Négy tévhit a téli gumival kapcsolatban!
Ideje időpontot kérni a gumiszervizekben, hogy elkerüljék a sorban állást, ugyanis mostanában már gyakran esik a kritikus 7 Celsius fok alá a hőmérséklet, amikor tanácsos lecserélni a nyári gumikat. Ennek azonban még mindig rengeteg tévhit áll az útjába.
A téli gumiabroncs szükségességéről és használatáról nem lehet eleget beszélni és szerencsére egyre többen ismerik fel: a hideg évszakokban használt abroncsok mintázata és anyaga eltér a nyári időszakban felszerelttől. Sajnos azonban még mindig sok tévhit kering az autósok körében a téli gumi szükségességével kapcsolatban. A Goodyear segítségével most néhány tévhitet eloszlatunk!
Első tévhit: Téli gumit csak havas, jeges utakon kell használni
Az igazság: Nem szabad megvárni az első hóesést! Ha a hőmérséklet 7C fok alá süllyed, már akkor tanácsos téli gumira váltani, ugyanis hideg időben a nyári gumik az alacsonyabb szilika tartalom miatt megdermednek, tapadási képességük csökken, ezért megnő a balesetveszély. A téli gumiabroncsok puhábbak, a magasabb szilika tartalomnak köszönhetően rugalmasabbak, ezért jobban tapadnak hidegben.
Második tévhit: A téli gumik drágák
Az igazság: Nincs nagy árkülönbség a nyári és a téli gumiabroncsok között. Az évszaknak megfelelő abroncsok használatával azonban az összes gumi élettartalma növelhető. Egyszerűbben szólva: két szett gumiabroncs kétszer tovább tart ha rendszeresen megtisztítják a sós latyaktól, mely öregíti az abroncsot, illetve ha az éppen nem használt gumikat megfelelően tárolják.
Harmadik tévhit: A téli gumi teljesítménye nem függ a mintázat mélységétől
Az igazság: A mintázat mélysége döntő fontosságú. Nyári és a téli gumik esetében a magyar jogszabály 1,6 millimétert ír elő mint minimálisan megengedett mintázat mélységet, de esős időben már ez sem elég, még a nyári abroncsoknál sem. A szakma ezért azt javasolja, hogy a nyári abroncsokat 3 milliméternél, a téli abroncsokat pedig 4 milliméternél cseréljük le a biztonságos közlekedés érdekében.
Negyedik tévhit: Elég, ha csak a hajtott keréken van téligumi
Az igazság: Pontos szabálya van annak, hogyan kell felszerelni az autókra a téli abroncsokat. Megfelelő méretű és típusú abroncsot kell vásárolni, a felszerelést pedig szakemberre bízni, aki az autó mind a négy gumiját télire cseréli. Lehetőleg mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen, így kiegyensúlyozott marad a tapadás mind a négy keréken.
Tippek a téli balesetek elkerüléséhez:
• Rendszeresen ellenőrizze az abroncsok légnyomását, melynek általában 0,2 barral többnek kell lennie, mint az azonos méretű nyári abroncsokénak!
• Fokozottan ügyeljen a fékezési távolságra. A nem megfelelő gumiabronccsal felszerelt gépkocsi féktávolsága akár 50%-kal hosszabb is lehet!
• Az első ónos eső vagy havazás idején fordítson időt arra, hogy kitapasztalja autójának viselkedését. Tegyen néhány kört egy elhagyatott parkolóban!
• Hóban vagy jégen mindig egy sebességfokozattal alacsonyobban közlekedjen. Ha fékezéskor csúszni kezd, azonnal nyomja ki a kuplungot. Oldalirányú csúszáskor kormányozzon ellentétes irányba.
• A sós, lúgos latyak öregíti az abroncsot és így csökkenti az élettartamát, ezért rendszeresen tisztítsa meg a téli gumikat.
A szakma mindent javasol, CSAK FOGYJON AZ A ROHADT GUMI VÉGRE !!!
Sokan örülnek, hogy egyáltalán valahogy fenn tudnak tartani egy 10 évesnél idösebb autót, kitudják nyögni a biztosítást a súlyadót a
tankolást! Ugyan miböl futná még 2 garnitúra gumira ? Na erröl
kéne érdekes cikket írni!!
Azt “elfelejtik” hozzátenni, hogy a jégen minden gumi csúszik, és a hamis biztonságérzet miatt legalább annyi baleset történik, mint a nem megfelelő gumik miatt! Ha érzi valaki a kocsit, meg tudja választani az adott gumihoz és az útviszonyokhoz való sebességet! Pesze nem a “tükörradiálon” furikázókra gondolok…!
44 éve vezetek nap mint nap,mindenféle útviszonyok között.7 éve van téli gumi a kocsimon.Biztos jobban tapad mint a nyári gumi hidegben,de az biztos,hogy jeges úton teljesen mindegy ez is csúszik.Valamikor voltak a téli-nyári gumik azok is megfeleltek a célnak.Igazat adok Eke Úrnak a lényeg nem a gumi a lényeg(ha egyébként jó állapotú ),hanem hogy meg tudjuk választani az útviszonyokhoz való sebességet.
Persze fontos a biztonság amit a jó téli gumik biztosítanak,de a gyakorlat nem pótolható.Igenis meg kell tanulni,azt ahogy az autó viselkedik a csúszós időben,és biztonságos helyen kierőszakolni a megcsúszást,kifarolást,és majd előjön belőlünk az a képesség ahogyan az ilyen helyzetben vezetni kell.
Ezt én is 40 évi vezetés birtokában állítom,amikor télen,diagonál gumival naponta vezettem,az Árpád hídon,ahol akkor még nem volt a villamospálya elkülönítve.
Tehát gyakorolni-gyakorolni.
Nem ertem,az osszefuggest!”Ha a kocsi fekezeskor elkezd csuszni,nyomja be a kuplungot!”Benyomni,valamit a szajaba kellenne!
1972-óta vezetek,amikor nem volt ekkora “feneke” a téli-guminak jóval kevesebb autói törtünk,nálunk még volt rutin vizsga pl.
Érettségire igaz csak karórát kaptunk és nem autót.
Egyébként a többi hozzászóloval értek egyet,meg kell tanulni vezetni.
A gumi nem segít,se jégen se letaposott havon.