/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Minden az új Audi TT-ről

2014. március 05. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

A Genfi Autószalonon tartotta világpremierjét az új Audi TT és TTS. A kompakt sportautó harmadik generációja ismét érzelmeket ébresztő formavilágával és dinamikus menettulajdonságaival csábít. Az új kupé hajtásrendszere illetve kezelő- és kijelző-koncepciója – köztük az Audi virtual cockpit – innovatív technikáival is kitűnik.

Amikor az Audi TT első generációja 1998-ban a piacra érkezett, igazi dizájn-forradalmat indított, szigorú geometriája és zárt formai nyelvezete különös vonzerővel ruházta fel, s gyorsan legendás ikonná avatta. A harmadik TT-nemzedékben ezen eredeti ötletek közül jó néhányat újraértelmeztek és egészen újszerű kontextusban alkalmaztak az Audi formatervezői, egyszerre dinamikus és részletekben gazdag kidolgozás mellett.

Az új Audi TT orrán a vízszintes vonalak dominálnak, Singleframe hűtőrácsa elődjénél jóval szélesebb és laposabb rajzolatú, s erőteljes vonal osztja két zónára. Felső sarkaiból indulva két határozott kontúrvonal húzódik V-alakban végig a motorházfedélen, amely az Audi R8 sportkocsikhoz hasonlóan az Audi négy karikáját is hordozza. A nagyméretű légbeömlő nyílásokat bordák tagolják.

Az új TT karcsú fényszórói határozottan energikus „tekintetet” kölcsönöznek számára. Alapkivitelben Xenon plus technikával készülnek, míg extrafelszerelésként LED-technikájú vagy az iránymutató Matrix LED kivitelben is rendelhetők. Utóbbi esetben a távfényt egyenként szabályozható fénykibocsátó diódák állítják elő. A fényszórótestet mindkét esetben fénycsövekkel megvilágított bordák osztják meg, semmi mással össze nem téveszthető kontúrokkal ruházva fel őket.

Az új kupé 4,18 méteres hosszúsága elődjével egyezik meg, tengelytávja azonban 37 milliméterrel 2505 milliméterre nőtt, s ennek megfelelően különösen rövidre adódnak a karosszéria túlnyúlásai. Az újdonság szélessége 1832, magassága pedig elődjéhez hasonlóan 1353 milliméter.

Az új Audi TT számos részletében az első generáció dizájn-klasszikusát idézi. A küszöb kontúrja erőteljes fénytörési élt formáz, a széles kerékjáratok sajátos geometriai alakzatokat alkotnak. A jobb oldali sárvédőben kialakított tanksapka klasszikus kör alakját inbusz-csavarokkal rögzített gyűrű szegélyezi, s a TT-felirat enyhe megnyomására nyílik. Ez a forma szintén egyértelműen az első TT-generációt idézi. Újdonság azonban, hogy a fedél alatt már nincs külön tanksapka. A LED- és Audi Matrix LED-fényszórók esetében a hátsó lámpatestek irányjelző fénye is dinamikus megoldású. A hátsó lámpatestek bordái a fényszórók hasonló motívumaira utalnak, amelyek az Audi további újításaként itt is a nappali menetfény kontúrjait rajzolják fel.

120 km/órás tempónál szárnyidom emelkedik ki önműködően a csomagtér-fedélből, egyszerre javítva a légellenállást és fokozva a hátsó leszorító erőt. A kipufogórendszer szintén az „Ős-TT-re” emlékeztetve mindegyik motorváltozatnál két nagyméretű, kerek végcsőben zárul. A TTS, mint az Audi minden S-modellje, négy végcsövet kap. Az extrafelszerelésként rendelhető S line külső optikai csomag részeként a lökhárítók, a légbeömlő nyílások, a Singleframe hűtőrács, a küszöbök és a hátsó diffúzorelem jelennek meg még karakteresebb formákkal.

Az Audi mérnökei immár a második egymást követő alkalommal csökkentették sikerrel az új TT-modellek saját tömegét. Míg a 2006-os első modellváltáskor 90 kilogrammot tett ki a megtakarítás, az új TT a 2.0 TFSI motorral már csupán 1230 kilogrammot nyom, mintegy 50 kilogrammal kevesebbet elődjénél.

Letisztult, puritán vonalvezetés emeli ki még jobban az Audi TT belsejének könnyedségét és sportosságát. Két, formai és technikai szempontból egyaránt innovatív megoldás révén a tervezők karcsú műszerfalat alakíthattak ki. Az egyik a kombinált műszeregység és az MMI-képernyő egyetlen központi, digitális egységgé ötvözése, amelynek eredménye az úgynevezett Audi virtual cockpit. A másik a légkondicionáló berendezés kezelőelemeinek a légbefúvó nyílásokba helyezése.

Felülről rátekintve a műszerfal leginkább repülőgépszárnyra, míg a klasszikus TT-elemként kerek légbefúvó nyílások a sugárhajtóművekre emlékeztetnek. E nyílások adnak helyet a szériakivitel légkondicionáló berendezése illetve az opcionális automatikus légkondicionáló (a TTS esetében széria) összes kezelőelemének. Az ülésfűtés, a hőmérséklet, illetve a légáramlás irányának és intenzitásának szabályzói egyaránt a nyílások tengelyvonalán helyezkednek el.

