/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Sérült autóüvegből új ablakok

2022. május 01. 14:30   |   Autoblog
címkék:  

Gyakran végzik az újrahasznosításban a repedt autóüvegek, ha az adott rész sérülése már nem javítható, ám zárt anyagkörforgás mindeddig nem állt számukra rendelkezésre. Az Audi és partnervállalatai – a Reiling Glas Recycling, a Saint-Gobain Glass és a Saint-Gobain Sekurit – most közös kísérleti projektjük keretében végeznek úttörő munkát e szakterületen, az együttműködő cégek ugyanis a sorozatgyártásban felhasználható újrahasznosított anyagot terveznek a sérült autóüvegekből előállítani.

E célra többlépcsős folyamatot dolgoztak ki: elsőként innovatív eljárással felaprítják az üveget, majd kiválogatnak belőle minden nem üveg jellegű szennyezőanyagot – például ragasztómaradványokat –, az így nyert üveggranulátumot pedig beolvasztják és új síküveggé dolgozzák fel. Ebből a síküvegből azután új ablaküvegeket állítanak elő. Amennyiben sikeresen zárul a kísérleti projekt, az így készülő ablaktáblákat a jövőben az Audi Q4 e-tron sorozat modelljeiben használhatják fel.

Kísérleti projektjével az Audi partnervállalataival közösen áll azon kihívás elé, hogy mérleg szerint zárt anyagkörforgást alakítsanak ki az autóüvegek hasznosítására – amely törekvése az Audi körkörös gazdaság stratégiájának is része. A vállalat teljes életciklusuk vonatkozásában szemléli termékeit, a felhasznált nyersanyagokat pedig a használati fázist követően lehetőség szerint ismét igyekszik a gyártási folyamatba visszavezetni. Ily módon a fejlesztés és a gyártás során hatékonyan kímélhetők a nyersanyagforrások, a környezetterhelő hatások pedig a teljes értékteremtési láncolat mentén jelentősen mérsékelhetők. A présüzemből származó alumínium darabolási hulladékot az Audi már 2017 óta vezeti vissza ilyen jellegű, mérleg szerint zárt anyagkörforgásba.

Az üveg révén most egy újabb anyagkörforgás válhat mérleg szerint zárt folyamattá. A sérült üvegek újrafeldolgozása eredményeképpen összességében kevesebb energiát és nyersanyagot igényelhet a szélvédők gyártása, a feldolgozott anyagok alkalmazása ugyanis hatékonyan csökkentheti az olyan primer nyersanyagok iránti igényt, mint például a kvarchomok. Az így készülő ablaküveget a jövőben Q4 e-tron modelljei sorozatgyártásában tervezi felhasználni az Audi. A vállalat beszállítóival folytatott együttműködések keretében kíván új anyagkörforgásokat kifejleszteni, amelyekkel még inkább hosszú távon fenntarthatóvá alakíthatja értékteremtési láncolatát.

Lehetőség mindenesetre bőven kínálkozik. A kiselejtezett autóablakok, illetve panoráma-üvegtetők nagy részét eddig feldolgozásukat követően például italos palackok vagy szigetelőanyagok formájában hasznosították újra. Számos előnnyel járna azonban, ha a sérült autóüvegeket ismét új ablakokká sikerülne feldolgozni. Egyfelől megőrizhető maradna az autóüvegek jó minősége, másfelől az eljárás a szén-dioxid-kibocsátásra is kedvező hatást fejtene ki: az újrahasznosítás során akár 30 százalékkal kevesebb szén-dioxid kerülhet a légkörbe, mint az új üvegek előállításakor.

