/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Már nyolcmillió Audi készült quattro hajtással

2017. január 28. 16:30   |   Autoblog
címkék:  

Az évszakhoz illő, különleges jubileumot ünnepel a négykarikás márka: San José Chiapa városában működő új gyárában legördült a nyolcmilliomodik quattro összkerékhajtással készült Audi a szerelőszalagról. A quattro technika a „beépített” plusz a biztonság és a vezetés élvezete terén – havon és jégen egyaránt. A jubileumi modell egy gránátvörös Audi Q5 2.0 TFSI quattro.

Több mint három évtizede, 1980-ban tartotta bemutatóját a quattro technika, mára pedig az Audi immár több mint száz modellváltozatában kapható. Az Audi Q7, Audi A4 allroad quattro, Audi A6 allroad quattro, Audi A8 és Audi R8 sorozatokban, valamint minden S és RS modellben az alapfelszereltséghez tartozik a quattro összkerékhajtás, míg a többi modellcsalád tagjaihoz kívánságra rendelhető.

Az Audi vásárlóinak 44 százaléka döntött világszerte valamelyik quattro modell mellett 2015-ben, az élen mintegy 262 ezer legyártott példánnyal az Audi Q5 állt. Különösen nagy részaránnyal bírtak a quattro modellek az Amerikai Egyesült Államokban, Kanadában, Oroszországban és a közel-keleti piacokon, míg Németországban 122 048 darab kelt el belőlük.

Az Audi minden modelljéhez testre szabott kivitelben készíti a quattro összkerékhajtást. A keresztben beépített motorral készülő, kompakt sorozatok tagjaiban hidraulikus működtetésű és elektronikus szabályozású, többlamellás tengelykapcsoló dolgozik a hátsó tengely előtt, míg a középmotoros R8 sportkocsi lamellás tengelykapcsolója az első tengelyen kapott helyet. Ezen aktív rendszerek mindenkor a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően, változó arányban osztják el a motor forgatónyomatékát a két tengely között.

Az önzáró központi differenciálmű, amely számos hosszirányban beépített motorral készülő Audi modellbe kerül, tulajdonképpen tisztán mechanikus bolygóműves egység. Alapesetben 40:60 arányban osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között.

Néhány csúcsmodell esetében a hátsó tengely sport-differenciálműve is rendelkezésre áll, amely a hátra érkező forgatónyomatékot két elektrohidraulikus lamellás tengelykapcsolóval működő áthidaló hajtás segítségével aktívan osztja el a hátsó kerekek között. Szélsőséges esetben akár a teljes nyomaték is az egyik kerékre irányulhat. E rendszer valósággal a kanyarívre préseli az autót.

A legújabb fejlesztés: quattro összkerékhajtás ultra technológiával

Az Audi legújabb fejlesztése e téren az ultra technológiával működő quattro összkerékhajtás, amelyet ugyancsak a hosszirányban beépített motorral készülő modellek számára fejlesztettek ki. Ez esetben összkerékhajtás során a sebességváltó mögött elhelyezett, szabályozott lamellás tengelykapcsoló osztja el változó arányban a forgatónyomatékot az egyes tengelyek között. A hátsó kerekek hajtáskapcsolatát a hátsó differenciálműbe épített leválasztó tengelykapcsoló szakíthatja meg. Olyan menethelyzetekben, ahol az összkerékhajtás nem jelent előnyt, mindkét tengelykapcsoló nyit, így választva le a hajtáslánc motorfék-hatásért felelős hátsó elemeit.

A rendszer szabályozóegysége adatok sokaságából modellezi a pillanatnyi menethelyzetet, mintegy fél másodperccel előretekintve. Ha például azt érzékeli, hogy a kanyar belső ívén gördülő valamelyik kerék rövidesen eléri tapadási határát, előrelátó módon kapcsolja az összkerékhajtást, amely így mindig akkor aktív, amikor szükséges. Az új koncepció jelentősen növeli a gazdaságosságot.

Sikertörténet: a quattro sztori

Az Audi a quattro állandó összkerékhajtással mérföldkövet állított az autózás történetében, egyetlen más gyártó sem kínált ugyanis 1980-ban nagy sebességre is alkalmas, könnyű és nagy sorozatban gyártható összkerékhajtást. Az új hajtástechnika az 1980-as Genfi Autószalonon az úgynevezett Ur-quattro modellben mutatkozott be. Az Audi 1986-ban a manuálisan zárható, első generációs központi differenciálművet a forgatónyomatékot immár változó arányban elosztó Torsen-differenciálművel váltotta fel, 2005-ben pedig a teljesítményt aszimmetrikus-dinamikus alapelosztásban továbbító bolygóműves egység következett. Az Audi önzáró központi differenciálműveit egészen napjainkig folyamatosan fejlesztik.

Az Audi a versenysportban is számos diadalt ünnepelhetett quattro összkerékhajtásával. Az eddigi mérleg: négy rali világbajnoki cím, hat győzelem a híres Pikes Peak hegyiversenyen, bajnoki cím az amerikai egyesült államokbeli TransAm sorozatban, két DTM-bajnoki cím, 11 trófea országos Szupertúraautó-bajnokságokon (Super Touring Car Championship) és egy a Túraautó-világkupán (Touring Car World Cup). A quattro technikával aratott legfrissebb győzelem: november végén Mattias Ekström és EKS privát ralikrossz csapata az Audi S1 EKS RX quattro versenygéppel a FIA Ralikrossz-világbajnokságán a pilóta- és a csapat világbajnoki címet is elhódította.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/