Az új Audi TT integrált fejtámlákkal ellátott alapkivitelű sportülései az elődmodellnél mélyebb pozícióban kaptak helyet, s öt kilogrammal könnyebbek is. Kívánságra, a TTS esetében pedig már alapkivitelben pneumatikusan állítható oldalpárnákkal szerelt, új fejlesztésű S-sportülések is rendelkezésre állnak. Az új multifunkciós kormánykerék alul egyenesített karimával és alumíniumhatású szegélyekkel díszített küllőkkel készül.

Az új Audi TT 2+2-üléses modell, csomagtartójának 305 liter térfogata 13 literrel haladja meg elődjéét, s a hátsó ülés lehajtásával még tovább növelhető. Az utasteret szintén teljesen új színpaletta jellemzi, az Audi TT és a TTS választékában egyaránt három-három belső színvilág szerepel. Első ízben kínál az Audi S line felszereltségében kéttónusú utasteret, igény szerint kontrasztárnyalatú díszvarrásokkal.

Az új TT teljes egészében új fejlesztésű kezelési koncepcióval érkezik. A hagyományos analóg műszerek helyett az új TT már az Audi virtual cockpit rendszerével készül. E teljesen digitális kombinált műszeregység dinamikus animációival és precíz grafikáival új mércét állít e területen. A vezető kétféle kijelzési mód közül választhat: a klasszikus nézetben a sebesség- és a fordulatszámmérő áll a középpontban, míg az Infotainment móduszban kisebb méretben jelennek meg a virtuális műszerek. Az így felszabaduló felület más funkciók, például a navigációs térképek számára kínál optimális helyet. Az Audi TTS modellekben egy harmadik, sportos üzemmód is rendelkezésre áll, ahol a kijelző-felületet a középre helyezett fordulatszámmérő határozza meg.

Az Audi három négyhengeres, turbófeltöltésű és közvetlen befecskendezésű motorral kínálja új TT és TTS modelljeit, amelyek a 184 és 310 LE közötti teljesítménytartományt ölelik fel. A két TFSI-benzinmotor és a TDI-aggregát egyaránt a sportos erő és az iránymutató gazdaságosság ötvözetével szolgál. Az automatikus motorleállítás és indítás rendszere (Start-Stop System) a szériafelszereltség része.

A TT piaci bevezetésére manuális sebességváltóval és elsőkerék-hajtással érkezik az Euro 6-os 2.0 TDI erőforrás, 184 LE teljesítménnyel és 380 Nm forgatónyomatékkal. E technikával az orrában az új sportkocsi álló helyzetből 7,2 másodperc alatt gyorsít fel százas tempóra, végsebessége pedig 235 km/óra. A 2.0 TFSI két változatában is szerepel a palettán, a TT modellekben 230 LE, míg a TTS motorterében 310 LE teljesítménnyel. Mindkét kivitel a legkorszerűbb technikákat sorakoztatja fel, köztük a közvetlen befecskendezést kiegészítő szívócsatorna injektorokkal, a kipufogó-oldali szelepemelést szabályzó Audi valvelift system technikával, illetve a hengerfejbe integrált kipufogó-leömlőt is magában foglaló, forgótárcsa-szabályzású hőmenedzsmenttel. A nyomaték 370 Nm 1600 és 4300-as fordulatszám között, a gyorsulás kézi váltóval kereken 6 másodperc.

Hatfokozatú S tronic sebességváltóval és quattro állandó összkerékhajtással a 100 km/óráig tartó sprint 5,3 másodpercet igényel, a végsebesség szintén 250 km/óra. A kettős tengelykapcsolós váltómű gyakorlatilag az erőfolyam érezhető megszakítása nélkül kapcsolja fokozatait, s manuális üzemmódjában a kormánykerék kapcsolóbillentyűiről is vezérelhető.

Az Audi TTS már felsőbb régiókba tör. Álló helyzetből mindössze 4,7 másodperc alatt gyorsít fel százra, csúcssebessége 250 km/óra elektronikusan lehatárolva. 2.0 TFSI aggregátja 380 Nm forgatónyomatékot produkál, amely 1800 és 5500 percenkénti fordulat között jelenik meg a főtengelyen. Az opcionális S tronic váltóműbe rajtautomatikát is építettek.

A TT harmadik nemzedékének további műszaki különlegessége az Audi magnetic ride adaptív csillapítás-szabályozás, amely jelentősen fejlődött elődjéhez képest. Az Audi magnetic ride működése szintén befolyásolható az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer segítségével, mégpedig három fokozatban (comfort – auto – dynamic). A magnetic ride technikája a csillapítóerő kerekenkénti, rendkívül gyors változtatását teszi lehetővé, így minden menethelyzetben biztosíthatja a kerék és az út közötti optimális kapcsolatot. Az Audi magnetic ride az Audi TTS esetében a szériafelszereltség része, a TT modellekhez pedig extrafelszerelésként rendelhető.

További igényes technika a szériakivitelt bővítő progresszív kormányzás, amelynek fogasléce a bekormányzási szög növekedtével egyre közvetlenebb áttételt biztosít. Az új TT így városban vagy kanyargós utakon viszonylag kis kormánymozdulatokkal, mégis agilisan és pontosan irányítható.

A magyarországi piacbevezetés előreláthatólag ősszel lesz.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/