/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Itt az ötajtós MINI

2014. június 05. 17:20   |   Autoblog
címkék:  

Alig pár hónappal az új MINI piaci bevezetése után a brit prémiummárka egy teljesen új karosszéria-változattal, az ötajtós MINI modellel bővíti kínálatát. Az újdonság a MINI márkára jellemző vezetési élményt, a típus harmadik nemzedékének jellegzetes karakterét, valamint a nagyobb tér jelentette fokozott praktikumot ötvözi.

Az új ötajtós MINI karosszériája 3982 milliméter hosszú (a Cooper S és Cooper SD változatok hossza 4005 milliméter), 1727 milliméter széles és 1425 milliméter magas. Vagyis az ötajtós MINI 161 milliméterrel hosszabb és 11 milliméterrel magasabb a háromajtós változatnál, miközben szélessége nem változott. A tengelytávolságot 72 milliméterrel, 2567 milliméterre nyújtották, a nyomtávok megegyeznek a háromajtós kivitellel.

Fokozott kényelmet kínál az utastér: a hosszabb tengelytávolságnak köszönhetően a hátsó utasok lábtere 72 milliméterrel nagyobb, egy harmadik ülés is kerülhetett a második sorba, valamint kényelmesebb a ki- és beszállás. A fejtér 15 milliméterrel bővebb, ráadásul a belső szélesség is gyarapodott 61 milliméterrel. A csomagtér befogadóképessége 278 liter, vagyis az ötajtós 67 literrel, azaz körülbelül 30 százalékkal múlja felül a háromajtós modellek kapacitását.

Mint minden MINI, az új ötajtós MINI is összetéveszthetetlen megjelenésű. A kocsitest, az övvonal feletti üvegezett kabin és a tető mind egyértelműen elkülönül egymástól vizuálisan. Az oldalablakok magassága folyamatosan csökken hátrafelé. A széles nyomtáv és a rövid túlnyúlások kiemelik az autó izmos kiállását. Nem hiányoznak a márkára jellemző dizájnelemek sem, mint a hatszög-alakú hűtőrács, az oldalsó irányjelző-egységek, a kör alakú fényszórók, a függőleges hátsó lámpák és a karosszéria aljánál körbefutó fekete szegély. Az új ötajtós MINI kategóriájában elsőként kínál opcionális LED-technikájú fényszórókat. A fehér fényű egységek szolgáltatják mind a tompított, mind a távolsági fényszóró funkcióját.

A piaci bevezetéskor három normál- és kilenc metálfényezésből választhatnak az ügyfelek. Minden modell esetében felár nélkül rendelhető a tető és a külső tükörházak kontrasztárnyalatú fényezéssel, fekete vagy fehér színben. A tetőcsomagtartók rögzítésére szolgáló tetősínek is elérhetők. Az egyedi megjelenést biztosító lehetőségek sorában szerepelnek többek között fehér vagy fekete motorházfedél-csíkok és a Chrome Line külső optikai csomag is

Az ötajtós MINI belső tere egy legendás dizájn mai újragondolása. A műszerfal vízszintes elrendezése és a főbb elemek kör, illetve ellipszis alakú kontúrja a legkedveltebb MINI dizájnelemek közé tartoznak. A kormányoszlopon található műszeregységben a sebesség-, a fordulatszámmérő, valamint az üzemanyagszint-jelző egymásra helyezett kör alakú műszerei jelennek meg. A sebességmérő egy színes panelt is tartalmaz ellenőrző lámpákkal és vizuális visszajelzésekkel. Amint a jármű érzékeli a kulcsot az autó belsejében, a motor indítható a középkonzolon található motorindító és -leállító (Start-Stop) gombbal.

Felszereltségtől függően a MINI középső kijelző belső felületén négysoros TFT-kijelző vagy akár 8,8 col képátlójú színes monitor található. Ezen a jármű rendszereinek, a légkondicionálónak, az infotainment és kommunikációs szolgáltatásoknak, a navigációs rendszer térképeinek és információinak visszajelzését láthatja a vezető. E funkciók kiválasztására és vezérlésére a középkonzolon elhelyezett MINI Controller szolgál. Forgatást, nyomást és billentést egyaránt érzékel, amely kényelmes kezelést biztosít a BMW iDrive rendszer mintájára. A Professional navigációs rendszer esetén ezt tovább bővíti a Touch Controller, amelynek érintésérzékeny felülete segítségével betűket vihet be a felhasználó. Az innovatív kijelző- és kezelési koncepciót egyedülálló MINI-fényhatások egészítik ki. A kör alakú kijelző széle mentén elhelyezett fénykibocsátó diódák reagálnak az aktuális forgalmi szituációra, illetve a vezető beállításai szerint bizonyos működési paraméterekre.

A hátsó üléstámla 60:40 arányban osztottan ledönthető vagy akár meredekebb szögbe is állítható – nagyobb csomagteret biztosítva ezzel. Így a csomagtartó térfogata több lépésben növelhető 278 litertől akár 941 literig. Opcionális tárolócsomag is elérhető, amely két magasságban rögzíthető csomagtérpadlót, további rögzítőgyűrűket és csomagrögzítő-hálót, valamint az első ülések háttámlájának térképzsebeit tartalmazza. Az alapkivitel szövetkárpitozású üléseinek alternatívájaként szövet/bőr kombinációjú és bőrkárpitozású ülések is elérhetőek. Az ötajtós MINI Cooper S és Cooper SD esetében szériakivitel a sportülés, amely a többi modellváltozat esetében opcionális felszerelés. A belső tér személyre szabásához rengeteg lehetőség áll rendelkezésre. Ilyenek többek között a Chrome Line külső csomag, a LED-es utastér- és narancsszínű hangulatvilágítás, valamint számos új ajánlat a MINI Yours programból.

