/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Négyajtós terepkupéval jelentkezett az Audi

2023. február 02. 15:45   |   Autoblog
címkék:  

Az Audi activesphere tanulmányával teszi teljessé a márka sphere koncepciómodelljeinek sorát. A 2021-es Audi skysphere roadster és Audi grandsphere limuzin, majd a tavaly megjelent Audi urbansphere után most meglepő, átalakítható karosszériával egy négyajtós crossover-kupé mutatkozik be.

Az Audi activesphere concept igazán sokoldalú modellként lépi át az eddigi határokat. Hajtásrendszere és futóműve műúton és terepen egyaránt ideális járművé avatja, amely aktívan vezethető kormánykerékkel és pedálokkal, de igény szerint az autózás automatizált és pihentető élményével is szolgálhat. Éppoly elegáns, mint dinamikus kupéként klasszikus arányok és vonalak jellemzik, ám mindössze néhány másodperc alatt pickuppá is átalakítható– amely akár két elektromos kerékpár számára is elegendő helyet kínál rakfelületén.

Külső méretei – hosszúsága 4,98, szélessége 2,07, míg magassága 1,60 méter – a felső kategória képviselői közé sorolják az Audi activesphere concept tanulmányt. Tengelytávja az elektromos autókra jellemző módon tekintélyes 2,97 méter, maximális lábteret biztosítva az utasoknak. Ennek megfelelően rövidre adódik az első és a hátsó karosszéria-túlnyúlás. Az Audi activesphere concept minden irányból rátekintve egyfajta monolitikus hatást kelt, mintha egyetlen darabból készült volna.

Nagyméretű, 22 colos kerekek, nagy hasmagasság, az Audira jellemző alacsony utastér és dinamikus tetőív határozzák meg az egyértelműen sportos arányokat. A 285/55 jelzésű gumiabroncsok a terepes képességekhez illő méretűek, erőteljes mintázatukkal pedig szintén az activesphere terepes képességeit emelik ki. A szabad magasság 208 milliméteres alapértékről további 40 milliméterrel növelhető, illetve műúton haladva ugyanilyen mértékben csökkenthető. Utóbbi előnyei nagy sebességnél a tömegközéppont alacsonyabb helyzetében és az aerodinamikai tulajdonságokban is megjelennek. Az Audi activesphere terepszöge elöl 18,9, hátul 28,1 fok.

A karosszéria jelentős részét üvegfelületek alkotják, s korántsem csupán fejmagasságban. Az activesphere elején átlátszó üvegezésű a márka jellemző arculati eleme, a Singleframe alakzat, amely akadálytalan rálátást biztosít az utasok számára a jármű előtti útszakaszra. Oldalt, az ajtók alsó részén befelé húzva, szintén nagy üvegfelületek kaptak helyet. Az optimális beeső fény szolgálatában a széles, ívelt csomagtérajtót is nagyméretű üvegezéssel alakították ki, miközben az ugyancsak átlátszó tető is bőséggel engedi a napfényt az utastérbe. Testvéréhez, az Audi grandsphere concept tanulmányhoz hasonlóan az Audi activesphere ajtói elöl és hátul az A- és C-oszlopokra függesztve, egymással szemben nyílnak. B-oszlop ez esetben sincs, a beltér így már beszálláskor teljes egészében feltárul az utasok előtt.

A Singleframe alakzat jobb és bal oldalán az útra összpontosító szemekhez hasonlóan jelennek meg a keskeny fényszórók, amelyek világítóegységei a négykarikás márkaemblémát idézik, s a két-két karika metszéspontjait felnagyítva és elválasztva egyfajta „pupillát” képeznek. Az „Audi eye” új és semmi mással össze nem téveszthető digitális fénygrafikáját Audi grandsphere tanulmányán mutatta be a márka, amit az activesphere esetében még tovább is variál – az utcai és a terepes üzemmód egy-egy önálló verziójával. A nappali menetfény és a hátsó lámpák a még nagyobb pontosság és kontraszt jegyében finom mikro-LED technikával működnek.

Igény szerint a hátsó ablak az Audi activesphere tetejére csúsztatható, miközben az alsó függőleges elem egészen a vízszintesig nyílik le. Ezzel tekintélyes méretű rakfelület, az úgynevezett active back tárul fel, amelyen például elektromos kerékpárok kerekei számára kialakított tartók is rendelkezésre állnak. Az utasteret a hátsó ülések mögötti válaszfal védi a menetszéltől és az időjárás viszontagságaitól. Sílécek szállítására a tetőszerkezet közepébe integrált tartó szolgál. Használaton kívül a tetőívbe süllyesztve gyakorlatilag láthatatlan marad, szükség esetén pedig kiemelkedve gondoskodik a sportfelszerelés biztonságos rögzítéséről és szállításáról.

Különösen letisztult és rendezett – e benyomás fogadja az utasokat, akik tágan feltáruló ajtókon keresztül közelíthetik meg az Audi activesphere belterét. Vízszintes irányban különböző színek különítik el a belső tér egyes zónáit. A középpontban az ülések, az ajtókárpitok és az első traktus meleg hatású Lávavörös felületei állnak. E központi zóna alatt és felett egyaránt sötét színek dominálnak – fekete, antracit és sötétszürke.

