Megújult az Audi A8
Következetes könnyűszerkezetes építés, kiemelkedő kényelem és high-end technikák tárháza – az Audi széles körűen átdolgozta A8 sorozatát. Motorjai még erősebbé és gazdaságosabbá váltak, új vezetői segédrendszerei és innovatív Matrix-LED fényszóró technikája pedig még egyénibb karakterrel ruházzák fel.
Új A8 sorozatával az Audi kétségkívül a luxuskategória vezető innovációs márkái közé tartozik. A nagyméretű limuzin egyik fő erőssége könnyűszerkezetes konstrukciója: az Audi A8 3.0 TFSI quattro normál tengelytávú változatának saját tömege mindössze 1830 kilogramm – a legjobb érték összkerékhajtású vetélytársai körében. Karosszériája szinte teljes egészében alumínium, az Audi Space Frame (ASF) koncepció szerint készülő szerkezet önmagában csupán 231 kilogramm.
Változatlan külső méreteivel – hosszúsága 5,14, tengelytávja 2,99, szélessége 1,95, míg magassága 1,46 méter – az Audi A8 piaci szegmense legsportosabb arányokkal rendelkező tagja. Az A8 L változatok 13 centiméterrel hosszabb tengelytávra épülnek.
A nagyméretű limuzin dinamikus formavilága még kifejezőbbé vált. Motorházfedele, singleframe hűtőrácsa és első lökhárítója még plasztikusabb hatást kelt, a fényszórók alsó pereme pedig ezúttal egyenesen fut. A német piacon a V8-as motorizáltsághoz már szériakivitelben LED-technikájú fényszórók tartoznak, amelyek kívánságra formaviláguk és technikájuk tekintetében egyaránt új mércét állító Matrix-LED technikával is rendelhetők. A távfényt oldalanként 25-25 fénykibocsátó diódaegység alkotja, amelyek a pillanatnyi helyzetnek megfelelően egyenként kapcsolhatók be és ki, illetve tompíthatók.
A fényszórók így a legnagyobb pontossággal reagálhatnak a közlekedés többi résztvevőjére, mindvégig az úttest lehető legintenzívebb megvilágítását biztosítva. Az új fényszórók további funkciói az intelligens kanyarvilágítás, az új megjelenésű nappali menetfény és a dinamikus fényű irányjelző. Az A8 a navigációs rendszer adatbázisának információit is tekintetbe veszi, s úgy reagál az egyes menethelyzetekre, hogy a fényszórók fényeloszlását a választott útvonal szerinti előrelátó szabályzás is befolyásolhatja. Az MMI touch rendszerrel kiegészített MMI navigáció plusz navigációs berendezéssel együtt e technika a választott útvonal tárolt adatairól, mint például az egyes kanyarívekről vagy az egyes utak besorolásáról is rendelkezhet információval.
Az új Audi A8 hátulján szintén karcsúbb LED-es lámpatestek jelentek meg, az új tervezésű lökhárító pedig egészen az S8-ig, minden motorváltozat esetében két rombusz-alakú kipufogócsövet foglal magában. A külső módosítások sorát új krómozott díszlécek és fényes fekete ablakszegélyek teszik teljessé. Összesen 12, köztük öt új külső szín sorakozik az új A8 palettáján, a könnyűfém keréktárcsák kínálata pedig egészen 21 col átmérőig terjed.
Az Audi két benzin- és két dízelmotor kínálatával vezeti be új A8 sorozatát a német piacra, amelyek a kompresszoros feltöltésű 3.0 TFSI (310 LE), a V8-as Biturbo 4.0 TFSI (435 LE), a különösen takarékos üzemű 3.0 TDI clean diesel (258 LE) és az extrém nyomatékos, 850 newtonmétert kínáló 4.2 TDI clean diesel (385 LE).
A 4.0 TFSI álló helyzetből 4,5 másodperc alatt gyorsítja fel az A8 quattro összkerékhajtással szerelt változatát 100 km/órás sebességre. Az Audi cylinder on demand (COD) rendszere a részterhelési tartományokon négyet önműködően leállít a nyolc henger közül. A leggazdaságosabb motor a 3.0 TDI clean diesel, amely átlagosan 5,9 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként. Mindegyik aggregát teljesíti az Euro 6 kipufogógáz-szabvány előírásait.
A klasszikus kivitelek kínálatát három további modellváltozat egészíti ki. A sorozat csúcsmodellje az A8 L W12 quattro. Motorja különösen rövid és könnyű konstrukció, amely 6,3 liter lökettérfogatából 500 LE teljesítményt produkál. A 11,7 literes fogyasztás kategóriája legjobbja. Ez az erőforrás is alkalmazza az Audi cylinder on demand (COD) rendszerét, amely részterhelésnél önműködően megszakítja hat henger üzemanyag-ellátását és gyújtását. A rendkívül színvonalas akusztikai kényelemről a kínálatban szereplő aktív zajkiegyenlítés technikája gondoskodik.
520 lóerős teljesítményével az S8 az Audi nagy sportlimuzinja, amelyet a mélyen zengő 4.0 TFSI a quattro összkerékhajtással mindössze 4,2 másodperc alatt gyorsít fel álló helyzetből százas tempóra. Átlagfogyasztása emellett csupán 10,1 liter 100 kilométerenként, amelyben szintén fontos szerep jut a COD rendszernek. Az A8 4.0 TFSI quattro, az A8 L W12 quattro és az A8 hybrid modellek által egyaránt használt aktív zajkiegyenlítés (ANC) technikája négyhengeres üzem során célzott ellenhangokkal egyenlíti ki az utastérbe jutó zavaró zajokat, a rezgések hatékony csillapításáról pedig aktív motorfelfüggesztések gondoskodnak.
