/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Összekoszoltuk az új Ford Ranger Raptort

2019. szeptember 24. 17:15   |   Autoblog
címkék:  

A Ranger Raptor egy ’kaland-pickup’, amihez hasonlót a Fordon kívül ma senki sem gyárt. A terep versenyautók ihlette Ranger Raptor a Ford pickupjának legkeményebb és legnagyobb teljesítményű változata, és a maga nemében egyedülálló, hiszen nemcsak terepen megy előre játszi könnyedséggel, hanem aszfaltozott úton is a legkulturáltabb az alvázas pickupok között. Mindenhol otthon érzi magát.

A Ford Ranger Raptor a Ranger kínálat legizgalmasabb darabja, egy amerikai offroad pickup, az F-150 Raptor európai kistestvére, s mint ilyen, versenytárs nélkül áll a piacon. A filozófiája, építésmódja hasonló, mint a F-150 Raptorénak; egy offroad rajongók számára kifejlesztett, kompromisszummentes kisteherautó, amely az alváz és a futómű megerősítései révén akár arra is alkalmas, hogy terepversenyen induljunk el vele. Egyébként a beépített Baja vezetési üzemmód is erre utal.

A Ranger Raptor tekintélyt parancsoló megjelenéssel bír, sokkal brutálisabban fest, mint egy normál Ranger. Azonnal feltűnik, hogy jóval szélesebb és magasabb a normál modellnél, az orra pedig a tengerentúli nagytestvért, az F-150 Raptort idézi. Az autó nyomtávját 150 mm-rel kiszélesítették, a hasmagasság pedig 51 mm-rel 283 mm-re nőtt a Ranger XLT változathoz képest. A nagyon látványos hűtőrács alá strapabíró, magasra húzott lökhárító költözött, amely formájával hozzájárul a kedvező első terepszöghöz. A technikát alul komoly, 2,3 mm vastag lemezből készült haspáncél védelmezi.

A Ranger Raptort megtapogatva egyértelművé válik, hogy kemény kötésű gép, a lökhárítók és a kompozit sárvédők „anyagból” vannak. A Ranger testes oldalfellépőt is kapott, ami szintén robusztus és ez esetben funkcionális is, hiszen a csaknem 1,9 méter magas Raptorba csak úgy egyszerűen nem lehet bemászni. Ami elsőre nem látszik, az az, hogy egyedi, szupererős alvázat terveztek hozzá nagy szilárdságú, ötvözött acél elemekkel, amelyek az extrém terhelést is jól bírják. A módosított hátsó lökhárítóba beépített vonóhorog 2500 kg vontatási kapacitást biztosít. A két első vonókampó 4635 kg-ig, a két hátsó pedig 3863 kg-ig terhelhető.

A futómű szintén egyedi kialakítású, ami lehetővé teszi a nagy sebességgel haladást terepen is. A pozíció érzékelő funkcióval kiegészített Fox Racing lengéscsillapítók erősebb csillapítást és páratlan terepképességet kínálnak az extrém helyzetekben, az országúton viszont úgy változik a csillapítás mértéke, hogy az autó simábban fusson.

A 63,5 mm-es dugattyúkkal működő lengéscsillapítókhoz alumínium lengőkarok csatlakoznak, a hátsó, spirálrugós felfüggesztést pedig Watt-rudazat egészíti ki, ami rendkívül kis oldalirányú kitérés mellett is nagymérvű fel-le mozgást enged a tengelynek. A 17 colos felnikre ehhez a típushoz tervezett, minden terepre alkalmas BF Goodrich 285/70 méretű abroncsokat feszítettek. A 838 mm átmérőjű és 285 mm széles gumik erős oldalfallal készülnek, miközben a terepmintázat ugyanolyan stabil útfogást kínál a felázott utakon, mint a hóban, a sárban vagy a homokban. Erről mi magunk is meggyőződhettünk, a gumik meglepően jó teljesítményt nyújtottak.

