Önjáró Toyoták szállítják az utasokat Oslóban
A világ talán legtapasztaltabb autonóm mobilitási mérnökei kíméletlen környezeti körülmények között teszik próbára világelső, új generációs önvezető rendszerüket.
A finn Sensible 4 alapítói a nyolcvanas évek óta foglalkoznak autonóm mobilitással. A díjnyertes, tőkeerős startup vállalkozás specialitása az időjárási változók – a köd, a havazás, az eső stb. – kiküszöbölése; plug-and-play rendszereiket kifejezetten az utólagos integráció igényeit szem előtt tartva fejlesztik. A cég 2022-ben piacra dobja a világ első, időjárástól függetlenül működő, 4. szintű autonóm járművezérlő szoftverjét; az odáig vezető úton pedig az a projekt játszik nagyon fontos szerepet, amelynek keretében hamarosan két sofőr nélküli Toyota Proace áll üzembe a norvégiai Oslóban.
A helyi tömegközlekedési vállalat, a Ruter; a városban jelenlegi is autonóm buszjáratot üzemeltető Holo; valamint a Toyota Motor Europe aktív részvételével megvalósuló projektben két Toyota Proace-t szerelnek fel a Sensible 4 szenzorrendszerével, valamint új generációs vezérlő szoftverével. A saját járatszám (529) alatt közlekedő, hat utas szállítására alkalmas, kerekes székes rámpával is rendelkező Toyotákat az teszi különlegessé, hogy működésüket nem gátolják az olyan, látási viszonyokat rontó természeti jelenségek, mint a köd, a hó vagy az eső.
Ez a Sensible 4 mesterséges intelligenciát alkalmazó, világelső rendszerének köszönhető, amely kedvezőtlen körülmények között is képes az intelligens rendszerbe kapcsolt szenzorok működtetésére, a 3D LIDAR adatok hatékony feldolgozására.
A Sensible 4 rendszerének egy másik fontos előnye a nagyobb menetsebesség. Míg a Holo jelenleg alkalmazott autonóm járművei 18 km/órával közlekednek, a Toyota Proace-ek a környező forgalmat észlelve képesek akár két-három másodpercre előre gondolkodni és tervezni. Ez elméletben lehetővé teszi, hogy akár 40 km/órával is tökéletes biztonságban haladhassanak, készen arra, hogy bármikor időben megálljanak, ha a helyzet úgy hozza.
Az egy éven át tartó projekt első szakaszában feltérképezik a kijelölt útvonalat, valamint a norvég törvényekben előírt 500 tesztórát teljesítik a Toyota Proace-ek. Amennyiben ez a fázis sikeresen lezárul, már 2021 első negyedévében megkezdődhet az utasok szállítása.