Nem lehet bliccelni a magyar autópályákon
Az ÁAK Zrt. különböző sajtóértesülésekre reagálva közleményt adott ki, melyben mindenkit óva int a magyar autópályákon való blicceléstől.
A Népszabadság hétfőn a frászt hozta az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-re, a lap ugyanis megírta, hogy az autópálya-használat jogosultságát ellenőrző rendszer lyukas. A kamerák és a mögöttük álló számítógépes adatbázis csak azt figyelik, hogy adott rendszámra vásároltak-e matricát, annak kiszűrése már nehézkes, hogy az autó motoros, a kamion pedig többezer forinttal olcsóbb autós matricával hajtott-e fel a sztrádára. Winkler-Virág András szóvivő szerint a rendszer kiépítése óta ismert, hogy a járművezetők visszaélhetnének a hiányosságokkal, az ÁAK tapasztalatai szerint azonban mifelénk nem jellemző a trükközés. A kiskapu megszüntetése egyébként több milliárd forintba kerülne.
Eddig a Népszabadság infója, melyre reagálva lóhalálában közleményt adott ki az ÁAK. Íme a szöveg, változtatás nélkül.
“A matricás rendszer működése óta időről-időre szárnyra kapnak olyan információk, hogy a matricás rendszer ilyen vagy olyan módszerrel kijátszható. Ezzel szemben az a tény, hogy Magyarországon mérik Európa egyik legalacsonyabb bliccelési rátáját (2-3 %), és a bliccelők minden estben pótdíjfizetési felszólítást kapnak. A más díjkategóriára érvényes matricák használata éppúgy bliccelésnek minősül, mint a vásárlás elmulasztása, és ezt az ÁAK Zrt. rendszere bármikor kiszűrheti. A matricás díjszedési rendszer ellenőrzése négy elemből áll. A fix- és a mobilkamerás ellenőrzés mellett mobilcsoportos és időszakos terelésekkel vizsgálják az ÁAK munkatársai az autópálya-használati jogosultság meglétét. Ezek az elemek egy egységes rendszer elválaszthatatlan részeit képezik, és együttesen garantálják azt, hogy Magyarországon nem lehet bliccelni.
2007. április elseje óta az ÁAK Zrt. a főutakon is ellenőrzi a D4-es kategória díjfizetési kötelezettségét. Valamennyi ellenőrzésbe vont útszakaszon a legmegfelelőbb állandó és szúrópróba szerinti ellenőrzésekkel végzi az ÁAK az ellenőrzést. A tereléses és a mobilcsoportos ellenőrzés azért fontos eleme továbbra is az ellenőrzésnek, mert ezek segítségével egy adott helyen és egy adott időszakban pontos mintát lehet kapni az autópálya használati és a bliccelési szokásokról. Az ÁAK azonban a méréseket folyamatosan végzi, és amint a legkisebb arra utaló jelet tapasztalná, hogy a bliccelők száma bármely gépjármű kategóriában megnövekszik, tovább szigorítja az ellenőrzést.
Az ÁAK megkéri az autósokat, hogy ne egyes lapértesülések, hanem a saját és ismerőseik tapasztalatai alapján ítéljék meg azt, hogy van-e értelme az autópályákon blicceléssel kísérletezni Magyarországon. A más díjkategóriára megváltott autópálya-matrica használata éppúgy bliccelésnek minősül, mintha valaki matricavásárlás nélkül hajt fel díjas autópályaszakaszra.”
(Forrás: Népszabadság és ÁAK Zrt.)