/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Nyaralás autóval? Hogyan készüljünk fel?

2021. július 12. 18:20   |   Autoblog
címkék:  

Ismét kezd egyre inkább kinyílni a világ, ezért már bátrabban tervezünk családi nyaralást, sok esetben autóval egy szomszédos országba. Amennyiben azt szeretnénk, hogy ez a nyaralás idilli legyen és ne zavarják meg kellemetlenségek, akkor érdemes autónkat az utazás előtt alaposan átnézni. A Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője, Tomin István segít nekünk abban, hogyan készüljünk fel a felhőtlen élményekre.

Autóval nagyobb távolságra elindulni nagy felelősség, de némi körültekintéssel az utunk problémamentes lehet. A jármű műszaki állapotát elindulás előtt feltétlenül ellenőrizni kell.

A körültekintés kifizetődik

Az egyik alapvető tennivaló indulás előtt az akkumulátor, a fékek és az olajszint klasszikus hármasának ellenőrzése. Ellenőrizzük az akkumulátor töltöttségi szintjét mielőtt elindulunk, mert valószínűleg nem szeretnénk reggel azzal szembesülni, hogy autónk nem indul és vesztegelnünk kell valahol. A fékek állapotának szintén megfelelőnek kell lenniük, hiszen az utakon bármikor adódhat olyan helyzet, amikor hirtelen fékezésre kényszerülünk és egy kopott fékkel a fékút jelentősen megnő.

Érdemes odafigyelni az autó folyadékszintjeire is. Az egyik, talán legfontosabb, az olajszint: indulás előtt mindenképp ellenőrizzük, és ha megfelelő, akkor is legyen a csomagtartóban egy literes flakonnal, mert baj esetén nem mindig lehet a közelben benzinkút, ahol beszerezhetjük. Ugyanígy járjunk el a hűtőfolyadékkal is. Az ablakmosó tartályát is érdemes teletölteni, mert út közben számtalan rovarral találkozik autónk szélvédője.

Egy hosszabb autós utazás rossz klímával elég kellemetlen lehet, ezért ezt feltétlenül nézessük meg mielőtt ebben a melegben hosszabb útra indulunk. Amennyiben ezt még nem tettük meg idén, érdemes ellenőriztetni és kitisztíttatni, mert lehet, hogy olyan levegőt fúj ki, amit nem szívesen lélegeznénk be.

Az európai szabályozások értelmében számos olyan tartozék vagy eszköz van, amelynek mindenképpen autónkban kell lennie, gondoskodjunk róla, hogy tényleg ott legyenek. Ilyen például az elsősegélydoboz, amiből ha valami hiányzik, akkor azt idejében szerezzük be. Minimum annyi láthatósági mellényt vigyünk magunkkal, ahányan az autóban utazni fogunk. Egy esetleges kerékcseréhez szerszámokra is szükség lesz, ezért ne felejtsük magunkkal vinni az emelőt, a kerékkulcsot és ha van – a kerékőrt.  Természetesen mindig legyen nálunk az elakadásjelző háromszög is.

Milyen abroncsokkal vágjunk útnak?

Senki ne tervezzen autós nyaralást nyári abroncs vagy legalább négyévszakos garnitúra nélkül! Semmiképpen se induljunk neki ilyen melegben téli abroncsokkal, hiszen ezek puhább keveréke a nyári használat során jóval nagyobb mértékben melegszik, ezért az abroncsoknak nem lesz megfelelő az úttartása, hosszabb lesz a féktávolsága, és megnő a baleset és a defekt kockázata is.

Mielőtt útnak indulunk, az alábbiak szerint ellenőrizzük az abroncsokat:

Az ellenőrzést kezdjük vizuális vizsgálattal. Nézzük meg, hogy vannak-e vágások, sérülések, esetleg oldalfal dudorok. Ha ilyesmit észlelünk, vizsgáltassuk meg az abroncsokat szakszervizben.

Ellenőrizzük a profilmélységet és a kopást. A nagyobb nyári felhőszakadások az aquaplaning (vízen futás) miatt veszélyesek lehetnek, ezért 3 mm profilmélység alatt ne induljunk el. Jó azzal is tisztában lenni, hogy a kopott abroncs futófelülete a vékonyabb gumi réteg miatt sérülékenyebb is, így egy üveg vagy szög nagyobb eséllyel okoz defektet. Amikor már a profilmélységet ellenőrizzük, figyeljünk oda az esetleges féloldalas kopásra, a külső vagy belső vállrész erősebb kopására is, ami a futómű hibájára utal. Szükség esetén nézessük át, illetve állíttassuk be a futóművet.

Ellenőrizzük a légnyomást. A sok csomag és az utasok száma miatt extra terhelést kapnak az abroncsok. Ne felejtsük el, a terhet a levegő viszi, nem az abroncs. A légnyomást mindig az abroncsok hideg állapotában mérjük és az autógyártó előírásai szerint állítsuk be.

Filléres apróság, de meglepően fontos a szelepsapka használata. Védi a szennyeződéstől a szeleptűt, és légzáró szerepe is van.

Arról se feledkezzünk meg, hogy abroncsból nem négy van, hanem öt! Kellemetlen, ha akkor jövünk rá, hogy nem jó a pótkerék, amikor szükség lenne rá. Ellenőrizzük a pótkerék állapotát és légnyomását is (mankókeréknél 4,2-4,5 bart, teljes értékű pótkerék esetén pedig a járműgyártó által javasolt maximum légnyomást állítsuk be).

Ha biztosra mennénk

Ha nem vagyunk profik kerékcserében, választhatunk olyan abroncsokat is, amelyekkel defekt esetén is gond nélkül folytathatjuk utunkat. A Hankook Sealguard technológiájának lényege, hogy az abroncs belsejét, a futófelület teljes szélességében egy különleges viszkoelasztikus anyaggal vonják be, amely képes kitölteni a futófelületi sérüléseket akár 5 mm-es átmérőig, így nem következik be levegővesztés, és nincs szükség kerékcserére sem.

Választhatunk defekttűrő abroncsot is, amik viszont általában autó specifikusak, és megkövetelik a légnyomás ellenőrző rendszer (TPMS) meglétét. Ezekkel defekt esetén 80 km-t tehetünk még meg, maximum 80 km/h sebességgel. A Hankook kínálatában természetesen a defekttűrő abroncsok is megtalálhatók, de ilyet csak olyan autóra válasszunk, ami gyári elsőszerelésben is ezzel jött ki, hiszen a futómű is ehhez van hangolva.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/