Lenyűgöző crossover tanulmány a Lexustól
A világ vezető prémium környezetbarát hibrid gyártója, a Lexus vadonatúj crossover zászlóshajót alkotott. Az Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon bemutatott Lexus LF-1 Limitless tanulmányautó bepillantást enged a talán nem is olyan távoli jövő lenyűgöző SUV-jainak világába.
Az LF-1 innovatív szellemiségét a kaliforniai CALTY Dizájn Kutatóintézet öntötte formába. Az autó letisztultan elegáns dizájnját egy megolvasztott japán kard, a katana vonalai ihlették. Ez a fajta dizájn érzékletesen adja vissza az olvadt fém organikus körvonalait, amit a kardpenge határozott körvonalai határolnak. A sima, már-már cseppfolyós felület szinte észrevétlenül vált át a tömör, vésett formákba, meghatározva az LF-1 Limitless egyszerre lágy és agresszív dizájnját.
Mindez a helyes arányokkal kezdődik. Az 5 méter hosszú, közel 2 méter széles és 1,6 méter magas Lexus LF-1 Limitless hibátlan arányai atlétikus oldalnézetet teremtenek, így a jármű nem kombinak, sokkal inkább klasszikus grand touringnak tűnik. A kabin mélyen ül a négykerék-hajtású padlólemezen, és az erősen domborított sárvédők alatt agresszív, 22 colos kerekek láthatók, hatásosan hangsúlyozva az LF-1 erőteljes kiállását. Az alacsony tetővonal és az emelt hasmagasság még egyértelműbbé teszi, hogy ez a crossover zászlóshajó egyszerre erős és praktikus.
Az összes Lexus modellhez hasonlóan az LF-1 esetében is a dizájn központi elemének számít az orsó formájú hűtőrács, amit a tanulmány készítői most továbbgondoltak, és úgy alakítottak ki, mintha az autó hátulján látható orsó forma nyúlna előre az autó elejére. Maga a hűtőrács erősen háromdimenziós hatást kelt, és a CALTY által kifejlesztett színekben pompázik. Nincs krómozás, helyette LED-ek világítanak a hűtőrács körül, üdvözlő fényként ragyogva fel, amikor a tulajdonos az autóhoz lép.
Oldalnézetből jól látható, hogy az LF-1 karaktervonala egyetlen lendülettel áramlik végig az autó orrától a végéig, a motorházból kiemelkedő első sárvédőtől kezdve a D-oszlop tövéig. Ez a vonal erős kontrasztot alkot az alatta húzódó bonyolult felülettel, ahol a széles és erőteljes első sárvédő szinte egybefolyik a sima, mélyen homorított első ajtóval. Innen kezdve a karosszéria lassan újra kiszélesedik, egészen a hátsó kerékjáratig, amitől az LF-1 ugyanolyan kólásüveg-formát kap, mint a klasszikus izomautók. Az osztott hátsó tetőlégterelő szinte mágnesként vonzza a tekintetet, bár az autó hátsó részének szinte minden centiméterén akad egy-egy érdekes ív vagy részletmegoldás. A hátsó kerekek fölött kialakított széles vállidomon támaszkodik meg a hosszan elnyúló hátsó lámpatest, amelyek fölött nagyméretű ablakok nyúlnak be a hátsó ülések mögé, remek kilátást kínálva az utasok számára.
Az LF-1 egyik legfontosabb jellemzője az omotenashi, vagyis a hagyományos japán vendégszeretet, így az utastér kifejezetten hívogató és barátságos hangulatú. A cockpitet úgy tervezték meg, hogy a vezető a lehető legjobban összpontosíthasson feladatára, ezért felszámolták a figyelmet elterelő analóg kapcsolókat és gombokat, és mozgásra aktiválódó kezelőszerveket alkalmaztak, sőt a vezető előtti kijelzőt is kifejezetten minimalista stílusúra formálták. Az első utasok sokkal nyitottabb térben ülnek, ahol sokkal kevesebb a kezelőszerv, és a széles műszerfal is alig akadályozza a mozgásukat. Hátul ugyanolyan üléseket találunk, mint elöl; az itt utazókat tágas lábtér kényezteti, és külön kijelzőn kezelhetik a klímaberendezést és a fedélzeti szórakoztató rendszert.
A kabin belső fémfelületeit metálfényezés díszíti, ami tökéletes összhangot teremt a külső fényezés rózsaarany-rézbarna árnyalatával, de a melegebb hatás kedvéért selyemfényű lakkréteget kapott. A műszeregység körül és a kormánykeréken egyedi díszítőelemek láthatók, és a kabinban mindenütt fémbetétek teremtenek kontrasztot a sötét színű bőrkárpitozással és az ülések fehér perforált bőrborításával. A kabin hangulatának megformálásában a világítás is fontos szerepet kapott. Menet közben is szokatlan fényeffektek érvényesülnek, mert a fabetétek apró perforációin keresztül miniatűr LED-ek fénye szűrődik az utastérbe.
Az LF-1 luxushangulatát technológiai megoldások is fokozzák. Az egész a Sofőr üzemmóddal kezdődik, amivel a vezető kézhasználat nélkül kormányozhat, fékezhet, gyorsíthat, kezelheti a világítást és a jelzéseket. A vezetési élmény javítása érdekében a hajtáslánc minden kezelőszerve és az üzemmódok kijelzője a kormánykeréken kapott helyet, hogy az autós mindvégig a forgalomra koncentrálhasson.
A hagyományos rendszerekre épülő, de az időtényezővel is kiegészített navigációs rendszer immár négydimenziós. Ez a berendezés előre felméri a vezető és az utasok várható igényeit, így a menetidőbe nemcsak a forgalmi- és útviszonyokat számítja bele, hanem a tervezett utazás során várható megállásokat, például a tankolást, a pihenőket vagy az ebédet is, sőt még akár szállodai szobafoglalást is intézhetünk vele. A navigációs és utazási információk ugyanúgy megjelennek a műszerfali képernyőn, mint a hátsó üléssori kijelzőkön és az utasok vezeték nélkül csatlakoztatott tabletjein és okostelefonjain.
A vezetőülésből könnyen elérhető érintésvezérlésű kezelőszervekkel egyszerűen kezelhető a 4D navigációs rendszer, akárcsak az autó kényelmi és szórakoztató berendezései. A bőrborítású középkonzolba épített érintőpad betűfelismerő funkciót is kínál, így könnyebben vihetők be a különféle adatok.
Innovatív technológiájával és magával ragadó stílusával a Lexus LF-1 Limitless tanulmányautó jól példázza mindazokat a lehetőségeket, amelyekre a holnap luxusfogyasztói számíthatnak.