Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Monza Concept: az Opel útja a jövőbe

2013. augusztus 21. 14:55   |   Autoblog
címkék:  

A Monza Concept a holnap Opelje. Különleges megjelenés, CNG hatótáv-hosszabbítós villamos hajtás, és teljesen újszerű, fénydiódás szórakoztató-tájékoztató rendszer jellemzi. A Frankfurti Autószalonon, szeptemberben ünnepli világpremierjét.

Egyszer már debütált Frankfurtban egy Opel Monza – 1977-ben, mint nagy kupé, finom járású hathengeres motorral. 1986-ig készült a Monza, és már régóta kultikus autónak számít. Az új Monza Concept ennek a nyomába lép. Formás géptetejének középső „vasalt” éle legendás hagyományt követ, nagy, bumeráng-alakú légbeömlői a kerékívek előtt és a hűtőnél hatásosan ellenpontozzák a márkaemblémát viselő, elegáns krómlécet.

Mark Adams formatervező gárdája a Monza Concepttel újrafogalmazta azt a designt, amelyet először az Insignia mutatott fel sorozatgyártásban. A szoborszerű szépségre és a németes pontosságra építő designfilozófia középpontjában továbbra is a kiválasztott karaktervonalak, a precíz kidolgozás és a lendületes ívek állnak, de új, atletikus megközelítésben.

A 4,69 méter hosszú, négyüléses Monza Concept felületeit a tenger hullámzása ihlette. Egymásba átfolyó részei könnyűnek mutatják az autót, és ezt a hatást tovább erősítik a hátsó kerékívek felé elkeskenyedő küszöbök. A forma mintájaként az agár testalkata szolgált: a karcsú derék, az erőteljes elegancia, a lábujjhegyen száguldás könnyedsége. Ráadásul ez a kialakítás elöl és hátul egyaránt megkönnyíti a be- és kiszállást, miközben a sárvédők sportosan domborodnak – mind a két tengelyen egyforma a nyomtáv.

Különösen rafinált a Monza Concept tetővonala – eleinte félkörívű, mint egy klasszikus kupén, hogy röviddel a csomagtartó-fedél előtt fellendüljön. Így, a rendkívül sportos és alacsony sziluett ellenére (a magasság csak 1,31 méter), nem veszett el a jármű belső tágassága, fejmagassága, vagy poggyásztere. Épp ellenkezőleg, az utóbbi 500 literes, és bőven marad hely az utasok feje fölött is. Ezt úgy sikerült elérni, hogy a teljes vezetőhelyet jó 15 centivel lejjebb helyezték el a szokásosnál. A Monza Concept utastere éppoly tágas, mint egy középkategóriájú személyautóé. A jókora szárnyas ajtók maximálisan megfelelnek a célnak, és nyitásukkor nem marad el a látványhatás sem.

Az Opelek következő nemzedékének fejlesztésekor jól láthatóan központi szerepet kapott a hatékonyság és a kapcsolattartás. E téren lenyűgöző kilátásokkal kecsegtet az Opel Monza Concept: volánja mögött helyet foglalva teljesen újszerű, páratlan műszer- és szórakoztató-tájékoztató világra esik a tekintet. Digitális kijelzőjével már a 35 évvel ezelőtti, eredeti Monza is megelőzte a korát.

A Monza Concept pilótája hiába keresne egyedi kijelzőket, amelyekről különböző információkat olvashat le. Ehelyett az egyik oldali ajtótól a túlsóig nyúlik el az egyöntetű vetítőfelület, amelyet igényei, illetve ízlése szerint szabhat testre a tulajdonos. Az információk mellett dekoratív elemek jelennek meg az összesen 18 fénydiódás vetítő segítségével létrehozott multifunkciós képernyőn – amely világújdonság az autóiparban. Az Opel tervezői voltak ugyanis az elsők, akik személyautóban alkalmazták a rendezvényközvetítésben, például az angol királynő koronázási jubileumán is sikeres módszert. Elképesztők a háromdimenziós grafikák, amelyek minden fontos funkciót mutatnak, a jármű adataitól az internetes és kommunikációs opciókig. Mind a tájékoztató monitor, mind a háttér szabadon konfigurálható; kezelésére hangvezérléssel és a kormánykerék gombjaival van lehetőség.

A tervezők törekedtek arra, hogy a lehető legjobban, személyre szabhatóan kínálják a legfontosabb információkat. Az autó, a navigáció, a mobiltelefon és a hálózat adatai csak akkor láthatók, ha szükség van rájuk, vagy úgy akarja az ember. Sokféle információ áll az autós rendelkezésre, anélkül, hogy szövegek vagy képek terhelnék túl. A Monza Concept a jövő HMI-rendszereiből (Human-Machine-Interface), tehát az ember-gép kapcsolatból ad ízelítőt, hiszen az egész belső tér e terület legújabb kutatási eredményeit tükrözi.

Ugyanez áll az átfogó hálózatba kapcsolásra, amelyet az okostelefon útján tesz lehetővé a Monza Concept. Három élményvilág révén – nevük ME, US és ALL, azaz én, mi és minden – teljesen a vezetési élményre összpontosíthat az autós, vagy pedig, ha úgy tartja kedve, családjával és barátaival, illetve az internet teljes közösségével léphet kontaktusba. ME módban kizárólag a saját vezetési élménnyel összefüggő valamennyi információt nyújtja a rendszer, némiképp korlátozva a telefonkapcsolatot. Az US esetében személyek egy kiválasztott körével, például barátokkal és családtagokkal kapcsolódhatnak össze az utasok, mégpedig úgy, hogy mindenki a saját eszközével jelentkezhet be a Monza Concept szórakoztató-tájékoztató rendszerébe, majd információkat, zenéket és képeket cserélhetnek, üzenetet hagyhatnak, stb. Még tovább megy az ALL mód: a teljes külvilággal kapcsolja össze a vezetőt, aki megteheti például, hogy táblagép vagy telefon segítségével felteszi útvonaltervét az internetre, úgyhogy mások út közben beszállhatnak hozzá – újszerű, azonnali módja ez az autó megosztásának. Ezekkel az úttörő technikákkal a Monza Concept megmutatja, milyen messzire előre gondolkodva teszik alkalmassá az Opel tervezői a következő járműgenerációkat ahhoz, hogy egy harmonikus, kapcsolatokban gazdag társadalmat szolgáljanak.

Ám még ennél is többre képes a Monza Concept jövőbe mutató technikája: bepillantást enged a „Car-to-Car“ (autók közötti) és a „Car-to-X“ (autó és bármi közötti) rendszerek továbbfejlesztésébe, amelyen már ma teljes gőzzel dolgoznak a márka kutatói, megteremtve a jövő autonóm közlekedésének alapjait. A közlekedés résztvevőinek összekötése nemcsak az egymás közötti kommunikációt javítja, hanem fokozza a biztonságot is, hiszen korábban és pontosabban teszi felismerhetővé a veszélyes közlekedési helyzeteket.

A Monza Concept modul felépítése sokféle motorizálást tesz lehetővé, például az egyre nagyobb jelentőségű elektromos hajtás révén. A Frankfurtban kiállított kocsiban például CNG hatótáv-hosszabbítós villamos hajtás van, az Ampera technikájának továbbfejlesztése. Áramfejlesztőként a szintén Frankfurtban debütáló, legújabb generációs, háromhengeres 1.0 SIDI Turbo szolgál, de gázüzemre átállítva, hogy tovább javítsa a jármű CO2-mérlegét. Ezzel a megoldással az Opel összekapcsolja az elektromos hajtás és a belsőégésű motor előnyeit.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!