Rali világbajnoki limitált szériákat mutatott be a Toyota
címkék: gr yaris, kalle rovanperä, sébastien ogier, toyota, yaris grmn
A Toyota a Tokiói Autószalonon, pár nappal a 2023-as Rali-világbajnokság nyitó versenye, a Monte Carlo-rali előtt bemutatta a GR Yaris Sébastien Ogier Editiont és a Kalle Rovanperä Editiont. Egyelőre mindkettő koncepcióautó, de állítólag hamarosan rendelhetővé válnak Japánban, és talán más piacokon is.
A kétféle utcai tanulmányautó azért is különleges, mert a 2021-es világbajnok Ogier és a 2022-es világbajnok Rovanperä nem csak a nevét adta hozzájuk, hanem aktívan részt is vett a fejlesztésükben és a dizájnjuk kialakításában. Ennek megfelelően a kétféle GR Yaris különböző tulajdonságokkal és beállításokkal rendelkezik mind a külsejüket, mind a belsejüket tekintve.
Egyértelműen a matt ezüstre festett és fekete matricákkal feldobott, kék féknyerges Sébastien Ogier Edition a visszafogottabb, míg a Kalle Rovanperä Edition a feltűnőbb a gyári Rally1 Hybrid versenyautóra emlékeztető piros-fekete-fehér festéssel, a versenypályára optimalizált, japán belpiacos GR Yaris GRMN változatról származó hátsó szárnnyal, az egyéb aerodinamikai kiegészítésekkel, a piros féknyergekkel és a fekete első szplitterrel.
Mindkét változat a japán belpiacos RZ High Performance felszereltségen alapul, ami nagyjából megfelel az Európában kapható, feláras Sport csomagnak. Ez tartalmazza az első-hátsó önzáró Torsen differenciálműveket, a 18 colos kovácsolt BBS felniket Michelin Pilot Sport 4S gumikkal, a nagyobb teljesítményű fékrendszert, a feszesebb futóművet, a szénszálas tetőt és az alumínium motorháztetőt is.
Mindkét világbajnoki különkiadás belsejében kontrasztos varrások találhatók, amelyeket az egyes pilóták nemzetének zászlói ihlettek: kék és ezüst cérnát használtak a finn versenyző, kék, fehér és piros színűt pedig a francia változatában. Mindkét autó műszerfalán megtalálható egy plakett is, amelyen az olvasható, hogy kiről nevezték el az autót, és hogy a sorozatban a hányadik legyártott példányról van szó, de az összkerékhajtás üzemmódválasztó kapcsolója sem olyan, mint egy normál GR Yarisban.
Műszakilag viszont nincs sok különbség a japán RZ High Performance kivitelhez képest, leszámítva azt, hogy az 1,6 literes, 272 lóerős, háromhengeres turbómotor nyomatékát 370-ről 390 Nm-re növelte a Toyota, és, hogy a versenyzők saját preferenciájának megfelelő nyomatékelosztás is választható az első és a hátsó tengely között a Normal/Sport/Track mellett.
A Toyota azzal is kedveskedik a limitált szériás változatok leendő vevőinek, hogy leszervez egy-egy találkozót a világbajnokokkal, vélhetően a 2023-as Japán-ralira, amelyet november 16. és 19. között rendeznek majd meg.