Az Audi A8 hybrid 2.0 TFSI belsőégésű erőforrása, illetve elektromotorja 245 LE rendszerteljesítményt és 480 Nm maximális forgatónyomatékot produkál, amely átdolgozott tiptronic sebességváltón keresztül jut első kerekeire. A hátul elhelyezett lítium-ion akkumulátor legfeljebb 100 km/órás tempóval a tisztán elektromos közlekedést is lehetővé teszi, amelynek hatótávja mintegy három kilométer. Az A8 hybrid átlagfogyasztása csupán 6,3 liter 100 kilométerenként.
Az A8 modellek alapkivitelű sebességváltója a rendkívül gyors és lágy kapcsolások jellemezte nyolcfokozatú tiptronic konstrukció. Ez az elektronikus szabályozású automata váltómű a quattro állandó összkerékhajtással is együttműködik. Kívánságra az Audi hátsó sport-differenciálművével egészíti ki e kettőst, amely mindenkor a pillanatnyi vonóerő-igények szerint osztja el a nyomatékot a hátsó kerekek között. Ez utóbbi technika az S8 és az A8 4.2 TDI clean diesel quattro esetében szériafelszerelés.
Az Audi nagyméretű limuzinjának sportos karakterében igényes futóműve is nagy szerephez jut. Az egyes műszaki főkomponensek működését meghatározó Audi drive select az alapfelszereltség része, amelynek működése a csillapítás-szabályozással kiegészített adaptív légrugózásra is kiterjed. Kívánságra az Audi kimondottan sportos hangolással is szállítja légrugózását. A kormány rásegítését elektromechanikus rendszer biztosítja, igényes alternatívaként pedig az áttételét a pillanatnyi sebesség függvényében változtató dinamikus kormányzás szolgál. A V8-as modellek és az A8 L W12 quattro extrafelszereléseinek kínálatában szénszál-erősítésű kerámia féktárcsák is szerepelnek.
Az Audi zászlóshajójának utastere – elegáns vonalvezetésével és nagyvonalú térkínálatával tűnik ki. Az első ülések rendelhető opciói között a szellőztető- és a masszázs-funkció is megtalálható. Az A8 és A8 L kívánságra két elektromos állítású egyes hátsó üléssel is kapható, amelyeket az A8 L esetében az ülések közötti bőrbevonatú középkonzol egészíthet ki. Igazi „First Class” megoldás az elektromos állítású lábtámasszal kínált nyugágy-ülés. A palettán mindemellett számos további igényes felszerelés is sorakozik, a négyzónás automatikus légkondicionálótól a szervozárakon át egészen a hűtőszekrényig.
Az új A8 utasterének minden egyes komponensét nagy gonddal válogatták és a legmagasabb fokú precizitással munkálták meg, igényes részletmegoldásai már a manufaktúrák stílusát idézik. A kárpitok, dekorbetétek és színek palettája jelentősen változott, újdonság például a barnás-ezüst erezett nyárfa és a barnás-arany erezett natúr kőrisfa, akárcsak a különösen természetes hatású, lágy és aktívan szellőző Unikat bőr. Az Audi design selection exkluzív anyagok és színek igényes kínálatát nyújtja, köztük a platánszürke/márványszürke árnyalatokkal. Az Audi S8 a szénszálas réz köper-szövet mintájú dekorbetétekkel kiegészített fekete/Vermontbarna design selection összeállítással is rendelhető. Emellett az Audi exclusive programja további egyéni kialakítási lehetőségeket kínál a különösen igényes ügyfelek számára.
Az Audi modelljeire oly jellemző módon, funkciói sokasága ellenére az új A8 sorozatot is példásan egyszerű és letisztult kezelés jellemzi. A középpontban az MMI-rendszer kezelőgombja áll, amely az MMI navigáció plusz navigációs berendezés esetén érintés-érzékeny felülettel (touchpad) egészül ki. E technikával (MMI touch) a vezető egyszerű írásjelek és számok felrajzolásával számos navigációs és multimédiás funkciót vezérelhet.
Az extrafelszerelésként rendelhető vezetői segédrendszerek még biztonságosabbá és kényelmesebbé teszik az autózást. A Stop&Go funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályozás az Audi pre sense basic biztonsági rendszerrel együtt szerepel a kínálatban, akárcsak a holttér-figyelő. Újdonság az A8 sorozatban a kormányzásba enyhe korrekciókkal beavatkozó aktív sávtartó és a parkolás során a kormányzás feladatát átvevő, a jármű környezetét is megjelenítő parkoló-asszisztens. A szintén új head-up kijelző közvetlenül a vezető látóterében, a szélvédőre kivetítve jeleníti meg a fontos információkat. Az éjjellátó berendezés a gyalogosokon túl már a nagyobb állatokat is felismeri.
Az MMI navigáció plusz navigációs berendezés kiegészítéseként az autótelefont is magában foglaló Audi connect opciója rendelhető, amely integrált UMTS-modulja segítségével köti össze az új A8 utasterét az internettel. Az utasok a WLAN-hotspot révén külső eszközeikkel szabadon szörfözhetnek a világhálón vagy éppen intézhetik elektronikus levelezésüket. A vezető számára az Audi connect különböző fejlett online-szolgáltatásokat hoz el az autóba, például az online közlekedési információk, a Google Earth és a Google Street View képei, illetve az online hírek formájában. A multimédia területén a Bang & Olufsen Advanced Sound System szolgál igazi különlegességgel, míg a hátsó szórakoztató rendszer két képernyőt, Bluetooth-fejhallgatókat és DVD-lejátszót tartalmaz.
Magyarországon az új Audi A8 várhatóan október végén érkezik meg a márkakereskedőkhöz.