/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Itt a téli gumik felszerelésének ideje

2014. október 22. 14:45   |   Autoblog
címkék:  

A téli gumiabroncs szükségességéről és használatáról nem lehet eleget beszélni és szerencsére egyre többen ismerik fel: a hideg évszakokban használt abroncsok mintázata és anyaga eltér a nyári időszakban felszerelttől. A téli gumiabroncsot nem elsősorban a havas úton történő könnyebb haladásra találták ki, hanem arra, hogy a 7 °C-nál hidegebb aszfalton is kellő tapadást biztosítson.

A gumiabroncsoknak nem használ a téli-nyári le, illetve felszerelés, ezért érdemes külön felnit vásárolni mindkét szett számára. Javasoljuk, hogy télen ne használjunk könnyűfém felnit, hanem csak acélfelnit. Ha a tavaly használt téli abroncsokat szereltetjük fel, győződjünk meg azok kifogástalan állapotáról: ha megfelelően tároltuk őket, és a profilmélységük legalább 4 mm mély, elvileg nem érhet bennünket kellemetlen meglepetés, de ha kétségeink vannak, forduljunk szakemberhez.

A nem használt kerekek elhelyezése: a felnire – közkeletű nevén kerékre – szerelt gumiabroncsokat felfüggesztve vagy egymásra helyezve kell tárolni. A leszerelt abroncsokat viszont állítva, de rendszeres időközönként megforgatva tegyük el a következő szezonig. A gumiabroncsokat hűvös, hőforrásoktól legalább egy méterre lévő, száraz, pormentes, lehetőleg sötét tárolóban vagy ahol erre mód van, a szakszervizben raktároztassuk.

Aki hegyes-dombos területen lakik, vagy kora reggel indul dolgozni, annak nem kell megvárnia az abroncsserével a valódi hideget. Október második felében már nem korai felszerelni a téli szettet, ráadásul ilyenkor még jó eséllyel a sorban állás is megspórolható.

Az abroncsokat nagyjából három kategóriába sorolhatjuk: budget, közepes és prémium minőség. Aki kisautójával keveset autózik, az nyugodtan választhat az olcsóbb polcokról is, a nagy gyártók termékeiben megbízhatunk. Aki sokat autózik és erősebb – nagyobb forgatónyomatékú – motor van az autójában, az válasszon jobb minőségű abroncsot. Ezek biztonságosabbak, gazdaságosabbak és csendesebbek, ráadásul az élettartamuk is hosszabb lehet. Az új abroncsoknál kötelező energiatanúsítvány könnyen áttekinthetően tájékoztat az üzemanyag-hatékonyságról, a vizes úton mért fékútról és a gördülési zajról.

Az úgynevezett négyévszakos abroncs kompromisszum: az anyagának összetétele, a lamellák profilja és azok mélysége inkább a nyári gumiabroncsokéhoz hasonló.

Jelentős mennyiségű hó esetén ajánlott a hólánc, amely felszerelését érdemes otthon, indulás előtt begyakorolni. Egyes országokban a hólánc kötelező felszerelés. A határ másik oldalán ellenőrizhetik meglétét, sőt azt is, hogy a gumiabroncshoz illő méretűt tartunk-e a csomagtartóban.

Ha a gumiabroncs csere kapcsán úgyis a szervizben járunk: nézessük meg a fékbetéteket, cseréltessük le a nyári ablakmosó folyadékot télire, ellenőriztessük a fagyálló folyadék fagyáspontját, valamint szintjét és szükség szerint állítassuk be. A nyáron gondmentesen „dolgozó”, de 4-5 évnél régebbi akkumulátor teljesítménye télen már kevés lehet a motor indításához, ezt is érdemes megnézetni.

Ijesztő belegondolni, mennyi autós nincsen tisztában a biztonságos közlekedés alapjaival!

A Magyar Gumiabroncs Szövetség téli gumiabroncs szezont megelőző kutatásában arra kereste a választ, hogy a magyar gépjárművezetők mennyire vannak tisztában a gumiabroncsok szerepével a biztonságos közlekedésben. Az eredmények azt mutatják, hogy bőven van még hová fejlődni, holott a tét az életünk lehet.

1. Magyarországon az autóvezetők mintegy 40%-a nem tudja pontosan, mikor kell lecserélnie a gumiabroncsokat.

Egy reprezentatív felmérés szerint a 18-70 éves autóvezető lakosság 40,8%-a – helytelenül – nem attól teszi függővé a gumiabroncs cseréjét, hogy a hőmérséklet 7 °C alatt vagy felett van. Jellemző hiba például, hogy megszokás szerint egy adott hónapban cseréli le az abroncsokat, az időjárástól függetlenül.

Szigorúan a téli gumiabroncsok felszerelését tekintve az arány valamivel jobb, azonban még mindig túlságosan nagy: az autóvezetők 36%-a nincsen tisztában a 7°C alatti hőmérséklet jelentőségével. Habár számokkal kifejezve a helyzet nem tűnik drasztikusnak, emlékezzünk rá, hogy a súlyos balesethez elég csupán egyetlen nem megfelelő abroncsokkal felszerelt gépjármű.

2.  Sokan akkor cserélnek gumiabroncsot, ha az rossz állapotban van – azonban gyakorlatilag nem tudják, mikortól rossz az abroncsok állapota.

Az autóvezetők 46%-a akkor cseréli le a gumiabroncsot, ha az „rossz állapotú”. Azonban ennek a csoportnak több mint 60%-a nem, vagy rosszul tudja, meddig mondható jó állapotúnak egy abroncs (minimális profilmélység alapján)

3.  Biztonsági szempontból fontosabbnak tartjuk a gyerekülést a téli gumiabroncsnál. 

Gyermekeink biztonsága természetesen az egyik legfontosabb dolog a világon. De mi a helyzet a közlekedésben résztvevő többi emberrel, köztük saját magunkkal?

Íme, a válaszadók átlagos prioritási listája, ha biztonságos autózásról van szó:

1.       fékek állapota
2.       menetstabilizáló rendszer
3.       biztonsági öv
4.       fényszórók, lámpák állapota
5.       életkornak, testsúlynak megfelelő gyerekülés
6.       lengéscsillapítók állapota
7.       téli gumiabroncs
8.       légzsákok
9.       ABS

4.  A magyar autóvezetők szerint a megfelelő gumiabroncs használata fontosabb a taxik esetén, mint a személygépjárműveken.

Habár az eltérés nem nagy – egy tízes skálán egy pontos –, mégis érdekes kérdéseket vet fel. Gondoljunk csak bele: a mindennapi forgalmat tekintve vajon hány személygépjármű jut egy taxira? Vagy emlékezzünk vissza, hogy az elmúlt egy évben hányszor ültünk taxiban és hányszor saját, vagy mások autójában?


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/