/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A BMW, amiből az első M5 született

2019. október 14. 18:15   |   Autoblog
címkék:  

A BMW Group Rosslyn-i gyárában október 8-án leplezték le az 1970-es években épült versenyautó-legenda, a BMW 530 Motorsport Limited Edition egyetlen fellelt közúti példányát, amelyet egy éven át újítottak fel.

2019. október 8-án hazatért egy legenda: az 1970-es években épült BMW 530 MLE egy minden részletre kiterjedően felújított példánya begurult a BMW Group Rosslyn-ban működő dél-afrikai gyárába, ahol több mint negyven évvel ezelőtt látott napvilágot. Az ikonikus négykerekű ráadásul a gyár azon négy munkatársával is találkozhatott, akik anno megszületésénél is ott voltak: William Mokwape, Walter Mahlangu, Jacob Matabane és Cassie Calaca már a ’70-es években is a BMW Group Rosslyn-i gyárában dolgozott, így amikor a dél-afrikai Custom Restorations restauráló mestere, Luis Malhou felkereste őket, önzetlenül segítettek a legendás versenyautó felélesztésében.

Amikor az 1970-es évek közepén a BMW Dél-Afrika elhatározta, hogy beszáll a motorsport élvonalába, az első útja a világhírű pilótához, a BMW Motorsport igazgatójaként dolgozó Jochen Neerpasch-hoz vezetett. Nem sokkal később a BMW 5-ös sorozat első generációjának (E12) két képviselője rajthoz állt a sorozatgyártásban kínált, ámde némileg módosított gépkocsik dél-afrikai etalon megmérettetésén (Modified Production Series). 1976-ban a BMW 530 Motorsport Limited Edition (MLE) a tizenöt egymást követő futam mindegyikét megnyerte, három év alatt pedig három abszolút bajnoki címet bezsebelt. Az 1985-ben visszavonult BMW 530 MLE mind a mai napig a BMW 5-ös sorozat történetének legsikeresebb versenyautója.

A modell motorsport-kvalifikációjához azonban elengedhetetlen feltétel volt, hogy a BMW Dél-Afrika minimum száz darab sorozatgyártásban kínált verziót adjon el belőle. A közútra engedett limitált széria tagjait a BMW Motorsport fejlesztette ki és a BMW Group Rosslyn-ban működő gyára készítette el – az 1976-os első felvonás során 110, az 1977-es második felvonás során pedig további 117 példányt. A motortérben a 3.0 liter hengerűrtartalmú, soros hathengeres benzinmotor 196 lóerő maximális teljesítményű és 277 Nm csúcs forgatónyomatékú verziója dolgozott, amellyel a BMW 530 MLE 208 km/órás végsebességre és 9,3 másodperces nulla-százas sprintre volt képes. A modell a BMW versenyautó-alapokra épített, közútra finomított modellsorozatainak sikertörténetét is megalapozta.

A BMW Dél-Afrika több éven át tartó kutatómunka után talált rá 2018-ban az egyetlen olyan BMW 530 MLE modellre, amely túlélte a ’70-es évek extázisát. A 100-as sorszámú autó Peter Kaye-Eddie versenyautó-pilóta garázsában állt, az eredetileg összeszerelt motorral.

A Rosslyn-ban gyártott BMW 530 MLE versenyautókon egyedülálló súlycsökkentő intézkedéseket tettek a készítők: több helyen kézzel kifúrták a karosszériát és a pedálokat, kézzel működtethető ablakokat építettek be légkondicionáló berendezés nélkül, Mahle keréktárcsákkal.

Dél-Afrikában hosszú évtizedekre visszanyúló hagyománya van a ritka és különleges BMW limitált szériáknak. 1973-ban a Rosslyn-i üzem az első Németországon kívüli BMW-gyárként kezdte meg működését, ahol 1990-ig számos speciális, helyi piacra gyártott modell látott napvilágot. A rákövetkező években a BMW módszeresen felújította ezen különlegességek egy-egy példányát, így többek között egy BMW 333i modellt is.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/