/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Raliautót építettek a GR Yarisból

2021. március 31. 18:15   |   Autoblog
címkék:  

A Toyota GR Yarisról születése pillanatában tudni lehetett, hogy a Rali Világbajnokság tüzében kovácsolták, és a WRC aranykorát élő autógyártó ezt szánta új versenyautója homologizációs alapjául. A modell a jelek szerint a Toyota ausztrál részlegét is megihlette, a Toyota Australia és a Neal Bates Motorsport ugyanis a Toyota GR Yaris alapjaira építette fel vadonatúj versenygépét, a GR Yaris AP4 (Asia-Pacific 4WD) modellt.

Az új GR Yaris AP4 versenyautókat a Toyota Australiával együttműködve a Neal Bates Motorsport (NBM) tervezte és építette. A Toyota Australia már hosszú ideje támogat ausztrál csapatokat az ARC bajnokságban, de ez az első alkalom, hogy aktívan közreműködött az autók fejlesztésében; a karosszériát például a termékfejlesztő részleg tervezte. Neal Bates elmondta, hogy nagyszerű élményt jelentett számára közvetlenül a Toyota Australia csapatával dolgozni.

Neal Bates és ötfős csapata (Lewis Bates, Sam Elliot, Chris Shore, Anthony Caldwell és a formatervezési igazgató Darryl Bush) munkaórák ezreit töltötték azzal, hogy lecsupaszítsák az eredeti GR Yaris utcai modelleket, és felépítsék belőlük az GR Yaris AP4 rally versenyautókat. Bates elmondta, hogy a munkát nagyban megkönnyítette, hogy már az eredeti modellek tervezésénél is gondoltak a rallyversenyekre.

A GR Yaris AP4 modellek megfelelnek az AP4 kategória előírásainak: az autók nagyon közel állnak a globális WRC-2 specifikációhoz, a Rali Világbajnokság (WRC) 2. kategóriájában versenyző gyári Rally2 és R5 modellekhez. A rally szabályai szerint a karosszéria fő elemeit – mint az eredeti GR Yaris ajtókat és a tetőt – meg kell tartani, minden egyéb részleten lehet változtatni. Az eleve előnyt jelentett, hogy a GR Yaris alumínium ajtókkal és karbonszálas tetővel készül, mert ez kis tömeget és alacsony súlypontot eredményez, ami tökéletes a versenyautók kialakításához.

A kategóriában a minimális tömeg 1230 kg, az NBM által épített két AP4 modell súlya viszont bőven ez alatt van, ezért ballasztot kell majd használniuk, hogy az autó megfeleljen az előírásoknak. A karosszéria tömegének csökkenése részben az üvegszálas motorháztetőnek és csomagtérajtónak, a 3D nyomtatással készült könnyű tükröknek és motorháztető légbeömlő nyílásnak, valamint a könnyű és biztonságos Perspax ablakoknak köszönhető.

A versenymotor alapja a GR Yaris erőforrása. A blokk, a hengerfej és a szívócsonk sztenderd, de egyedi a kipufogórendszer, és a motorban 1,5 bar maximális turbónyomással működő feltöltő dolgozik, emellett levegőszűkítőt is be kellett építeni, hogy megfeleljen az AP4 előírásoknak. A konkrét egyedi teljesítményadatok nem publikusak, de Bates elmondta, hogy várakozása szerint a motor teljesítménye meghaladja majd a sztenderd Yarisét. A motor egy Sadev hatfokozatú szekvenciális sebességváltón keresztül adja le teljesítményét, az NBM szabvány alapján szabályozott sebességfokozatokban. Az összkerékhajtási rendszerben a szabályoknak megfelelő zárt központi differenciálmű dolgozik, amely a forgatónyomatékot 50/50 arányban osztja el az első és a hátsó tengely között.

A motoron, a sebességváltón, a kardántengelyen és az 1,8 fordulatot megtevő, bal oldali kormányon kívül minden, az új GR Yaris AP4 modellbe épített alkatrészt az NBM készített, vagy Ausztráliában szerezték be. Annak érdekében, hogy sikerrel birkózzon meg a hosszú és kemény versenyekkel, az NBM 50 mm-rel megemelte az első rugótornyokat; a rendszer minden elemét házon belül tervezték és gyártották. A Murray Coote Australia (MCA) felfüggesztése elöl 265, hátul 280 mm plusz rugóutat enged meg.

Az új gép első versenye az április 9-11. között Canberrában megrendezésre kerülő Netier National Capital rali lesz. Az Ausztrál Rali Bajnokság (ARC) első futamán a két Toyota GR Yaris AP4-est a gyár támogatásával induló Toyota Gazoo Racing Australia (TGRA) csapatának pilótái, Harry és Lewis Bates vezetik. A TGRA csapatvezetője a négyszeres ausztrál ralibajnok Neal Bates, akinek idősebb fia, Harry a címvédő ausztrál ralibajnok, kisebbik fia, Lewis pedig a 2019-es ARC-szezon második helyezettje.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/