Itthon is felpöröghet a használt elektromos autók piaca
címkék: autóvásárlás, használt autó, hibrid, hitel, lízing, személyi kölcsön, villanyautó
Rengetegen gondolják még mindig, hogy nagyon könnyen megégethetik magukat egy használt zöld autó vásárlásával, pedig az esetek többségében csak makacs pletykák miatt ijednek meg a vásárlók egy ilyen üzlettől. Magyarországon szinte egyeduralkodók az utakon a használt autók, a legfrissebb statisztikák szerint a nagyjából 4 millió személygépkocsi átlagéletkora 14 év. Nem tévedünk nagyot, ha arra tippelünk, hogy a magyar vásárlók kifejezetten árérzékenyek, így nem a többmillió forintos új autókat veszik, hanem a párszázezer forintos használtakat cserélgetik inkább gyakrabban.
Egyrészt pont az áruk, másrészt pedig a gyenge kínálat miatt maradtak ki a eddig a szórásból a hibridek és a teljesen villanyhajtású autók, ha használtról van szó. Az elmúlt években azonban ez a helyzet is változott: ma már simán találhatunk egy jobb állapotban lévő benzines áráért egy plug-in hibridet vagy villanyautót.
Az egyik legnagyobb használtautó-portálon jelenleg 1 531 használt hibrid és 290 elektromos autó várja az új gazdáját. Átnyálazva a kínálatot láthatjuk, hogy bőven találni ajánlatot 2 500 000 forinttól is, ami azért még egy vállalható kiadás, főleg, ha kiszámoljuk, hogy a különböző állami kedvezményekkel mennyit fogunk a fenntartáson, a parkoláson és az üzemanyagon. Ezt az összeget még hitelből is egyszerűen megoldhatjuk, hiszen a mostani, alacsony kamatkörnyezetben egy szabadon felhasználható személyi kölcsönnel 5 év alatt kifizethetjük. Jellemzően korábbi Priusok, Aurisok, Yarisok és Leafek találhatók 3 millió forint alatt, amelyek már bizonyítottak. A kínálat tehát évről évre egyre jobb lesz a használt autók piacán is, válogatni már tudunk.
Az akku miatt nem kell aggódni
Aki viszont használt villanyautóban gondolkozik, szinte mindig felteszi a kérdést: mi van, ha rajtam marad az akkucsere költsége? Sokan vannak még mindig, akik úgy gondolják, hogy az évek múltával az akkumulátorok teljesítménye nagyon visszaesik egy elektromos autóban vagy hibridben. Beleégett a magyar köztudatba, hogy akkumulátort 5 évente cserélni kell, és akár annyiba is kerülhet, mint egy használt autó.
Ez azonban messze nincs így, főleg az újabb négykerekűek esetében. Több statisztika is megmutatta már, hogy az autók hatótávolsága szinte alig csökken 5 év alatt, a jelentősebb visszaesésekre 9-10 év után lehet számítani. Ám ekkor sem kell feltétlenül az egész akkumulátort cserélni, hiszen a legtöbb modellnél van lehetőség a cellák cseréjére is, így nem kell egy új autó árát ráköltenünk a meglévő kocsinkra. Ráadásul ahogy fejlődik a technológia, úgy lesz egyre jobb és jobb az akksik teljesítménye is.
Visszahozza az árát?
Bár a nagyjából 3 millió forintos vételár igen előnyösnek mondható, sokak számára nem egyszerű előteremteni. Használt autók esetén nem sok külső finanszírozási lehetőség adódik. Megkérdeztük ezért a Bank360 hitelszakértőit, ők hogyan fognának bele egy használt elektromos autó vásárlásába. A banki termékek összehasonlításával foglalkozó portál munkatársai egyértelműen szabad felhasználású személyi kölcsönt választanának, ha autóvásárlásra kerülne a sor. Mint elmondták, a személyi kölcsönök rugalmasan felhasználhatók és egyes hitelek mára árban jobbak lehetnek a különböző lízingmegoldásoknál.
A szakértők szerint azonban mégis inkább azért lehet jó ötlet személyi kölcsönt használni, mert
- nem kell fedezet a hitel felvételéhez
- önerőt sem kell bemutatnunk a banknak
- és gyakorlatilag bármire felhasználhatjuk az akár 10 millió forintos hitelösszeget. Ha megvettük a kocsit és még marad a pénzből, szánhatjuk azt a szükséges dokumentumok kiállítására vagy szervizre.
Ahhoz képest, hogy egy kölcsönről van szó, az igénylés nem nagy ördöngösség annak, akinek van munkája. Egy jövedelemigazolás, bankszámlakivonat és igazolványok kellenek hozzá, a folyósítás pedig 48 óra alatt meg is történik, ha pozitív az elbírálás.
Már csak azért is vállalható egy – példánknál maradva – akár 3 millió forintos kölcsön felvétele, mert hibrid- vagy villanyautóval gyorsabban megtérül a befektetés. A pénzügyi portál szakértői azt tanácsolják, hogy az üzemanyagon és az állami kedvezmények által megspórolt havi több ezer forintot forgassuk bele a hitelbe, azaz törlesszünk elő. Így megússzuk a futamidő alatt felszámolandó kamatokat és hamarabb letudhatjuk a visszafizetést. Arra azonban felhívják a figyelmet, hogy az elő- vagy végtörlesztésnek (a hitel teljes visszafizetésének) díja van, de az nem haladja meg jelenleg a bankoknál az előtörlesztendő összeg 1,5 százalékát, ráadásul 200 000 forintig évente egyszer ingyenesen törleszthetünk.
Megéri váltani?
Az nem kérdés, hogy a jövő a villanyautókban van. Ugyan Magyarországon még nem indult be a robbanásszerű elterjedésük, de az eddigi felmérések szerint, aki egyszer már használta, nem szívesen vált vissza belsőégésű motorral felszerelt autóra. Az újonnan átlagosan 8 millió forintért vásárolható modellek még a maximálisan kapható 1,5 millió forintos állami támogatással is igen drágának mondhatók, így nem is nagyon jöhetnek szóba a szerényebb pénztárcával rendelkező, környezetbarát autósoknál.
Viszont ma már egy jobb benzines vagy dízeles használt autó áráért tudunk venni egy jó állapotban lévő, 5-6 éves zöld autót is. A szakértők szerint érdemes most olcsó hitelhez nyúlniuk azoknak, akiknek éppen nincs meg a rávaló, de autót akarnak cserélni. A kölcsönt aztán a vállalt futamidő előtt is visszafizethetjük, hiszen spórolunk az üzemanyagköltségeken, de az állami támogatásnak hála például a parkolásért sem kell fizetni. Érdemes tehát az így felhalmozott összeget a hitel előtörlesztésére fordítani minél hamarabb, így csökkentve a fennálló tartozást. Az autó akkumulátorcseréje ugyan valós veszélyt jelent, de nem 4-5 éves távon, inkább 8-10 évente érik meg a csere, ha jelentősen csökken a hatótávolság. Amíg viszont ez nem következik be, megbízható módon autózhatunk egy használt villanyautóval is.