Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Tíz éves a négyüléses Porsche

2019. április 26. 18:30   |   Autoblog
címkék:  

Tíz évvel ezelőtt a Porsche új piaci szegmensben indított modellt. A Panamera személyében a sportautó-gyártó 2009 áprilisában bemutatta első Gran Turismo autóját. A Panamera sportautóhoz méltó menettulajdonságokat egyesített egy luxusmodell kényelmével és sokoldalúságával. A Porsche eredetileg évi 20 ezer példány legyártását tervezte, de a Panamera messze felülmúlta a várakozásokat: azóta már több mint 235 ezer készült belőle. A jelenlegi, második modellgeneráció teljes egészében a Porsche lipcsei gyárában készül és már háromféle karosszéria-változatban elérhető.

Az első négyüléses Porsche prototípus

Egy Porsche négy személy számára – a vállalat több mint 70 éves történelme során a Porsche mérnökei rendszeresen visszatértek ehhez az ötlethez. Elsőként az 1950-es években, amikor a 356 alapján kényelmes négyüléses prototípust fejlesztettek. Az 530 hosszított tengelytávval, nagyobb ajtókkal és megemelt tetővel rendelkezett hátul. Ezt később újabb modellek követték, például egy 911-alapú négyajtós prototípus, majd az 1980-as években a 928 hosszított változata. Ferry Porsche az egyik ilyet saját autójaként használta. 1988-ban a Porsche újra próbálkozott a 989-cel: a négyajtós kupé két teljes értékű hátsó üléssel rendelkezett.

A hajtásról egy V8-as orrmotor gondoskodott. A 989 formatervezési megoldásai később a 993-as generációjú 911-en is visszaköszöntek. Azonban, mint megannyi modell előtte, a 989 prototípus maradt. Gazdasági okokból a fejlesztést megszakították 1992-ben.

Mirage, Meteor és Phantom: zöld út a Panamera számára

Az új évezred kezdetén a Porsche számos piaci tanulmányt és a vetélytársak elemzését követően úgy döntött, hogy ötajtós szedánt fejleszt. A luxuskategóriába való belépés a vezetőség akkori elnökének, Wendelin Wiedekingnek a szívügye volt. A kihívás pedig hatalmas volt: kimagasló vezetési dinamika, bőséges helykínálat és tipikus, jól beazonosítható Porsche karakter.

A formatervezési folyamat során három koncepció született: a Mirage, a Meteor és a Phantom. A később sorozatgyártásba került modell leginkább az erőteljes megjelenésű Mirage-ra hasonlított. Végül mindhárom formatervezési tanulmányból vettek át részeket – és a modell új nevet kapott: a Panamera megszületett. Az elnevezést egyébként a mexikói Carrera Panamericana verseny ihlette.

Világpremier egy liftben

A Panamera első hivatalos megjelenésére 2009. április 19-én került sor, nem is akárhogyan: a Porsche a világsajtó képviselőit egy igazán különleges sajtókonferenciára hívta a sanghaji World Financial Center 94. emeletére. A Panamerát egy teherlift emelte a magasba egy kimondottan a premierre készült rögzítésben. 60 ember dolgozott hosszú órákig, hogy a lift mindössze egyetlen perc alatt 400 métert emelkedjen.

Az első Panamera – belső nevén G1 – új mércét állított fel kategóriájában a sportosság és a kényelem közötti nagy átfogásával. Ráadásul tele volt innovációval: sorozatgyártású luxusautóként elsőként kapott automataváltót és start-stop rendszert. A Panamera Turbo csúcsmodell speciális légrugózással rendelkezett, állítható, több irányban kiemelkedő hátsó légterelője pedig ugyancsak különlegességnek számított. A Gran Turismo új kijelző- és működtetési koncepciójával a későbbi Porsche modellek számára is kijelölte az irányt.

A modellsorozat lehetőségeinek kínálata gyorsan bővült; a motorkínálat 250 lóerőtől 550 lóerőig rengeteg lehetőséget biztosított akár hátsó-, akár összkerékhajtással, legyen szó benzines, dízel vagy hibrid működésről. Kezdetben a szívó V6-os és V8-as motorok hatfokozatú kézi váltóval is elérhetőek voltak. A legtöbb vásárló azonban a hétfokozatú, duplakuplungos Porsche PDK váltó mellett döntött. A dízel és hibrid hajtásláncokhoz hagyományos nyolcfokozatú automata járt.

Az Executive változat hosszított tengelytávval – főként a kínai vásárlók számára – a 2013-as modellfrissítéssel érkezett meg. A motorok még erősebbek lettek, akár 570 lóerőt is rendelkezésre bocsátva. A Panamera kimondottan fontos volt a Porsche számára; a Gran Turismo új piaci szegmensben képviselte a márkát és segített a vállalat gyors piaci növekedésében Kínában.

A második generációs modell 2016-tól

A második Panamera generáció (G2) fejlesztése több irányba indult: a hagyományos és hosszított tengelytávú Gran Turismo továbbfejlesztése mellett ugyanezen az alapon egy harmadik variáns is készült, a Sport Turismo. 2017-től avantgárd formatervezése és karosszéria-kialakítása még nagyobb variálhatóságot hozott a luxus kategóriába.

A G2 egyszerre lett sportosabb és elegánsabb, ugyanakkor még tágasabb: a tetővonal lejtése hamarabb kezdődött, a hátsó egy kissé visszakanyarodott, a vízszintes hátsó lámpák pedig a márkaidentitást teremtették meg. A sportos karosszéria ismét számos új innovációnak adott otthont, mint például az új, digitalizált vezérlési és kijelzőkoncepció. Az olyan futóműrendszereknek köszönhetően, mint a háromkamrás légrugózás, a hátsókerék-kormányzás és a PDCC Sport elektromechanikus dőlésstabilizálás, a Panamera épp úgy otthon van a közúton, mint a versenypályákon. Mindezt a Nürburgring-Nordschleifén elért 7:38-as ideje is alátámasztja.

Az erőforrások hatékonysága is továbbfejlődött, miközben a teljesítményértékek még tovább nőttek: új motorok jelentek meg a kínálatban, miközben a váltásról immár nyolcfokozatú PDK automata gondoskodik. A teljesítményspektrum 330 lóerőnél kezdődik, a csúcsverzió pedig mára már konnektoros hibridként 680 lóerőt kínál.

Kelendő hibrid modellek

A Porsche a Panamerával 2011-ben indult meg az elektromos mobilitás útján. A luxuskategória első párhuzamos teljes hibridjeként a Panamera S Hybrid az akkoriban készült leghatékonyabb Porsche modell volt, amely nem mellesleg 380 lóerős teljesítményt kínált. Két évvel később a Panamera S E-Hybrid ismét vezető helyen volt a szegmensben a világ első konnektoros luxushibridjeként: 416 lóerővel és 36 kilométeres elektromos hatótávval.

A második Panamera generációnál a Porsche mindegyik változat elektromos képességeit javította. A 918 Spyder szuperautó elektromos rásegítési stratégiájával felvértezve abszolút sportautós menetteljesítményeket kaptak a hibrid modellek, miközben megőrizték hatékonyságukat – a 462 lóerős Panamera 4 E-Hybrid és a 680 lóerős Panamera Turbo S E-Hybrid csúcsmodell is létrejött. Az új megoldásokat és az innovációkat kifejezetten jól fogadták az ügyfelek, 2018-ban az Európában eladott összes Panamera modell 67 százaléka hibrid volt.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!