Piaci bevezetésekor az ötajtós MINI két benzines és két dízelmotorral választható. A MINI Cooper és Cooper S aggregátjai esetében a turbófeltöltést és a közvetlen befecskendezést kettős szelepvezérléssel (VANOS) és a BMW szabadalmaztatott Valvetronic technikáján alapuló változó vezérműtengely-állítással kombinálták. A MINI Cooper D és Cooper SD dízelmotorjaiban változó turbinageometriájú turbófeltöltést és common-rail közvetlen befecskendezést alkalmaztak. Minden motorváltozat megfelel az Euro 6 emissziós előírásoknak.

Jókora adag sportossággal ruházza fel az ötajtós MINI Cooper S modelleket a kétliteres, négyhengeres, 192 lóerős motor. Az erőforrás 280 Nm maximális forgatónyomatéka már 1250 percenkénti fordulattól rendelkezésre áll (overboosttal 300 Nm). Így álló helyzetből 6,9 másodperc (automata váltóval 6,8 másodperc) alatt gyorsul az ötajtós MINI Cooper S százra, végsebessége pedig 232 km/h (automata váltóval 230 km/h). A spontán teljesítmény-leadás és a pörgős karakter az ötajtós MINI Cooper 1,5 literes, háromhengeres motorjára is jellemző. E motor legnagyobb teljesítménye 136 LE, maximális nyomatéka 220 Nm (230 Nm overboosttal) 1250 fordulat/perctől. Ennek köszönhetően az ötajtós MINI Cooper nulláról százra 8,2 másodperc (8,1 másodperc) alatt gyorsul, végsebessége mindkét váltó esetében 207 km/h.

Az új generációs MINI motorok közül is a legújabb a 170 lóerős kétliteres turbódízel motor. Ezzel az erővel és az 1500 – 2750 fordulat/perc között rendelkezésre álló 360 Nm csúcsnyomatékkal igen lendületesen mozgatja az ötajtós MINI Cooper SD modelleket. Az autó a százas sprintet 7,4 másodperc (7,3 másodperc) alatt teljesíti, legnagyobb sebessége pedig 225 km/h (223 km/h). Az átlagfogyasztás mindössze 4,1 – 4,3 liter. A MINI Cooper D háromhengeres, 1,5 literes dízelmotorja 116 lóerős, maximális nyomatéka pedig 270 Nm 1750-es fordulatszámtól. 9,4 másodperc (automata váltóval 9,5 másodperc) alatt gyorsul fel álló helyzetből százas tempóra, a csúcssebesség 203 km/h (202 km/h). Ezen értékekhez 3,6 – 3,7 l/100 km fogyasztás társul. Minden modell szériában hatfokozatú manuális váltót kap, de opcióként elérhető hatfokozatú Steptronic automata is.

A MINI Driving Modes opcionális extra remek alapot szolgáltat a gazdaságos autóvezetéshez. A váltókar tövében található forgatókapcsolóval választható ki az alapértelmezett MID üzemmód vagy a SPORT, illetve GREEN módok egyike. SPORT módban a gázpedál karakterisztikája és a kormányzás sportosabb beállításokat vesz fel, a hatfokozatú Steptronic váltóval felszerelt modellek esetében pedig rövidülnek a kapcsolási idők. A GREEN üzemmód esetében a nyugodtabb és takarékosabb vezetési stílust segíti az energia- és légkondicionáló-menedzsment intelligens szabályzása, valamint az olyan rendszerek, mint a váltási pont kijelzése. A hatfokozatú Steptronic váltóval szerelt ötajtós MINI modellek esetében a „vitorlázó” funkció is kihasználható ilyenkor. Amennyiben a vezető 50 és 160 km/h közötti tempónál leveszi a lábát a gázpedálról, a rendszer szétkapcsolja a hajtásláncot.

Extrafelszerelésként az új ötajtós MINI modellekhez a Dinamikus csillapítás-szabályzás (Dynamic Damper Control) rendszere is rendelhető. Így két eltérő csillapítási karakterisztika választható, vagyis a vezető a szituációtól függően aktiválhatja a komfort-orientált beállítást vagy a sportos üzemmódot. Az elektromechanikus szervokormány része a „torque steer kompenzáció”, amely szinte teljesen megszűnteti a hajtási befolyásokat. Az ötajtós MINI Cooper S és Cooper SD esetében a Performance Control rendszer is a szériafelszereltség része, amely ellensúlyozza az alulkormányozottság korai kialakulását, ezzel kanyarokban agilis, ám semleges viselkedést biztosít.

Számos vezetőtámogató rendszer is elérhető az új ötajtós MINI modellekhez. Ilyen például a MINI Szélvédő-kijelző, amely a vezető számára releváns információkat vetít ki a műszerfal felső részéből kiemelkedő képernyőre. Felárért rendelhető a Driving Assistant kameraalapú aktív követési távolság- és sebességszabályzó rendszer, amely automatikusan tartja a beállított követési távolságot az elöl haladó járműhöz képest. Szintén e rendszer feladata a ráfutásos balesetre és a gyalogosgázolás veszélyére figyelmeztető jelzés, amely önműködő fékezési funkciót is tartalmaz. A Driving Assistant a közlekedési táblák felismerő funkcióját is tartalmazza. Tolatókamera és parkoló-asszisztens is rendelhető.

Az ötajtós MINI modellek 260 ezer forinttal drágábbak a klasszikus háromajtós változatoknál. A Cooper alapmodell 5 969 000, a Cooper S 6 780 000, a Cooper D 6 374 000, a Cooper SD pedig 7 155 000 forintba kerül.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/