/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

A BMW, amiből az első M5 született

2019. október 14. 18:15   |   Autoblog
címkék:  

A BMW Group Rosslyn-i gyárában október 8-án leplezték le az 1970-es években épült versenyautó-legenda, a BMW 530 Motorsport Limited Edition egyetlen fellelt közúti példányát, amelyet egy éven át újítottak fel.

2019. október 8-án hazatért egy legenda: az 1970-es években épült BMW 530 MLE egy minden részletre kiterjedően felújított példánya begurult a BMW Group Rosslyn-ban működő dél-afrikai gyárába, ahol több mint negyven évvel ezelőtt látott napvilágot. Az ikonikus négykerekű ráadásul a gyár azon négy munkatársával is találkozhatott, akik anno megszületésénél is ott voltak: William Mokwape, Walter Mahlangu, Jacob Matabane és Cassie Calaca már a ’70-es években is a BMW Group Rosslyn-i gyárában dolgozott, így amikor a dél-afrikai Custom Restorations restauráló mestere, Luis Malhou felkereste őket, önzetlenül segítettek a legendás versenyautó felélesztésében.

Amikor az 1970-es évek közepén a BMW Dél-Afrika elhatározta, hogy beszáll a motorsport élvonalába, az első útja a világhírű pilótához, a BMW Motorsport igazgatójaként dolgozó Jochen Neerpasch-hoz vezetett. Nem sokkal később a BMW 5-ös sorozat első generációjának (E12) két képviselője rajthoz állt a sorozatgyártásban kínált, ámde némileg módosított gépkocsik dél-afrikai etalon megmérettetésén (Modified Production Series). 1976-ban a BMW 530 Motorsport Limited Edition (MLE) a tizenöt egymást követő futam mindegyikét megnyerte, három év alatt pedig három abszolút bajnoki címet bezsebelt. Az 1985-ben visszavonult BMW 530 MLE mind a mai napig a BMW 5-ös sorozat történetének legsikeresebb versenyautója.

A modell motorsport-kvalifikációjához azonban elengedhetetlen feltétel volt, hogy a BMW Dél-Afrika minimum száz darab sorozatgyártásban kínált verziót adjon el belőle. A közútra engedett limitált széria tagjait a BMW Motorsport fejlesztette ki és a BMW Group Rosslyn-ban működő gyára készítette el – az 1976-os első felvonás során 110, az 1977-es második felvonás során pedig további 117 példányt. A motortérben a 3.0 liter hengerűrtartalmú, soros hathengeres benzinmotor 196 lóerő maximális teljesítményű és 277 Nm csúcs forgatónyomatékú verziója dolgozott, amellyel a BMW 530 MLE 208 km/órás végsebességre és 9,3 másodperces nulla-százas sprintre volt képes. A modell a BMW versenyautó-alapokra épített, közútra finomított modellsorozatainak sikertörténetét is megalapozta.

A BMW Dél-Afrika több éven át tartó kutatómunka után talált rá 2018-ban az egyetlen olyan BMW 530 MLE modellre, amely túlélte a ’70-es évek extázisát. A 100-as sorszámú autó Peter Kaye-Eddie versenyautó-pilóta garázsában állt, az eredetileg összeszerelt motorral.

A Rosslyn-ban gyártott BMW 530 MLE versenyautókon egyedülálló súlycsökkentő intézkedéseket tettek a készítők: több helyen kézzel kifúrták a karosszériát és a pedálokat, kézzel működtethető ablakokat építettek be légkondicionáló berendezés nélkül, Mahle keréktárcsákkal.

Dél-Afrikában hosszú évtizedekre visszanyúló hagyománya van a ritka és különleges BMW limitált szériáknak. 1973-ban a Rosslyn-i üzem az első Németországon kívüli BMW-gyárként kezdte meg működését, ahol 1990-ig számos speciális, helyi piacra gyártott modell látott napvilágot. A rákövetkező években a BMW módszeresen felújította ezen különlegességek egy-egy példányát, így többek között egy BMW 333i modellt is.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/