/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Prodrive P2 – épített szörnyeteg

2006. január 13. 16:33   |   Autoblog
címkék:  

A versenysportból ismerős Prodrive 350 lóerős utcai autót épített Subaru Impreza STi alapra, megspékelve egy-két ralis furfanggal.


A Prodrive általában versenycsapatoknak szállít különböző alkatrészeket, de a jelek szerint néha utcai járgányokkal is foglalatoskodnak. Új koncepcióautójuk immár el is készült, melyről korábban csak skicceket láthattunk. Öltözéke igen mutatósra sikerült, a neve már annál kevésbé: P2 – akár egy processzor… No de nem is a név a lényeg egy sportautónál, hanem a tartalom, ami itt bizony a legjobbak közül való, hiszen a lemezruha sarkított vonalai mögött a Subaru remek technikája rejtőzik.

A Prodrive P2 sokunk kedvencétől, az Impreza STi-től örökölte motorját, hatgangos váltóját és szimmetrikus összkerékhajtási rendszerét. Ezen felül a Prodrive egy saját fejlesztésű aktív járműirányítási rendszerrel (Active Torque Dynamics – ATD) és a raliautókból ismert motorvezérlési technológiával szépítette meg a száguldozás élményét.


Utóbbit Anti-Lag Systemnek nevezik (ALS), melynek segítségével minimalizálható a turbólyuk. Ennek titka, hogy gázelvételkor az üzemanyag a kipufogóban gyullad be, a robbanás pedig forgásban tartja a turbófeltöltőt. Ennek és más furfangoknak köszönhetően a kétezres, négyhengeres motor teljesítménye jóval több, mint a WRX STi-é: a Prodrive P2 350 lóerőt és 575 Nm-t képes mozgósítani! (Utóbbi megközelíti az Impreza WRC nyomatékát.) Az ALS egyetlen hátránya, hogy az “égéstéren kívüli” robbanások miatt igen hamar tönkremegy a kipufogórendszer.

A P2 acél csővázra épül, karosszériája pedig kompozit anyagokból készült, ennek köszönhetően tömege nem haladja meg az 1,1 tonnát. A kasztni 3,9 m hosszú, a tengelytáv 2,5 m, magassága pedig mindössze 130 cm. A kis tömeget kevesebb mint 4 másodperc alatt lendíti 100 km/órára a bődületes erő, és egészen 280-ig töretlenül emelkedik a sebességmérő mutatója.

Nem szóltunk még bővebben a Prodrive másik ravasz technikájáról, az ATD-ről, amely a kanyarokban való fejszédítő száguldás művésze. A szerkezet lényege, hogy ellentétben a legtöbb elektronikus menetstabilizálóval, ez nem a kerekek fékezésével vagy gázelvétellel korrigál. Ennél sokkal hatásosabban avatkozik be, kihasználva a Subaru összkerékhajtási rendszerét.

A középső és a hátsó differenciálmű segítségével ad hajtást oda, ahová az adott helyzetben több szükségeltetik, az információt pedig a blokkolásgátló szenzoraitól kapja. Így elérhető, hogy a kanyarba beesve az autó inkább túlkormányzottként viselkedjen, az ívről kijövet pedig már az első kerekek húzzák ki. Hogy még gyorsabban lehessen hasítani a szerpentineken, állítható keménységű lengéscsillapítókkal vértezték fel a P2-t. A lassításról elől 355, hátul 330 mm-es féktárcsák gondoskodnak, amelyeknek 19 colos felnik adnak bőséges helyet.

A veszett járgány sorozatgyártása már korábban is igencsak kétséges volt, így talán nem meglepő, hogy ezen a téren nem történt előrelépés. A P2-esből egyetlen darab készült. Ha valami csoda folytán mégis gyártósorra kerülne a csodamasina, akkor 40 ezer fontba, azaz 15 millió forintba kerülne, ami nem is olyan sok a ritka műszaki csemegékért.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/