/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Szűk elitklubhoz csatlakozott a Toyota Yaris

2023. április 03. 16:10   |   Autoblog
címkék:  

Kevés olyan autómodell akad, amelynek globális eladásai meghaladták a 10 milliót, a világ legnagyobb autógyártójaként a Toyota ugyanakkor büszkélkedhet néhánnyal: a sort természetesen minden idők legnagyobb darabszámban értékesített autója, a Corolla vezeti, több, mint 50 millió eladott darabbal, de a Camry, a RAV4, a Hilux és a Land Cruiser is a szűk elitklub tagja, amelyhez most egy új Toyota modell, a Yaris is csatlakozik.

A Toyota divatteremtő modellje, a Yaris gyártásának 25. évében érte el a lenyűgöző globális értékesítési mérföldkövet. A 10 milliomodik autó, egy Yaris GR Sport a Toyota franciaországi üzemében készült, amely 2001 óta ad otthont a Yaris európai gyártásának. Az évek során a Yaris négy generációja új biztonsági és technológiai mércéket állított fel a B kategóriában, amely nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a modell kétszer nyerte el az ’Év autója’ címet: először 2000-ben, majd 2021-ben. A Toyota Yaris emellett négy egyéni és három gyártói rali világbajnoki címmel is büszkélkedhet.

A Yaris egy igazi globális Toyota modell, amelyet szerte a világon gyártanak. A Yaris gyártása 1999 januárjában kezdődött a japán Aichi Takaoka üzemben. Ma a Yarisnak 10 országban van gyártóbázisa: Japánban, Brazíliában, Kínában, Tajvanon, Indonéziában, Malajziában, Pakisztánban, Thaiföldön, Franciaországban és a Cseh Köztársaságban. Európában a Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) 2001 óta gyártja a Yarist, 2021 óta pedig a Yaris Crosst. Ugyancsak 2021-ben a kolini Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) szintén megkezdte a Yaris gyártását, hogy kielégítse a modell iránti növekvő keresletet Európában.

Első generáció

Az 1990-es évek végén a Toyota egy új kompakt, globálisan elérhető modellt szeretett volna kifejleszteni a 21. századra. A vadonatúj autót úgy tervezték, hogy a nagyra becsült Toyota Starlet szupermini nyomdokaiba léphessen, ami nem volt egyszerű feladat. Ennek eléréséhez a modellnek modern megjelenést és a legújabb technológiákat kellett felvonultatnia. A Yaris forradalmi “nagy-kicsi” kialakításával újraírta a kisautók szabálykönyvét, így betekintést nyújtva a következő évezred autózásába.

A világ először az 1997-es Frankfurti Autószalonon láthatta a Toyota vízióját egy vadonatúj koncepción keresztül. A Toyota Funtime részese volt a márka „Fun” koncepció-projektjének, amely bemutatta moduláris platformok tervezésének sokoldalúságát. Egy évvel később pedig már debütált is az új, sorozatgyártású Toyota Yaris a Párizsi Autószalonon. Az első generációs Yaris stílusos, karakteres lett, és célirányosan az európai ízlésre volt tervezre, köszönhetően viszonylag magas, tágas és organikus formájú karosszériájának, amely az emberi dimenzió tervezési koncepcióját helyezte a középpontba. Bár a külső méretek kellemesen kicsik voltak, az apró Yaris belül kényelmes és praktikus utastérrel büszkélkedhetett, amely tágasabb teret kínált sok nagyobb járműnél, köszönhetően a nagy fejtérnek és a csomagtér méretének maximalizálása érdekében alkalmazott rugalmas üléskialakításnak.

Az első generációs Yaris egy fejlett és hatékony 1,0 literes benzinmotorral volt szerelve, amely 68 lóerős teljesítményt biztosított, és 1999-ben elnyerte az Év Motorja nemzetközi elismerést. A Yaris örökre beírta magát a Toyota történetébe, amikor elnyerte a 2000-es Év Autója címet, hiszen az első Toyota modell volt, amely elnyerte a rangos díjat az európai autós újságírókból álló zsűritől. A zsűri dicsérte az első generációs Yaris külső és belső megjelenését, valamint a hangulatos utastér sokoldalúságát. A Yaris 1,0 literes motorja szintén elismerést kapott az élettel teli karakteréért és a hatékonyságáért: a zsűri szerint ez volt a legjobb 1,0 literes motor, ami elérhető volt a piacon.