A négy önálló ülés az utastéren végighúzódó magas középkonzolra függesztve helyezkedik el, az üléshéjak belső oldaleleme pedig felső részén vízszintesre formálva és a középkonzolra nyúlva szolgál kartámaszként. Amikor az Audi activesphere concept automatizált üzemmódban közlekedik, műszerfala, kormánykereke és a pedáljai lesüllyedve tűnnek el szem elől. Ezzel különösen az első ülések, elsősorban a vezető előtt tárul fel tágas tér, amely egészen az activesphere belterének elejéig, sőt, azon túl is terjed.

A falécekkel díszített műszerfal egyetlen óriási soundbar, emellett intelligens, a beltér teljes szélességében ívelő szellőzőként is szolgál (kiemelt és lesüllyesztett helyzetében egyaránt). Ha a vezető át kívánja venni a volánt, a szélvédővel egy síkba süllyesztett műszerfal a kormánnyal együtt feléje mozdul, ergonómiailag ideális pozícióját pedig egyénileg állíthatja be. Az MMI touchless rendszerének kezelőelemei az ajtókban mindig szem előtt és kéznél vannak, például az ablakemelők és az ülésállítás vezérlésére.

Az Audi activesphere utasterének architektúráját és térérzetét a magas, egybefüggő középkonzol határozza meg, amely az elektromos autóban természetesen nem a kardántengely miatt szükséges, hanem a rakodóhelyek és a hűthető vagy fűthető fedélzeti bár számára biztosít helyet. Utóbbi felső burkolata átlátszó, így nem csak az üvegeket és a poharakat teszi láthatóvá, hanem vizuálisan is a beltérbe integrálja a méretes középkonzolt. Közvetlenül a középkonzol felett és annak méreteit is tükrözve a tetőn is rendelkezésre áll egy konzol.

Az Audi activesphere concept fő erőssége a megszokott határok átlépése, ami az autó, a felhasználó és a környezet közötti interfészre is érvényes. Első ízben egyesíti ugyanis az új rendszer harmonikusan, immár egy új világgá a fizikai valóságot és a digitális szférát – az új technika neve Audi dimensions. Az új rendszer központi elemei az innovatív kevert valóság (Mixed Reality) szemüvegek, amely a vezető és minden utasa számára külön-külön állnak rendelkezésre az egyes üléshelyeken.

A kevert valóság (Mixed Reality; MR) már a való világgal térbeli kapcsolatban állva, három dimenzióban jelenítheti meg a virtuális tartalmat. Az Audi activesphere concept elsőként alkalmazza e technológia jövőbemutató generációját, amely az interakció dimenziójával bővíti a kiterjesztett valóságot. A rendszer mindeddig elérhetetlen pontosság, legnagyobb felbontás és kiváló kontraszt mellett olyan kezelőfelületeket és kijelzőket jeleníthet meg a volán mögött ülő, MR-szemüveget viselő felhasználó látóterében, amit szabad szemmel nem látna.

A felhasználó előtt tehát olyan virtuális részletek jelennek meg, amelyek kezdetben csak információként szolgálnak. Ha azonban a felhasználó tekintetével ezekre az elemekre fókuszál, így jelezvén érdeklődését a rendszer felé, részletesebb tartalom épül fel – az almenüket megnyitó kézi kattintásokhoz hasonlóan. Összességében egy-egy interakciós elem akkor kerül aktív állapotba, amikor a felhasználó ráfókuszál és mozdulatai révén interakcióba lép vele.

A kéz ezután intuitív módon követi a tekintetet és vezérli a különböző járműfunkciókat, a „felhasználói felület” – azaz a szemüvegen látható virtuális kijelző – pedig a hagyományos kezelőelemekhez hasonlóan valós időben reagál a változásokra. Különösen felhasználóbarát megoldás, hogy a virtuális kezelőelem a felhasználó felé mozdul, aki így üléspozíciójától függetlenül kényelmesen kommunikálhat a felhasználói felülettel. Az analóg, fizikai kezelőelemekkel ellentétben már nem szükséges előrehajolnia vagy kinyújtania a karját.

Mindezzel azonban korántsem érnek véget a fejlett technika kínálta lehetőségek. Terepes üzemmódban például nagyfelbontású, háromdimenziós topográfiai grafikák vetíthetők a valós tájra, amelyek navigációs útmutatásokkal, illetve a célterületre vonatkozó információkkal is kiegészíthetők. Közlekedésbiztonsági adatok szintén megjeleníthetők itt. Igényeiknek és pillanatnyi tevékenységüknek megfelelően egészen egyéni tartalmak is megjelenhetnek az utasok és a vezető kevert valóság szemüvegében.

Az összkerékhajtású Audi activesphere concept első és hátsó tengelyén működő egy-egy villanymotor 325 kW/442 LE összteljesítményt és 720 Nm forgatónyomatékot nyújt. A tengelyek között elhelyezett akkumulátor 100 kWh energiát biztosít az autó számára. Az első és a hátsó kerekeket egyaránt ötkaros felfüggesztés vezeti, de adaptív lengéscsillapítókkal kiegészített légrugózás is rendelkezésre áll.

A 800 voltos töltőberendezés révén az akkumulátor akár 270 kW teljesítménnyel is tölthető. Segítségével akár csupán tíz perc is elég lehet több mint 300 kilométerre elegendő elektromos energia felvételére. Mindemellett kevesebb mint 25 perc alatt emelhető a 100 kWh energiatároló képességű akkumulátor töltöttségi szintje 5-ről 80 százalékra. 600 kilométer feletti hatótávjával az Audi activesphere szükség esetén hosszútávú utazásokra is alkalmas.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 50.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/