A Ranger Raptorban ugyanazt a kapcsolható négykerék-hajtási rendszert találjuk meg kétfokozatú osztóművel és zárható hátsó differenciálművel, mint amilyen a többi Ranger pickupnak is a sajátja. A Raptor a Terepvezérlési rendszerrel tud többet náluk, amely hat előre programozott beállítást kínál. Ezek segítségével az adott terep- vagy útviszonyokhoz igazíthatjuk az autó viselkedését. A normál mellett létezik sport, fű/murva/hó, sár/homok, szikla és Baja üzemmód. Mi a teszt helyszínéül kijelölt dunakeszi homokbányában az utóbbit használtuk. A Baja üzemmód, úgy hangolja át a felfüggesztést, a kormányzást és az elektronikát, hogy optimális legyen a nagy sebességű terepezéshez (pontosan úgy, ahogyan a híres Baja Sivatagi Rallyn szükséges). A Baja mód kettő- és négykerék-hajtással is használható, driftelésre azonban nincs lehetőség, a menetstabilizáló elektronika ugyanis nem iktatható ki teljesen. A far túl nagy kitérése esetén megfékezi a kerekeket és véget vet a mókának.

A Ranger Raptor bámulatosan jól mozog terepen. Futóműve kivasalja az útegyenetlenségeket, eltünteti a gödröket, tompítja az eséseket és igyekszik szintben tartani a kabint, így az utasok a vártnál sokkal kevésbé lifteznek a hepehupás úton. Pattogás sincs, a Raptorban ugyanis hátul nem lap-, hanem tekercsrugókat találunk. Kiváló az úttartás, a gumik remekül működnek. A homokbányában kialakított első pálya egy ugrató volt, ahol 40, majd körülbelül 50 km/órás sebességgel hagytuk el az épített rámpát. A Raptor a világ legnagyobb természetességével hajtotta végre a feladatot, elképesztően merev alváza és az 50 centiméteres rugóutakkal bíró felfüggesztése révén gond nélkül abszolválta az ugratást. Érzésem szerint egész nap tudná csinálni, ha az lenne a feladat. A viszonylag nagy sebességgel, 80-90 km/órával csapatás sem fogott ki rajta; a Ranger Raptorral valóban el lehetne indulni egy tereprali versenyen.

A Ranger Raptor azonban nemcsak terepen nyűgözi le az embert, aszfaltozott úton is brillírozik. Örömmel konstatáltuk, hogy autópályán is csendesen, kulturáltan fut és az alvázas pickupokra/terepjárókra jellemző remegés alig érezhető. A Raptor nagyon kellemesen vezethető autópályán is, ahol könnyedén tartja a 140-es tempót és közben minimális zaj szűrődik csak be az utastérbe. A BF Goodrich gumik itt is bizonyítanak, nagyon alacsony a gördülési zajuk. A vezetési pozíció egyébiránt remek, még úgy is, hogy a kormány nem állítható sugárirányban. A sportülések kellőképpen megtámasztják a testet és egyúttal kényelmesek is. A perforált bőr kormánykerék is egyedi Raptor tartozék, akárcsak a kék díszöltések körös-körül az utastérben. Mivel a Raptor a Wildtrak modellre épül, a felszereltség gyakorlatilag hiánytalan.

A Ranger Raptor azonban mindezeken felül további újdonságokkal szolgál, ugyanis benne debütál a Ford új 2 literes biturbó dízelmotorja, amely a 3,2 literes öthengeres erőművet fogja leváltani a palettán. A négyhengeres egység könnyebb, erősebb és alacsonyabb környezetterhelésű, mint a 3,2-es blokk. 213 lóerőt és 500 Nm nyomatékot mozgósít és egy új, 10-fokozatú automataváltó tartozik hozzá, amely feltűnésmentesen, profin dolgozik. Az alacsonyabb fordulatszám-tartományokban a kisebb, míg a magasabb fordulatszámokon a nagyobb méretű, alacsony nyomású turbótöltő működik. A minimum 2,5 tonnás gép 10,5 másodperc alatt gyorsul fel százra, a vége pedig 170 km/óra, aminél igazán nem kell több. A Raptorhoz ideális az új, bivaly dízelmotor, amely mostantól egyébként a Limited és a Wildtrak felszereltségű kivitelekhez is választható.

A Ranger Raptor hazánkban várhatóan zajos siker lesz – máris csaknem 20 darabot rendeltek belőle –, de várni kell rá, a megrendelt példányok csak jövőre érkeznek meg a tulajdonosaikhoz. A duplakabinos, 3,2 literes TDCi motorral szerelt Wildtrak modellnél a Raptor mintegy 3,8 millió forinttal drágább – ennyi a felára az egyedi külső és belső megjelenésnek, a megerősített alváznak, a lényegében teljesen új futóműnek és motornak. Amúgy természetesen a Ranger Raptor után is visszaigényelhető az ÁFA, a 16,38 millió forintból így 12,9 millió lesz.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/