/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Mi vár rád, magyar autópiac?

2020. október 06. 19:25   |   Autoblog
címkék:  

Fél évvel ezelőtt igen negatív előrejelzéseket fogalmaztak meg a szakemberek a magyar autópiac jövőjével kapcsolatban. Több mint 50%-os forgalom-visszaesést prognosztizáltak, ami a mai napig ismert eredmények tükrében kissé túlzásnak tűnik. De mit várhatunk, milyen további gazdasági hatása lesz a második hullámnak a szektorra nézve? Az ország legszélesebb márkakínálatát egy helyen forgalmazó cég szakemberei adtak erre választ.

Az erős január-februári forgalom miatt idén az első negyedéves statisztikák alapján még nem volt érzékelhető a koronavírus gazdasági hatása az autópiacra. Egy félév leforgása alatt azonban komoly visszaesést produkáltak a számok. 2020 októberéig összesen 90 092 db új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 2019 azonos időszakához képest 22%-os (-25 013 db) csökkenést jelent. A kishaszonjárműveknél szinte teljesen ugyanaz a helyzet: 20%-os volt a kereslet-visszaesés, ami darabszámban 3 884-nek felel meg. A személygépkocsiknál érdekes módon az egyterűek, a prémium SUV-k és a kisbuszok eladásai nőttek. Érdekesség, hogy a szeptemberi eladások számai meghaladták az egy évvel ezelőttit (a személygépkocsiknál 19%-kal), ám ennek csak technikai oka van, ugyanis 2019 augusztusára több autó gyártását is előre hozták, hogy regisztrációjuk még a szigorodó WLTP-szabályozások életbe lépése előtt megtörténjen.

Az említett kategóriák eladásainak emelkedése egyértelműen a nagycsaládos autóvásárlási támogatásnak tudható be” – árulta el Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketingigazgatója. „A programot ugyanis nem függesztették fel a veszélyhelyzet idejére, a családok továbbra is beadhatták igényüket a 2,5 millió forintos hozzájáruláshoz, és miután megkapták a pozitív elbírálást, rögtön mentek is kinézni vagy leszerződni egy adott hétszemélyes modellre. E tekintetben kiugró a Dacia részesedése, hiszen több mint 3 000 Lodgyt helyeztek forgalomba szeptember végéig. Kategórián belül a piaci részesedése így több mint 55%-os.

A nagycsaládos mellett a májusban, újonnan meghirdetett elektromos autó pályázat is fellendítette a piacot. A támogatásra rendelkezésre álló ötmilliárd forintos keretösszeg alig több mint egy nap alatt kifogyott, összesen közel 1700 pályázót segített új, elektromos gépjármű vásárlásában az állam – beleértve azokat is, akik miatt később kiegészítették a pályázati keretösszeget. Szeptember végéig összesen 1 773 tisztán elektromos (+31%) és 1 742 plug-in hibrid hajtású (+151%) autót helyeztek forgalomba Magyarországon.

A sokáig egyeduralkodónak számító Nissan Leafet megelőzte a Renault Zoe, elsősorban a modellfrissítésnek és az erős kampányának köszönhetően. Míg a francia gyártó modelljéből országosan 277 darabot helyeztek forgalomba 2020. szeptember végéig, addig a japán típusból 224 darabot. Az eladások tekintetében fej-fej mellett haladó Hyundai Kona EV és Kia e-Niro szintén erős trónkövetelőkké váltak, de az új belépők, mint például a Peugeot e-208 vagy e-2008, is okozhatnak még meglepetést a jövőben. A Honda e és Fiat 500e értékesített darabszámában viszont nem várható nagy ugrás, ez a két modell inkább ínyencségnek számít a piacon, és az egyediség tökéletes kifejezőeszközei lehetnek tulajdonosaiknak.

És hogy mi vár a magyar autópiacra az év végén? A Duna Autó szakembere szerint ezt két oldalról érdemes megközelíteni: a kereslet és a gyártói kapacitások részéről. Az érzékelhető, hogy a vevői érdeklődés stabil, a vásárlási kedv, hajlandóság továbbra is erős – ezt támasztja alá az is, hogy az óbudai vállalatnál az új szerződéskötések száma hónapról hónapra relatíve magas. Ami rövid távon mozgatja a piacot, és problémát jelenthet, az inkább a gyárak kapacitása.

A koronavírus és az augusztusi szabadságolások miatti leállások komoly csúszásokat idéztek elő a gyártásban. Arányait tekintve azonban kijelenthetjük, hogy a magyar autópiac nagyobb veszteségek nélkül túl fogja élni a második hullámot, és összességében a járványügyi helyzet gazdasági hatásait – bár a tavalyi rekordévhez képest jócskán elmarad majd az árbevétel összege. A megrettent állapotból szépen lassan kilépünk, és bízunk benne, hogy egyre több ügyfél tér vissza vásárlási szándékához, ezzel pedig még inkább magára talál a piac a 4. negyedévben” – összegezte Markó Zoltán, kereskedelmi és marketingigazgató.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/