![](https://nb1.hu/wp-content/uploads/2024/07/1300x240-100bonusz.jpg)
Rendszámos gokart 400 lóerővel – Ariel Atom 4R
címkék: ariel atom, atom 4r, civic type r, goodwood, honda civic
Nem mai koncepció az Ariel utcai „Forma-1”-es autója, de még mindig lehet belőle többet és jobbat kihozni, ahogy azt tették a mérnökök Atom 4R néven. A nagy gokartba a Honda Civic Type-R turbós négyhengerese került 406 lóerővel, miközben könnyebb és kezelhetőbb lett.
Nem sok olyan négykerekű létezik, mint az Ariel Atom, melynek alapkoncepciója olyan versenyautó készítése, ami még épp használható közúton is. A minimális feltételeknek való megfelelésen túl teljes versenytechnikát kap, aki egy ilyen járgány mellett teszi le a voksát, így hát persze népautó sosem lesz belőle, de többek között ez – ritkasága – is adja a modell esszenciáját.
A Goodwoodi Sebességfesztivál ideális környezetet biztosított a gyártó számára, hogy megmutassa, még mindig van hova csiszolni az Atomot. A 4R névre hallgató variáns a 4-esen alapszik, ám azzal nem sok közös alkatrészt találunk benne. Habár a Honda Civic Type-R-től érkező turbós négyhengeres benzinmotor mondhatni egy ilyen közös tényező, pár dolgot elkövettek vele, hogy a gyári 325 lóerőnél többel kínozza meg a hátsó kerekeket. Egész konkrétan 406 lovat hoztak ki a K20-as erőműből, míg a gyári 420 nm-es nyomaték helyett kereken 500 Newtonméter áll a sofőr rendelkezésére főként egy új hűtőrendszernek és az újraírt vezérlőelektronikának köszönhetően.
Ezzel a 2008-ban bemutatott Ariel Atom V8 után ez a legerősebb modell a gyártó kínálatában – az 480 lóerőt képes leadni, ám jóval nehezebb és nem ennyire kanyarvadászatra kihegyezett konstrukció. Ami a menetteljesítményt illeti, szinte bármi ellen kiállhatunk egy gyorsulási versenyre, ugyanis 2,7 másodperc alatt tudja le a 0-100 km/órás sprintet, míg álló helyzetből 160-ra 6,5 szekundum alatt katapultált (ez három tizeddel jobb az Atom 4 értékénél), míg a csúcssebesség 261-ről 274 km/órára nőtt. Érdekes, de a manuális váltó helyett egy ugyancsak hatfokozatú, de szekvenciális egységet szerelnek a 4R-ekbe.
A stabilitásért és jobb lassításért Öhlins rugók és gátlók kerültek az Eibach-Bilstein páros helyére, illetve karbon-kerámia féktárcsák négydugattyús AP Racing nyergekkel, valamint szénszálas felnik mind a két tengelyre. Csak ezekkel a módosításokkal 26 kilogrammot sikerült faragni az Atom tömegéből, melynek nagyja ráadásul rugózatlan tömegként jelentkezik. A 12 fokozatban állítható ABS és az F1-es autókéra hajazó első-hátsó szárny már csak hab a tortán. Sajnos a várható vételárról nem tudni, de a teljesítménycsomaggal ellátott Atom 4 átszámítva 27,7 millió forintos áránál biztos többet kell érte adni.
Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)