/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Megjött a keménytetős Mazda MX-5

2017. január 24. 20:15   |   Autoblog
címkék:  

A Mazda 28 év után egyedi, exkluzív MX-5 modellváltozattal áll elő. A motorosan lenyitható kupétetős RF szélesebb rétegeket szólít meg, azokat, akik tartanak a vászontetőtől és kicsi, könnyű négyévszakos sportkocsit keresnek. Az RF csupán 45 kilogrammal nehezebb a vászontetős MX-5-nél, a legendás vezethetőség nem szenvedett csorbát. Az MX-5 RF már kapható Magyarországon, alapára 6,4 millió forint.

Az MX-5 RF (RF, mint „retractable fastback”, azaz lenyitható kupétető) a negyedik generációs MX-5 szépséges, keménytetős kiadása. A motoros tetőt bezárva a kocsi sziluettje lenyűgöző kupét idéz, ám ha lenyitjuk, a kecses hátsó tetőoszlopok máris a kabriókat idéző megjelenést és érzetet kínálnak. Egy exkluzív modell, amely négyévszakos használhatóságot, prémium belső teret, kifinomultabb rugózást és opciós automata sebességváltót kínál.

A Mazda tervezői nem elég, hogy megvalósították a minden idők legapróbb MX-5-ösében eltűnő felső tetőszerkezetet, de a lehajtható keménytetők esetében gyakori problémával, a megnövekedett tömeggel és a magasabb tömegközépponttal is megbirkóztak. Az MX-5 RF így azt a merevséget, kiegyensúlyozottságot és dinamizmust hozza, amit ettől a modellnévtől elvárunk.

Számtalan jó érv szólt amellett, hogy a jelenlegi MX-5 generációból is készüljön keménytetős változat. Mindenekelőtt az, hogy az MX-5 vezetési élményét minél szélesebb közönség számára tegyék vonzóvá. Végső soron az előző generációs keménytetős verzió, a MX-5 Roadster Coupe, életciklusa vége felé már nagyobb számban kelt el, mint a vászontetős.

Az elképzelés merész, ám a végeredmény határozottan tetszetős lett. A sportos, vízcsepp alakú utasfülke és a kupés tetővonal finoman olvad bele a farba. A kivitelezés elegáns: minimális illesztési hézagot találunk például a hátsó tetőoszlop és az azt körülvevő karosszériaelemek között. Ha nem tudnánk a valóságot, akár azt is hihetnénk, hogy az MX-5 RF keménytetős kupé.

De persze nem az: a tetőt lenyitva a három részből álló tetőszerkezet elülső és középső eleme eltűnik az ülések mögött, az üvegből készült hátsó szélvédővel együtt. A helyükön maradnak azonban a hátsó tetőoszlopok. A nyitás és zárás mindössze 13 másodpercet vesz igénybe, s az egész mechanizmus alig 45 kg-mal növeli meg az MX-5 RF tömegét. A tetőt felhúzva a hagyományos kupék békéjét és csendjét élvezhetjük. Ha pedig lenyitjuk, az utasok akkor is védettebben utazhatnak, mint a vászontetős kivitelben. A csomagtartó mérete változatlan (127 liter), elfér benne két darab szabványos kézipoggyász.

A Mazda kecsesen hangolta össze a három tetőelem mozgását: az elülső és középső szegmensek a hátsó ülések mögé süllyednek, az üveg hátsó szélvédő egy karosszériapanel mögött bújik el, míg a hátsó tetőszekció (a kupés tetőoszlopok) visszatérnek eredeti helyzetükbe. Az egész folyamat mindössze 13 másodpercet vesz igénybe bármely irányba, a tető mozgatására a klímaberendezés vezérlőszervei alatt elhelyezett kapcsoló szolgál. Jelenleg egyetlen lenyitható keménytetős kabrió teteje sem mozog gyorsabban ennél.

A tető akár 10 km/óra sebességig mozgás közben is nyitható, illetve zárható, a folyamat pedig a műszeregység bal szélén elhelyezett, új 4,6 colos színes TFT képernyőn követhető nyomon. A keménytetőt kényelmes motoros retesz rögzíti a szélvédőkerethez, szemben az előző generációs MX-5 kupé kézi működtetésű megoldásával. Ahogy annál a modellnél, az oldalablakok automatikusan lejjebb csúsznak a tető nyitásakor vagy zárásakor. Az MX-5 RF azonban a folyamat végén ismét felhúzza az ablakokat eredeti állásába.

A kabinba fényűző, aranybarna Nappa bőrkárpit (szürke öltésekkel) is rendelhető. A Recaro ülések kiváló oldaltartást kínálnak, opcióként Alcantara háttámasszal és ülőfelülettel is rendelhetők, bőr oldalpárnákkal és piros szegélyekkel. Egyébként hatszögletű varrású fekete vagy barna bőrkárpitozás, illetve fekete, háromdimenziós rácsmintázatú szövetkárpit áll rendelkezésre. Az előkelőbb berendezés pedig még jobb szigeteléssel párosul, az autó zajszintje jóval alacsonyabb, mint a vászontetős modellé.

A negyedik generációs MX-5 tervezésekor arra törekedtek, hogy még magasabb színvonalon valósítsák meg azt a Jinba Ittai „vezető és autója egy” érzést, amely az elmúlt 28 év során a legendás roadster szinonimájává vált. A szélesebb vevőkört megszólító MX-5 RF egyedi hangolású felfüggesztése, kormányműve és fékrendszere révén kifinomultabb menetkomfortot kínál, miközben ellensúlyozza a nyitható keménytető miatt megnövekedett tömeg és magasság hatását. Mindez ráadásul nem veszélyezteti a dinamizmusát.

Az MX-5 RF megőrizte a vászontetős modell kettős keresztlengőkaros első és multilink hátsó felfüggesztését, csupán az első kanyarstabilizátor, valamint a hátsó rugók, lengőkarok és ütköző bakok kaptak új hangolást. A lengéscsillapítókban módosították a gáznyomást is. Az elektromos szervokormányt is áthangolták, így az még lineárisabb érzetű és jobb visszajelzést ad.

Az MX-5 RF ugyanazt a Skyactiv hajtásláncot kapja, mint a vászontetős modell, az automataváltó opciójával. A másfél literes motor 131 LE csúcsteljesítményre képes 7000/perc fordulatszámon, a leszabályozási fordulatszám 7500/perc. A 2,0 literes motor megnövelt alacsony és közepes fordulatszám-tartományi forgatónyomatékot biztosít. Legnagyobb teljesítménye 160 LE 6000/percnél, a maximális forgatónyomaték 200 Nm 4600 percnél. A nagyobb erőforrás hatfokozatú automata (kizárólag Európában az MX-5 RF fedélzetén) vagy a közkedvelt hatfokozatú kézi sebességváltóval társítható. Az 1,5 literes MX-5 RF 8,6 másodperc alatt gyorsul százra és 203 km/óra a végsebessége, míg a 2 literes motorral szerelt, manuális váltós kivitel adatai 7,4 másodperc és 215 km/óra. Az automataváltó 8,4 szekundumra és 194 km/órára rontja le az értékeket.

MX-5 RF árlista


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/