/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Kockázatot jelenthetnek az önjáró autók biztonsági rendszerei

2019. július 15. 15:39   |   Autoblog
címkék:  

Egyre több az autókban a biztonsági berendezés, legújabban pedig a vezető nélküli haladást biztosító rendszerek. A gond viszont az, hogy azok többnyire különböző gyártóktól származnak, nincsenek összehangolva, így új biztonsági kockázatok keletkeznek.

Nem újdonság már, hogy a kocsi önműködően tudja betenni magát szűk parkolóhelyre is, de túl van a labor-kísérleteken a rendszer, amely az elfáradt vezető helyett a következő megállási lehetőségig kormányoz. Az új meg új fejlesztések ugyanabba az irányba mutatnak, az önvezető kocsi felé. A gond csak az, hogy minél több ilyen berendezést építenek be, annál több új tényező fenyegeti a biztonságos autózást.bosch_onvezeto_felmeres

Az asszisztens-rendszerek általában különböző beszállítóktól származnak és azok rendszereit csak elégtelenül hangolják össze. Eddig a kocsi biztonságáért felelősek csak azt vizsgálták, megfelelőek-e a használt szoftverek. Most viszont az is nélkülözhetetlen feladatuk, hogy gondosan elemezzék: honnan érkeznek adatok, azokat hová továbbítják és ez az adatcsere milyen kockázatokkal jár. Különösen áll ez az úgynevezett neurális hálózatokkal dolgozó, a mesterséges intelligencián alapuló alkalmazásokra. Ha valaki azok adatait manipulálja, súlyos baleset lehet a következmény: az autó elüti a gyalogost, a kerékpárost vagy fának megy, mert a módosított szoftver nem ismeri fel a veszélyt és nem adja ki a szükséges parancsokat.

Ilyen jelenségek megelőzésére különlegesen programozott ellenőrző szoftvereket is alkalmaznak a kocsikban, azokkal vizsgálják, megfelelően működik-e minden. Ezek meglehetősen nagy számítási kapacitást igényelnek, következésképp több áramot, ami az e-autók rovására mehet. Ugyanakkor nem lehet kizárni a lehetőséget, hogy a gyártók a kontroll-szoftvert bizonyos, veszélytelennek tűnő időszakokban kikapcsoltatják a rendszerrel, hogy áramot takarítsanak meg. Tekintettel a VW és társai történetére, amilkor a szoftverek kikapcsolták a károsanyag-szűrőket, ilyen lehetőséget sem lehet kizárni.

Éppen ezért a szakértők a legutóbbi stuttgarti Mobility Europe konferencián javasolták: írja elő a törvény, hogy az éves műszaki vizsgán kötelezően nézzék meg az ellenőrző rendszerek blog-bejegyzéseit. Azokból ugyanis kitűnik, kikapcsolták-e a kontrollt és mikor. (Forrás: Die Welt)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/