Az év végén bevezettek egy másik hajtásláncot is, amely egy 1,3 literes, 87 lóerős VVT-i egységet kínált a magas felszereltségű ötajtós modell vásárlóinak. 2001-ben a Yaris segítségével vezették be a T-Sport sportváltozatokat Európában. A háromajtós Yaris T-Sportot erőteljes, 1,5 literes VVT-i motorral szerelték fel, amely 106 lóerőt adott le 6000-es fordulatszámon, és emellett dinamizmusra hangolt futóművet, megerősített karosszériát és sportos belső részleteket kapott. A hot hatch 9 másodperces idejével gyorsabban teljesítette a 0-100 km/órás sprintet, mint a legtöbb 1,6 literes versenyző, és rugalmasabb volt 60-100 km/óra között (8,4 másodperc), mint bármely hasonló versenytárs. A Yaris T-Sport sikere teremtette meg az alapjait annak, hogy a sportváltozatok azóta minden Yaris generáció kínálatában megjelenjenek.

Az 1,4 literes D-4D dízelmotor 2002-es bevezetésével a Yaris sorozat hajtáslánc-kínálata teljessé vált. A Yaris hamar a vásárlók kedvencévé vált Európa-szerte, akik praktikus, szórakoztató és divatos megoldásnak találták az autót a mindennapi városi élet igényeire, és nem mellesleg megbízható partnernek érezték a nagyobb távolságok megtételére is. Ezt bizonyítja az első generáció világszerte több mint 1,2 milliós értékesítési száma.

Második generáció

A Yaris a második generációval – amelyet 2005-ben mutattak be Európában – vált felnőtté. Az autó népszerűségét megalapozó, optimális belső teret és kényelmet biztosító okos kialakítás, valamint a biztonságot és a teljesítményt szolgáló fejlett technológiák tovább fejlődtek, miközben a felhasználói élmény is kifinomultabb lett. A „nagyautós gondolkodás” megközelítés és a nagyobb méretek minden eddiginél tágasabbá tették a második generációt. Ennek egyik kiemelkedő összetevője a lapos hátsó padló volt, amelynek köszönhetően három felnőtt is ülhetett hátul. A 60:40 arányban osztott ülések csúsztathatók és dönthetők lettek. A kategória legjobb, 737 literes rakterét részben a Toyota kényelmes Easy Flat rendszerének köszönhetően érték el, amely a hátsó ülések gyors és egyszerű lehajtásával sík padlót hozott létre.

A magasabb biztonsági szabványok felállításának irigylésre méltó története az utasok védelmére vonatkozó ötcsillagos Euro NCAP minősítéssel bővült – először a Yaris történetében. Ezt a nyugalmat a Toyota fejlett minimális behatolású kabinrendszerének és az utastérben elhelyezett kilenc légzsáknak köszönheti, beleértve a vezető térdlégzsákját is, ami mérföldkőnek számított egy Yaris méretű autóban.

A második generációs Yaris három- és ötajtós kivitelben volt elérhető, három különböző hajtáslánccal. Az új, 1,0 literes VVT-i benzinmotor gazdaságos és erős volt, miközben továbbra is könnyű maradt. Kategóriaelső teljesítményt (69 LE) és nyomatékot (93 Nm) kínált. Az előző generációból átvett 1,3 literes VVT-i egység továbbra is népszerű maradt alacsony fordulatszámon is nyomatékos viselkedésével és csúcsteljesítményével, amely sportos, mégis kifinomult érzetet biztosít. Az 1,4 literes D-4D dízelmotor továbbfejlődött, és már 90 lóerőt produkált 3600-as fordulatszámon.

A sportosabb képességek iráni igényeket a Yaris TS elégítette ki. Ezt az új sportváltozatot a 2006-os Párizsi Autószalonon mutatták be, és egy új, 132 lóerős, 1,8 literes Dual VVT-i motorral szerelték fel, és 194 km/órás végsebességgel, sportos felfüggesztéssel, valamint dinamikus megjelenéssel hódított, beleértve a hátsó légterelőt és az oldalsó szoknyákat.

Harmadik generáció

Az összes Yaris generációt úttörő szellem jellemzi, és a 2012-ben bemutatott harmadik generáció forradalmasította a kisautó piacot azzal, hogy bevezetett egy öntöltő hibrid opciót, és az eddigi legfejlettebb Yaris lett. A hibrid rendszer 100 lóerős teljesítménye a kategóriájának élére emelte a Yarist teljesítmény és üzemanyag-fogyasztás terén. A harmadik generációs Yaris nemcsak úttörő technikai előrelépést jelentett, hanem a külső dizájn terén is mércét állított fel, merész színválasztékkal és aerodinamikailag optimalizált karosszériaformával, amely kategóriaelső, 0,287-es légellenállási együtthatót ért el.

