/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Mit tegyünk, ha váratlanul leáll az autónk?

2022. július 11. 18:10   |   Autoblog
címkék:  

Valószínűleg minden sofőr egyik legnagyobb rémálma, hogy menet közben egyszer csak leáll alatta az autó. Pedig ez sajnos akkor is előfordulhat, ha rendszeresen ellenőrizzük a jármű műszaki állapotát. Manapság egyre összetettebb technikával látják el az autókat, így még a legfelkészültebb és legkörültekintőbb vezetőkkel is megesik, hogy váratlanul lerobbannak. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan csokorba szedte a leállással járó hirtelen meghibásodások okait, valamint tanácsot ad arra az esetre, ha járművünkkel az út szélén ragadnánk.

illusztracio_LP_lerobbant auto_1

Minél újabb és modernebb egy autó, annál több érzékelővel és extra funkcióval van felszerelve, hogy a lehető legjobban működjön. Fennáll azonban a lehetősége annak, hogy az idő múlásával ezek az alkatrészek meghibásodnak, a jármű pedig hirtelen leáll vezetés közben. Egy ilyen probléma különösen akkor kellemetlen, ha autópályán és nagy sebességgel haladunk, nyomunkban a többi autóval, mert így könnyen kialakulhat közlekedési baleset. Hogy ezt jó eséllyel elkerüljük, hasznos, ha tisztában vagyunk a lerobbanás lehetséges okaival, illetve azok megelőzésével.

Mi okozhatja a leállást?

Kifogyott üzemanyag: Indulás előtt érdemes ellenőrizni az üzemanyagszintet. Az autó műszerfalán lévő visszajelző lámpa figyelmeztet bennünket az alacsony üzemanyagszintre. Tankoljunk időben, hogy elkerüljük a motor leállását.

Félretankolás: Szintén az üzemanyaghoz kapcsolódó probléma lehet, amikor figyelmetlenségből dízel járműbe benzint tankolunk vagy fordítva. Következménye, hogy rángat az autó, sok füst jön ki a kipufogóból, kihagy a motor, vagy nem indul. Ilyenkor többnyire elegendő az üzemanyagot leszívni, szűrőt cserélni, és feltölteni a tankot a megfelelő üzemanyaggal, hogy elkerüljük a jármű komolyabb meghibásodását. Ehhez azonban szakember segítsége szükséges. A lényeg, hogy azonnal cselekedjünk, amint észleljük a bajt.

Olajhiány: Ha elfogy a motorolaj, a motor nem tud működni, mivel nem biztosított az alkatrészek kenése, ami megóvná őket a károsodástól. Negyedévente javasolt ellenőrizni az olajszintet nívópálcával, idős autóknál ugyanis előfordulhat, hogy mire az alacsony olajszintre utaló jelzés megjelenik a műszerfalon, a motor már maradandó károsodást szenvedett.

Túlmelegedés: Rendszeresen ellenőrizzük a hűtőfolyadék szintjét és töltsünk utána, ha szükséges. Ha ennek ellenére kevés a mennyisége, amire a műszerfalon kigyulladó ikon is figyelmeztet, előfordulhat, hogy szivárog a hűtőfolyadék. Így vezetni veszélyes, mert a motor túlmelegedhet. Amennyiben ez megtörténik, azonnal álljunk félre, és hagyjuk lehűlni a motort.

Generátorprobléma: A generátor az az alkatrész, amelyik az autó elektromossággal való ellátásáért fele. Ha nem működik tökéletesen, biztosak lehetünk benne, hogy egy idő után lemerül az akkumulátor is. Generátorhiba esetén az akkumulátor szimbólum világít a műszerfalon. Ha az autó hirtelen leáll, akkor elég nagy esély van arra, hogy a generátor meghibásodott. Ilyen esetben megszűnik a jármű létfontosságú alkatrészeinek energiaellátása, és kialszanak a fényszórók, a műszerfalon lévő lámpák, valamint fokozatosan csökken a motor ereje.

Meghibásodott szivattyú: A szivattyú szerepe az autó ellátása a megfelelő mennyiségű üzemanyaggal. Ha ez tönkremegy vagy az üzemanyagszűrő eltömődik, a jármű lerobban, hiszen nem jut elegendő üzemanyag a motorhoz.

Probléma a gyújtási rendszerrel: Ha a gyújtógyertya meghibásodik, az üzemanyag nem tud hatékonyan elégni, és az autó nem kap elég mozgási energiát. A gyertya nem megfelelő működése így befolyásolja például az üzemanyag-fogyasztást, a megfelelő beindulást, illetve a menetteljesítményt, végső soron pedig a motor leállásához vezethet.