Az üveg-újrahasznosítási kísérleti projekt a Volkswagen csoport márkakereskedői hálózatának bizonyos tagjainál veszi kezdetét, ahol az ügyfelek időpontot egyeztethetnek a sérült ablakú autókkal. A szervizpartner megvizsgálja az üveget, s mennyiben már nem javítható, kicseréli, a sérült ablakot pedig a Volkswagen Original Teile Logistik GmbH & Co. KG felé továbbítja, amely a Volkswagen leányvállalataként bonyolítja a feleslegessé vált alkatrészek begyűjtését a műhelyekből a Volkswagen AG számára. A szervizpartnerek e folyamat keretében vehetik vissza az autóüvegeket, illetve gondoskodhatnak újrahasznosításukról.

A sérült üvegelemek ezután a Reiling Glas Recycling vállalathoz kerülnek, ahol először felaprítják, majd feldolgozzák őket. A Reiling elsőként vezeti vissza a lecserélt autóüvegeket a síküveggyártás folyamatába. Korábban az autókból származó, fogyasztói használat utáni (Post-Consumer) üveghulladékot nem a síküveggyártásban, hanem más, alacsonyabb követelményeket támasztó alkalmazásokban hasznosították. Itt veszi kezdetét a közös projekt, a partnervállalatok ugyanis ismét eredeti minőségükre szeretnék feldolgozni a sérült üvegeket.

Annak érdekében, hogy e laminált üveghulladékból magas minőségű, újrahasznosítható anyag születhessen, a Reiling Glas Recycling modern és hatékony berendezéseket alkalmaz. A nem üveg jellegű, idegen anyagokat – mint például az üvegek PVB (polivinil-butirál) műanyagrétegeit, az ablakkereteket, valamint a például fűtőszálakból és antennakábelekből származó fémeket és vezetékeket – különválasztják, amely során mágnest, illetve színesfém-leválasztó, elszívó és elektrooptikai válogató berendezéseket használnak. A PVB-műanyagrétegeket a jövőben szintén vissza tervezik juttatni az autóipari anyagkörforgásba.

A Saint-Gobain Glass az újrahasznosítási folyamat következő lépéseként az észak-rajna-vesztfáliai Herzogenrath városában dolgozza fel síküveggé a megfelelően előkészített és maradványanyagoktól messzemenőkig megtisztított üvegalapanyagot. Ennek során az üveggranulátumot gondosan eredet és szín szerint, fajtánként tárolómedencékbe válogatják szét, a tiszta és homogén újrahasznosított üveg ugyanis alapvető feltétele az új alapüveg elkészítésének. A Saint-Gobain Glass ezután egyebek mellett kvarchomokot, szódát és mészkövet – vagyis az üveg alapvető alkotóelemeit – kever az újrahasznosítható alapanyaghoz, az újrahasznosított tartalom aránya kezdetben 30 és 50 százalék között változik.

Az Audival folytatott kísérleti projekt során mintegy 40 tonna újrahasznosított autóüveget fogalmaztak meg célkitűzésként. A síküveget először nagyjából háromszor hat méteres lapok formájában készítik el, amelyekből testvérvállalatuk, a Saint-Gobain Sekurit egy további folyamat során állít elő autóipari üveget.

Az Audival folytatott kísérleti projekten túl, a Saint-Gobain Glass az elkövetkező három év során akár 30 ezer tonna üvegtörmelék felhasználását tűzte ki célul Herzogenrathban, jelentős mennyiségű energiát, természeti erőforrást és vizet takarítva meg, illetve szén-dioxid-kibocsátást előzve meg. A vállalat ezzel akár 75 tonnával csökkentheti napi átlagos tonnatartalmának előállításából származó széndioxid-kibocsátását.

A három résztvevő partnervállalat kezdetben egy évig tervezi tesztelni a folyamatot, hogy egyaránt kellő tapasztalatot gyűjthessenek az anyagminőség, a szilárdság és a költségek terén. Ha az üveg-újrahasznosítás gazdasági és környezetvédelmi szempontból is észszerűen valósítható meg, az Audi Q4 e-tron modellcsalád tagjaiba építhetik be a másodlagos anyag felhasználásával készült autóüvegeket.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/