/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (5) |
| Több

Sokan megfeledkeznek a nyári gumik előnyeiről

2019. március 28. 15:00   |   Autoblog
címkék:  

Magyarországon nincsen érvényben olyan jogszabály, ami előírásokat fogalmazna meg a téli-nyári, illetve a nyári-téli gumicserék idejére vonatkozóan. Tomin István, a Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője szerint ezért még nagyobb hangsúlyt kell fektetni az autótulajdonosi tudatosságra. Legkésőbb április végéig kéne időt szakítani a nyári abroncsok cseréjére, azonban sokan még ekkor sem gondolják át ennek fontosságát. A tévhitek miatt a melegebb időszakban fennhagyott téli abroncsok a közlekedés biztonságát veszélyeztetik, míg a gyorsabb kopásból fakadóan pluszköltségekkel is számolnunk kell.

Hankook_illusztracio_nyari_abroncscsere1

A nyári és a téli abroncsok mind mintázat, mind összetétel szempontjából, lényeges paraméterekben térnek el egymástól. Összetevőiknek köszönhetően a téli abroncsok 7°C alatt is megőrzik rugalmasságukat, emellett futófelületükön apró lamellákat alakítottak ki, hogy havas úton stabilabban lehessen tartani a gépjárművet. Ami azonban télen a közlekedésbiztonságot szolgálja, a melegedő időjárásban már kockázatot jelent.

Miért épp 7°C a bűvös szám?

A napi középhőmérsékletet a 6, 12, 18 és 24 órakor mért hőmérséklet-adatok számtani középértéke adja. Azért 7°C a bűvös szám, mert ekkora középhőmérséklet felett már rendkívül minimális a hajnali, és így a talajmenti fagyok esélye is. A téli gumik puhább keveréke a rendszeres, 7°C feletti használat során jóval nagyobb mértékben melegszik és a sűrű lamellás mintázata miatt is komoly teljesítménycsökkenést tapasztalhatunk: megnő a féktáv, jelentősen romlik a kanyarstabilitás és az autó alulkormányzottá válik. Egy kiélezettebb forgalmi helyzetben pedig, amikor hirtelen irányváltásra vagy fékezésre van szükség, minden centiméter számít.

A nyári abroncsok gumikeveréke ezért sokkal keményebb, és mintázatuk nem, vagy csak minimálisan lamellázott. Jóval magasabb üzemi hőmérsékletre tervezik őket, minden fontosabb paraméterük a száraz/vizes aszfalton való tapadást és a menetstabilitást szolgálja. Gondoljunk csak bele, hogy az akár 50-60°C-os nyári aszfalton mekkora hőterhelés éri azt a téli abroncsot, amely üzemi hőfoka téli körülmények között maximum 20-25°C-os. A téli abroncsok melegben gyorsabban kopnak és magasabb fogyasztást idézhetnek elő, ezek pedig mind pluszköltséggel terhelhetik a házi kasszát.

További szakértői jótanácsok

A hatósági előírásoknak megfelelően a gumiabroncs futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni nemcsak szabálytalan, hanem életveszélyes is lehet! Az abroncs kopásával folyamatosan nő az aquaplaning (vízen felúszás) esélye is, ezért a Hankook szakértője a biztonságos közlekedés érdekében azt javasolja, hogy 3 milliméteres profilmélység elérésekor mindenképpen cseréljünk új abroncsra.

Fontos még, hogy az abroncs terhelési és sebesség indexe nem lehet kisebb a gyári elsőszerelt abroncsénál. Ideális esetben négy abroncsot cserélünk, azokat is minden esetben szakszervizben. Egy tengelyen található, két abroncs cseréjénél pedig az alábbiakra kell fokozottan odafigyelnünk, és minden esetben szakértő véleményét is kikérnünk.

Paramétereiben az új abroncs ne térjen el a gyári elsőszerelt abroncstól! Ügyeljünk arra, hogy legalább tengelyenként ugyanolyan abroncsok legyenek felszerelve, ahogyan azt a KRESZ is előírja.

Téli-nyári, illetve normál és defekttűrő abroncsok nem lehetnek még külön tengelyen sem, mert így tengelyenként eltérő lesz a jármű menetstabilitása.

Összkerékhajtású autóknál, a hajtáslánc sérülésének elkerülése miatt lehetőleg egyszerre kell cserélni mind a négy abroncsot!

Az új abroncsot mindig a hátsó tengelyre szereltessük! Az első tengelyre szerelt új abroncs hamis biztonságérzetet adhat, és veszélyes helyzetet időzhet elő, ha az autó fara kicsúszik. Ne feledjük: mindig könnyebb az első tengely megcsúszását korrigálnunk.

Érdemes azzal is tisztában lennünk, hogy a segédelektronikát tartalmazó autókat megzavarhatja, ha csak két abroncsot cserélünk le. Ilyenkor ugyanis a két tengely közti forgáskülönbséget az elektronika csúszásnak értelmezheti és folyamatosan megpróbálhat „beavatkozni”. Ha ilyet tapasztalnánk, cseréljük le a másik két abroncsot is!

Minden csere előtt alaposan nézessük át szakértővel az abroncsainkat az olyan sérülések és rendellenességek miatt, amelyek az avatatlan szem számára láthatatlanok maradnak. Emellett érdemes az abroncs felszerelésekor a futómű ellenőrzését is elvégeztetni.

Hat évnél öregebb abroncsot semmiképpen ne szereljük fel! Az abroncsok életkorát az oldalfalon feltüntetett, ún. „DOT szám” utolsó négy karakterének segítségével tudjuk pontosan meghatározni: az első két számjegy a gyártási hetet, a másik kettő pedig az évet jelöli. (Pl. a DOT XXXX 4709 jelölésű abroncsot 2009 47. hetében gyártották.)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Hmmm.
2019-03-29 - 00:54

Nincs olyan, hogy DOT szám. Fogalmam nincs miért terjesztik ezt a baromságot a “szakújságírók”is.

Németh Zoltán
2019-03-29 - 13:59

Miért nincs? Akkor most Te nem leled, vagy mindenki hülye, akinek a gumijában benne van.

Németh Zoltán
2019-03-29 - 14:02

Kérdés: Az egyenlítő mentén minusz 10 éjjel, plusz 45 nappal, oda milyen gumit javasolsz?

Hmmm.
2019-04-01 - 01:46

De lelem, csak én tudom, hogy mit jelent a DOT felirat és azt is, hogy a DOT-nak és a gyártási idő számainak semmi köze egymáshoz. 🙂

Hmmm.
2019-04-01 - 01:49

“Kérdés: Az egyenlítő mentén minusz 10 éjjel, plusz 45 nappal, oda milyen gumit javasolsz?”

Ha tőlem kérdezed, éjjelre télit, nappalra nyárit, hogy a gumis lobbi ott is megéljen. 🙂


*/