Hiba az elektronikai vezérlőegységgel: A modern járművekben a fedélzeti számítógépes vezérlés a jármű egyik legfontosabb része. Ez a kis számítógép biztosítja, hogy az autóban minden optimálisan működjön, és a problémák könnyen felderíthetők legyenek. Ha nem működik tökéletesen, az áramkimaradást okozhat a motorban, ami akár a jármű leállását is okozhatja. Ennek megelőzése érdekében minél hamarabb forduljunk a szervizhez, ha a meghibásodást jelző lámpa világít a műszerfalon.

Elszakadt vezérműszíj: Talán a legsúlyosabb ok, ami miatt járművünk megállhat vezetés közben, a fogasszíj vagy a vezérműlánc meghibásodása. A motor ilyen esetekben szinte mindig súlyosan sérül, a szelepek eltörnek vagy elgörbülnek, de a dugattyú, a hajtókar és a csapágyak is sérülhetnek.

illusztracio_LP_lerobbant auto_2

Teendők arra az esetre, ha a motor menet közben áll le:

Húzzuk le az autót az út szélére. A szervokormány és a fékek funkciójának elvesztése esetén is meg lehet állítani a járművet az út szélén, csak valószínűleg nehezebben. Ha nem tudunk fékezni, kormányozzuk az autót biztonságos területre, és fékezzünk óvatosan a kézifékkel. Próbáljunk úgy megállni, hogy ne legyünk útban akkor sem, ha nem tudjuk azonnal újraindítani az autót. A nagy forgalmú utakról, hidakról igyekezzünk letérni, ha azonban ez nem megoldható, a legbiztonságosabb elhagyni a járművet, sőt az úttestet is, és a szalagkorlát mögé húzódni, amíg megjön a segítség.

Próbáljuk beindítani az autót. Ha be tudjuk indítani a járművet, az már fél siker, de a leállás továbbra is egyértelmű jele annak, hogy szerelőhöz kell fordulni a probléma felderítéséhez. Ha nem sikerül rögtön az újraindítás, próbálkozzunk újra 15-20 perccel később.

Kapcsoljuk be a vészvillogót. Ha továbbra sem tudjuk elindítani az autót, a balesetek elkerülése érdekében fontos jelezni a többi sofőr számára a műszaki problémát. Kapcsoljuk be a vészvillogót, és tegyük ki az elakadásjelző háromszöget. Utóbbi használata lakott területen kívül az úttesten vagy a leállósávon tartózkodó meghibásodott jármű esetén kötelező, de lakott területen belül is ajánlott. Településhatáron belül az autótól számított 50, azon kívül 100, autópályán pedig 150 méterre állítsuk fel, forgalmas helyen akár az autó tetején is.

Hívjunk segítséget. Értesítsük minél hamarabb az autómentőket. A legtöbb autómárka ingyenes assistance szolgáltatást ad autója mellé, illetve az Autóklub segélyszolgálata is díjmentesen elérhető a legtöbb tag számára. Ha nincs nálunk mobiltelefon, vagy lemerült, az autópálya mentén kihelyezett segélykérő telefonokat tudjuk használni. Ilyenkor helyzetünk pontos meghatározásához adjuk meg a menetirányt is.

Így előzzük meg a lerobbanást

Ne hagyjuk ki a rendszeres karbantartásokat: Az előre ütemezett szervizelések biztosítják, hogy a műszaki problémákat még azelőtt helyre lehessen hozni, mielőtt azok komoly gondot okoznának. Ne feledkezzünk meg tehát ezekről a kötelező időpontokról.

Vezessünk kíméletesen: A vezetési stílus jelentősen befolyásolja az autó műszaki állapotát. Kerüljük a hidegindítást, a motor túlpörgetését, a sebváltó csikorgatását, illetve a kuplung folyamatos nyomva tartását. Fékezéskor finoman lépjünk a pedálra, hogy ezzel is növeljük a fékek élettartamát.

Figyeljünk a visszajelző lámpákra: A műszerfalon világító ikonok fontos információkkal szolgálnak a meghibásodásokról. Ha nem foglalkozunk velük, a jelzett műszaki problémák csak rosszabbá válnak, és végül még többe kerül majd a javítás.

Figyeljünk a különös zajokra: Ha autónk furcsa hangokat ad ki, vagy a megszokottól eltérő érzés vezetni, azonnal nézessük meg. Itt is érvényes, hogy a szerviz elodázása nem oldja meg a problémát, viszont idővel súlyosbíthatja.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 50.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/