/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Önvezető elektromos járművet fejleszt a Nissan

2017. január 06. 16:30   |   Autoblog
címkék:  

A Nissan a CES színpadán jelentette be, hogy a közeljövőben érkezik az új Nissan Leaf, mely már tartalmazni fogja a ProPilot-ot, a Nissan egysávos, autópályás autonóm vezetési rendszerét. 2020 után eljuthat oda, hogy teljes mértékben önmagát fogja vezetni. A NASA-t is bevonták az ambiciózus projektbe.

A mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztések okosabbá, alkalmazkodóbbá tették a járműveket, illetve általuk a járművek számos vezetési környezetben jobb döntéseket hozhatnak. Egyelőre azonban még nem tartunk ott, hogy megbízhassunk járműveinkben, hogy mindig a helyes döntést hozzák, vagy pontosan tudják mit tegyenek váratlan helyzetekben. Erre kínál megoldást a Seamless Autonomous Mobility (Zökkenőmentes autonóm mobilitás) azaz SAM.

A CES keretein belül, a Nissan élő demonstráció keretein belül mutatta be a rendszert működés közben a NASA Ames Kutatkóközpontjával összekötve. A SAM célja egy olyan zavartalan mobilitási rendszer létrehozása, melyben önvezető autók milliói problémamentesen közlekedhetnek együtt az utakon. A SAM biztonságos megoldást kínál a városok utcáin vagy más környezetekben előforduló váratlan helyzetek – balesetek, útakadályok stb. – leküzdésére, melyeket az önvezető járművek nem biztos, hogy azonnal felismernek.

Képzeljünk el egy önvezető járművet, mely a város utcáin halad, és elér egy balesethez, ahol rendőr irányítja a forgalmat. Ilyenkor akár előfordulhat, hogy a rendőr azt a jelzést adja, hogy keresztezzünk egy dupla záróvonalat vagy hajtsunk át a piros lámpán. Az autónk ilyen helyzetben nem tud és nem is szabad, hogy önmaga hozzon döntést mi a helyes vagy mi nem.

A jármű szenzorai (LIDAR techológia, kamerák és más fedélzeti rendszerek) meg tudják mondani az autónak, hogy hol ütközhet akadályba, mi a közlekedési lámpa jelzése és akár a kézmozdulatokat is felismeri, de emberi beavatkozásra is szüksége van. A SAM rendszernek köszönhetően az autó kellően okos, hogy tudja mely helyzetekben nem kell saját magának döntést hoznia. Helyette biztonsági megállást hajt végre a jármű és segítséget kér a vezérlőközponttól. A kérés egy mobilitásért felelős kezelőhöz jut el – egy olyan személyhez, aki az autó kameraképét és érzékelő rendszerein keresztül nyert adatokat felhasználva lehetősége van felmérni az aktuális helyzetet, meghozni egy megalapozott döntést és kijelölni a megfelelő és biztonságos útvonalat a tovább haladás érdekében.

A kezelő személy ezt úgy hajtja végre, hogy egy virtuális útvonalat rajzol meg a járműnek, hogy kikerülje az akadályt. Miután az akadályt kikerülte az autó a kezelő visszaállítja önvezető módba a járművet és az tovább folytatja útját. A felvázolt eset közelében más önvezető járművek is lehetnek, melyek szintén kommunikálnak a SAM rendszerrel. Ilyenkor a SAM megtanulja mi a megoldás abban az adott helyzetben és betanítja azt a többi jármű számára. A rendszer ilyen jellegű tapasztalatok útján tanul, ezáltal az önvezető funkció folyamatosan fejlődik és kevesebb segítségre van szüksége, miáltal a kezelők egyre nagyobb darabszámú járművet tudnak kezelni azonos időben.

A Nissan SAM platformjának kiindulópontja a NASA Verve technológiája volt, melyet a mars- és holdjárók vizuális megjelenítéséhez és felügyeletéhez használnak. A NASA felfedezőjárművei autonóm technológia segítségével kerülik el az akadályokat, és számítják ki a biztonságos útvonalat a feltérképezetlen környezetben. Ahol a terep megnehezíti az önálló döntéshozást, ott a NASA felügyelői megrajzolják a kívánt utat, majd elküldik a járműnek, hogy hajtsa végre.

Egy átlagos napon az autonóm járművek akár helyzetek sokaságával találkozhatnak, mely nem oldható meg automatikusan. SAM nélkül ezek a járművek csak állnának, még nagyobb dugót és kellemetlenséget okozva a többi autósnak, nem mellesleg nem tudnának eljutni a végső úticéljukhoz. A rendszernek köszönhetően viszont problémamentesen integrálhatók az infrastruktúrába, mind a társadalomba. A rendszer megalkotásából azon cégek is profitálhatnak majd, melyek személy- vagy áruszállítással foglalkoznak és flottájukat önjáró autókra szeretnék cserélni.

A Renault-Nissan vállalatszövetség egy önvezető jármű kifejlesztését tervezi, s már meg is kezdte a teszteket az Egyesült Államokban, Európában, Kínában és Japánban is. Az 1. szakaszban a cél a sávon belüli autópályás autonóm vezetés megvalósítása, amelyet az új Leaf is tudni fog. Ha be van kapcsolva, a sávjelzések olvasásával a sáv közepén tartja az autót, méri az autó és az elöl haladó jármű közötti távolságot és kormányoz. A ProPilot a japán belpiacos Serena modellhez már rendelhető, ott a vásárlók 60%-a már kérte is autójába. A Nissan később más típusokban is elérhetővé teszi a technológiát, 2017-től Európában a Qashqaihoz is választható lesz.

A második fázis az autonóm vezetés többsávos autópályákon lesz. Ebben a fázisban már megjelenik az automatikus sávváltás képessége, ez 2018-tól lesz elérhető. A harmadik fázis pedig az autonóm városi vezetés, a várakozások szerint ez 2020-tól áll majd rendelkezésre. A negyedik és végső fázist a teljesen önvezető járművek jelentik majd.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/