A Toyota 2017-es visszatérése a FIA Rali Világbajnokságba (WRC) a Toyota Gazoo Racing vezetésével a limitált kiadású Yaris GRMN kifejlesztéséhez vezetett, amely az első GRMN (amely a „Gazoo Racing” és a hangolást végző „Meister of Nürburgring” rövidítésekből áll össze) betűnégyest viselő Toyota lett. Európában gyártották és értékesítették. A Yaris GRMN hiteles sportautó-képességei biztosították, hogy mind a 400 darab elkeljen már azelőtt, mielőtt az autó a bemutatóterembe került volna. 2018-ban a Toyota Gazoo Racing által ihletett Yaris GR Sport az első GR Sport felszereltségű modellként jelent meg Európában. A GR Sport modellváltozatok folyamatos sikere ahhoz vezetett, hogy a Toyota egy teljes modellcsaládot mutatott be Európában a sportos dinamizmus ihlette felszereltséggel, beleértve a Yarist, a Yaris Crosst, a Corollát, a C-HR-t, a RAV4-et és a Hiluxot.

Negyedik generáció

A 2020-ban piacra dobott negyedik generációs Yarist a világ legbiztonságosabb kisautójának tervezték, köszönhetően az alapfelszereltség részeként kínált fejlett vezetéstámogató rendszereknek. Ez az első modell, amelyet már világszerte Yaris néven ismernek. A „nagy-kicsi” koncepcióhoz való visszatérés még dinamikusabb megjelenést eredményezett: az újdonság rövidebb, szélesebb és alacsonyabb lett, mint az előző generáció. A Yaris lett az első kisautó, amelyet a Toyota New Global Architecture (TNGA) GA-B platformra építettek, és amely az alacsony súlypont és a kiemelkedően merev karosszéria révén javította a menetdinamikát, valamint jobb vezetési élményt és kezelhetőséget kínál.

A teljes hajtáslánc kínálat hatékonysága 22 százalékkal nőtt anélkül, hogy a teljesítmény rovására ment volna mindez. Sőt, a 16 százalékos erősödésnek köszönhető, a rendszerteljesítmény 116 lóerő lett. Az élesebb fojtószelep-reakció élvezetesebb vezetést eredményezett, ami hozzájárult a 0-100 km/órás sprintidő 15 százalékos javulásához – immár 9,7 másodperc alatt letudható ez a művelet. A tisztán elektromos meghajtás nyugalma akár 130 km/órás sebességnél is élvezhető, miközben a továbbfejlesztett hibrid teljesítmény jobb rugalmasságot eredményezett alacsony sebességnél és országúton is.

A negyedik generációs Yaris ismét a Toyota legnépszerűbb modellje volt Európában, és először vált a régió legkelendőbb modelljévé. Alig több mint húsz évvel azután, hogy a Yaris elnyerte a Toyota első Év Autója díját, a negyedik generációs Yarist az 59 európai autós újságíróból álló zsűri a 2021-es Év Autójának választotta. A zsűri dicsérte a Yaris kifinomultan működő, alacsony károsanyag-kibocsátású és elérhető árú hibrid technológiáját. Mindez pedig magyarázat arra, hogy a Yaris vásárlók több mint 80 százaléka miért választja a hibrid hajtásláncot.

GR Yaris

A sikeres Yaris GRMN és az első Yaris GR Sport nyomán 2020-ban megérkezett az első eredeti Gazoo Racing sportmodell, a GR Yaris. Ezt a közúti sportautót a Yaris WRC sikere ihlette, amely a Toyota Gazoo Racing World Rally Team színeiben egy gyártói címet, valamint két egyéni világbajnoki címet szerzett a modell megjelenéséig. Az újdonság megerősítette a típust, mint az innovatív technológiák úttörője, és soha nem látott elismerésekben részesült, ezzel azonnal modern klasszikussá válva.

A GR Yarist közvetlenül a Toyota rali tapasztalatai alapján fejlesztették ki egy egyedülálló platformon, amely egyesíti az új GA-B alvázt és a GA-C platformról érkező hátsó részt. Könnyű alumínium karosszériapaneleket és kovácsolt karbon-kompozit tetőt kapott, és persze nem maradtak el a súlycsökkentő intézkedések sem. A motortérben a világ legerősebb háromhengeres motorja található, amely egyben a legkisebb és legkönnyebb 1,6 literes turbómotor. A 261 lóerőt és 360 Nm nyomatékot produkáló GR Yaris így mindössze 5,5 másodperc alatt képes elérni álló helyzetből a 100 km/órás sebességet, és meg sem áll az elektronikusan korlátozott 230 km/órás végsebességig.

Az 1280 kilogrammos saját tömegnek köszönhetően a GR Yaris kiváló, 4,9 kg/lóerős tömeg/teljesítmény aránnyal rendelkezik, amely az elektronikusan vezérelt GR-FOUR összkerékhajtási rendszerrel együtt nagyszerű kombinációt biztosít. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a 25 000 darabban korlátozott modell minden egyes darabját gyorsan elkapkodták a lelkes rajongók, akik szerették volna megtapasztalni a valaha készült legextrémebb Yaris képességeit.

Próbáld ki nálunk a sportfogadást! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/