlépcsős műszerfalat építettek be, amitől elkülönül a középkonzol és amelynek közepén egy hatalmas, 25 cm átmérőjű érintőképernyő trónol. Az új kétküllős kormánykerék új vezérlőgombokat és krómozott tekerőgombokat kapott, amelyek leegyszerűsítik a kezelést. A volánról akár 14 különböző funkció vezérelhető. Opcióként hátomküllős sportkormány is rendelkezésre áll. 25 cm átmérőjű virtuális műszeregység is elérhető, négyféle grafikai megjelenítéssel.

A biztonsági és kényelmi berendezések kínálata is kibővült. Premierjét ünnepli például a head-up display, de többféle motorosan állítható ergonomikus ülés is rendelkezésre áll, fűtés, szellőzés és masszázs funkcióval, Alcantara/bőr huzattal. Extraként háromzónás automata légkondicionáló és szélvédőfűtés is elérhető. Alapfelszereltség a négy elektromos ablakemelő, a gombos motorindítás és az elektromechanikus parkolófék.

Az új Octavia az első Škoda shift-by-wire rendszerű DSG-váltóval. A váltókarnak már nincs mechanikus kapcsolata a váltóművel, elektronikusan működik. Ez helyet takarított meg és új dizájn lehetőségeket nyitott meg, így például az ismerős DSG váltókar helyett egy sokkal kisebb billenőkapcsolót alkalmaztak a középkonzolon. Négyféle infotainment rendszer közül lehet választani. Már az alap Swing is 8,25 colos kijelzővel érkezik, az okostelefonokat pedig vezeték nélküli SmartLink, MirrorLink, Android Auto és Apple CarPlay kapcsolaton keresztül lehet összehangolni az autóval. A Bolero és az Amundsen rendszerek már nagyobb, 10 colos képernyőt vonultatnak fel. Az eSIM kártyának köszönhetően az Octavia mindig online.

Az asszisztens rendszerek között újdonság az ütközés elkerülő asszisztens, amely kormányzási beavatkozással segít elkerülni a gyalogosokkal, kerékpárosokkal és más autókkal történő ütközést. A kanyarodási asszisztens a közeledő autókra figyelmeztet, míg a kiszállás asszisztens ajtónyitás előtt tudatja a sofőrrel, hogy közeledik-e valaki hátulról. A környezeti kamera és a 70 méterre ellátó holttér-figyelő szintén új tételek. Az adaptív tempomat már 210 km/órás sebességig működik. Az új Octavia kettes szintű önvezetésre is képes, tartja a forgalmi sávot, a beállított sebességet és a távolságot az elöl haladó járműtől.

Az Octavia negyedik nemzedéke a hagyományosak mellett alternatív hajtásláncok bő választékával kerül piacra. A benzinmotorokat optimalizálták és néhányat közülük enyhe hibrid rendszerrel láttak el, a dízelmotorok pedig 80 százalékkal kevesebb nitrogen-oxidot bocsájtanak ki. A palettán sűrített földgázos verzió is lesz és most első ízben választható plug-in hibrid modell is. A motorok teljesítménye 110-től 204 lóerőig terjed, s a manuális mellett elérhető 7-sebességes DSG-váltó, valamint négykerék-hajtás is.

A Superb iV után az Octavia iV lesz a második hálózatról tölthető Škoda. A hajtásláncot egy 156 lovas 1,4 TSI turbómotor és egy 75 kW-os elektromotor alkotja, együtt 204 lóerőt és 350 Nm-ot fejtenek ki. Az Active és a Scout változatokat leszámítva az Octavia iV bármelyik felszereltségi szinttel megvásárolható lesz. Az Octavia iV 13 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorának köszönhetően 55 kilométeres emissziómentes hatótávolságot nyújt a WLTP szerint mérve. Mivel a telepet hátulra építették be, a poggyásztér űrmérete kisebb, a limuziné 450, a kombié 490 liter.

Az Octavia G-TEC verzióban különösen környezetbarát. A sűrített földgázzal (CNG) hajtott változat 25 százalékkal kevesebb szén-dioxidot, jelentősen kevesebb nitrogén-oxidot és nulla kormot bocsájt ki. Az 1,5 literes TSI motor 130 lóerőt ad le és 3,4-3,6 kilogramm gázt fogyaszt CNG üzemmódban 100 kilométerenként. A benzinfogyasztása 5,4 l/100 km. A három CNG tartály kapacitása 17,7 kg, amely 523 kilométerre elég; a 9 literes benzintartály ezt további 278 kilométerrel fejelheti meg. A hatótáv így összesen eléri a 800 kilométert. A tartályok miatt a csomagtér persze a G-TEC modellekben is kisebb, a limuzin 455, a kombi 495 litert tud felmutatni.

Az új Octavia két enyhe hibrid technológiával kiegészített eTEC verzióban is megvásárolható lesz. A 7-fokozatú DSG-váltóval a háromhengeres 1 literes TSI 110 lóerőt, míg a négyhengeres 1,5-ös TSI 150 lóerőt mozgósít. A 48-voltos indítómotor-generátor és a lítium-ion akkumulátor jóvoltából azonban a kocsi képes visszanyerni a mozgási energiát és eltárolni azt az akkumulátorban, amelyet később a benzinmotor támogatására (e-boost) lehet használni, illetve lehetőség nyílik a vitorlázásra is kikapcsolt motorral.

A plug-in hibrid és enyhe hibrid, valamint a földgázas hajtásláncok mellett az új Octavia természetesen elérhető lesz normál turbófeltöltésű benzines és dízel aggregátokkal is. A benzines kínálat az 1,0 és 1,5 TSI Evo (110 és 150 LE), valamint a 2.0 TSI egységekből áll (190 LE), turbódízelből pedig egyféle van, a 2 literes TDI, 116, 150 és 200 lóerővel.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/