/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Niki Lauda nevét viseli az új brit hipersportautó

2021. február 24. 18:20   |   Demcsák Gergely
címkék:  

A Gordon Murray Automotive bemutatta a kizárólag versenypályán használható T.50s Niki Lauda hipersportautót, amelyet a tavaly leleplezett T.50-hez hasonlóan kompromisszumok nélkül fejlesztettek. A T.50s Niki Lauda egy kicsit még extrémebb: 725 lóerős és 852 kilogrammot nyom, maximális leszorítóereje pedig 1,5 tonna. Csak 25 darab készül belőle, egyenként 3,1 millió fontos áron.

Elég rápillantani a T.50s Niki Lauda különleges aerodinamikai megoldásaira, máris egyértelművé válik, mennyire extrém sportautóról van szó. A tetőn légbeömlő nyílást alakítottak ki, amiből egy uszony fut hátra. Ezen olvasható Niki Lauda neve. A kocsi hátulján pedig ott díszeleg a T.50 40 cm átmérőjű ventilátora, amihez új ‘deltaszárny’ és nagyméretű diffúzor csatlakozik. Elöl méretes splitter és oldalsó légterelők vannak, oldalt terelőlapok és légszívók találhatók, amelyeken keresztül a friss levegő közvetlenül az olajhűtőkre áramlik.

A Cosworth tervezésű 3,9 literes V12-es erőforrás még nagyobb teljesítményű és még magasabb fordulatszámú, mint a T.50-ben. Súlya is kisebb, mindössze 162 kg. 711 lóerőre képes 11 500-as fordulatszámon és egészen 12 100-ig elpörög. A motor 178 LE/literes fajlagos teljesítménye a Cosworth DFV Formula 1-es erőforrásáét is meghaladja. A 835 LE/tonna pedig jobb, mint egy szívómotoros LMP1-es versenyautóé.

A motort egy tetőre szerelt airbox látja el friss levegővel, amely 725 lóerőre emelheti a teljesítményt. A maximális nyomaték 485 Nm 9000-es fordulatszámon. A 12 pillangószelepes, verseny airboxon át levegőző és nyitott, katalizátorok nélküli kipufogórendszeren keresztül öblítő V12-es földöntúli, rendkívül karakteres hangon szól. A motorhoz egy különleges Xtrac IGS hatgangos szekvenciális váltómű kapcsolódik. Az áttételeket a versenypályás használathoz igazították, így a T.50s Niki Lauda végsebessége “csak” 322-338 km/óra. Kívánságra még rövidebb áttételek is választhatók lesznek a rövidebb pályákhoz. A végsebesség ekkor 273 km/órában alakul.

A T.50s Niki Lauda könnyűszerkezetes önhordó vázú autó, alumínium ‘maggal’. A külső panelek mindegyike szénszál erősítésű műanyagból készült, az utasokat F1-stílusú biztonsági cella óvja. A hasmagasság elöl 87, hátul 116 mm, de a Trackspeed csomaggal az alváz és az aerodinamika a tulajdonos preferenciáinak megfelelően állítható. A Brembo karbon kerámia fékrendszer a T.50-ből került át. Elöl 37 centiméteres tárcsák és 6-dugattyús nyergek, hátul 34 centis tárcsák és 4-dugattyús nyergek lassítanak. A fékrendszer és az aerodinamika együtt elképesztő 3,5g-s lassulást produkálnak. A 18 colos kovácsolt magnézium kerekek csupán 6 kilogrammot nyomnak egyenként és Michelin gumik feszülnek rajtuk.

A T.50s Niki Lauda karosszériája 1,5 tonna leszorítóerő kifejtésére képes. Ebből oroszlánrészt vállal a hátsó, 1758 mm széles deltaszárny, amelyet a Gordon Murray által tervezett 1983-as Brabham BT52 Formula 1-es versenyautó első légterelője ihletett. A kocsit a hátsó, 40 cm átmérőjű, folyamatosan 7000-en pörgő ventilátor is az útra szívja. A kiegyensúlyozás érdekében az első splitter és a hátsó szárny állítható, akárcsak a hasmagasság.

A felfelé nyíló ajtók puritán, versenyautós kabint tárnak fel. A vezető egy szénszálas kagylóülésben középen ül, akárcsak annak idején az F1-ben és ahogy az új T.50-ben is. A sofőrt hatpontos öv szorítja az ülésbe, míg a mögötte bal oldalon helyet foglaló utast négypontos övek tartják. A kocsit utasülés nélkül is meg lehet rendelni. A műszerezettség csak a leglényegesebbre szorítkozik; a sofőr egyetlen digitális képernyőről tájékozódik és minimális méretű kormányt teker.

A T.50s Niki Laudát a háromszoros Formula 1-es világbajnok, Niki Lauda után nevezték el. Az osztrák pilóta az 1978-as Svéd Nagydíjon egy Brabham BT46B fan car versenyautóval aratott győzelmet, a T.50s Niki Lauda ennek tiszteletére készült.

A T.50s Niki Lauda gyártása 2023 januárjában indul majd a Gordon Murray Automotive dunsfoldi üzemében, miután befejezik a 100 darab T.50 modellt.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/