Szmog ellen csak korlátozással?
címkék: beruházás, budapest, károsanyag-kibocsátás, olimpia, széndioxid-kibocsátás
Nem csak Budapesten, az egész országban egészséget pusztító szmogos levegőtől szenvedünk. Legrosszabb a helyzet Budapesten és a vonzáskörzetében. A klímaváltozás miatti, egyre kiszámíthatatlanabb időjárási viszonyok befolyásolására elég kicsi az esélyünk, de a levegőszennyezés csökkentése érdekében sokkal többet tehetnénk.
Élhetőbb várost kérnek a budapestiek. Egy, az origó hírportál által elemzett tanulmány szerint a sokak által vitatott budapesti olimpiai beruházások ebben rengeteget segítenének.
Elegendő, s megnyugtató megoldás, ha a katasztrofális levegőhelyzeten csak ideiglenes intézkedésekkel próbálunk enyhíteni? Ideig-óráig korlátozzuk a gépkocsi-forgalmat?
Óriási beruházások kellenek a főváros áteresztőképességének javítására, az oxigént termelő zöld növényzet szaporítására, a város elkerülő MO-ás budai szakaszának kiépítésére, a bejövő és kimenő forgalom gyorsítására – hogy a reggel és esti csúcsforgalom órákig tartó kipufogó-gázától megmeneküljön a város. Hídjaink túlterheltsége elviselhetetlenül meghosszabbítja az A-ból B-pontba eljutás idejét, ami nem csak a levegőt terheli, de hatalmas munkából kiesett időt is okoz, nem beszélve a stresszfaktorról, az idővel versenyt futó emberek túlterheltségének következményeiről.
Budapest bajban van. A károsanyag-kibocsátás csökkentése önmagában nem elegendő megoldás, sürgősen meg kell erősíteni a közösségi közlekedést. Felgyorsítani a tervekben meglévő, de pénz hiányában nagyon lassan haladó infrastrukturális beruházásokat: a hidak tehermentesítését új hidakkal, az utak kiszélesítését, a bicikliutak növelést, az MO-es körgyűrű bezárását stb.
Egy, az Origó hírportál által hivatkozott tanulmány szerint a sokak által támadott 2024-es budapesti Olimpia terveiben szereplő beruházások, s az erre a kormány által rendelkezésre bocsátandó források rendkívül felgyorsíthatják az infrastruktúra-fejlesztést. Állítólag gyorsítóként működnének, előre hozva a főváros fejlesztéseit. Például a Galvani híd megépítésével 42 ezer autó 67 tonna széndioxid-kibocsátásától mentesülne a belváros. A Duna-rakpartjainak kiépítését, a zöld felületek szaporodását, a nagyobb gyalogos- és bicikliforgalmat is erősen előmozdíthatják az olimpia miatti beruházások.