/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Tovább lassul a hazai autópiac

2021. október 05. 18:45   |   Autoblog
címkék:  

2021. harmadik negyedévére világossá vált, hogy az év végére a piac további néhány százalékos lassulása várható, amelynek okai az immár krónikussá vált chiphiány mellett más alkatrészek akadozó beszállítói rendelkezésre állása okozta szállítási késedelmek, valamint a gyártás drágulása, illetve Magyarországon a forint gyengülése okozta listaár drágulás.

A Datahouse Kft. adatai szerint idén júniusban 9524 személygépjárművet helyeztek forgalomba, ami az előző évhez képest 17 százalékos csökkenést jelent. A 9524 darab újonnan forgalomba helyezett személyautóból 392 darab volt tisztán elektromos (+19%) és 385 darab volt plug-in hibrid (+21%) modell. Ha a kivonás utáni piacot nézzük, a teljes mennyiség júniusban 7390 volt, ami még mindig 12 százalékos növekedést jelent.

Ha a teljes első félévet vizsgáljuk, kiderül, hogy összesen 95 541 személyautót helyeztek itthon forgalomba (+5%), amiből 2328 tisztán elektromos, 3206 pedig plug-in hibrid volt. Utóbbi kettő 31, illetve 84 százalékkal haladta meg a tavalyi első féléves mennyiséget. A kivonás utáni piac azonban már csak 70 817 új autót mutatott, ami 3 százalékos csökkenés.

A 2021. év nehezen indult el és némi visszaesést hozott a 2020. év eleji még járványmentes év elejéhez képest a személyautók piacán. A 2020-as év második negyedévében történt jelentős visszaeséshez képest a piac helyreállt és az első félévi növekedés után lassulást mutat. Továbbra is elég magas, 20-30% a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik száma, amelyeket export, tesztautó leállítás, bérletből visszavétel, vagy egyéb üzleti célból vontak ki a forgalomból.

Annyi bizonyos, hogy az adott időszakban az első forgalomba helyezett új autók jelentős részben nem kerültek belföldi végfelhasználóhoz. Ennek a trendnek a növekedése nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, de különösen nem környezetvédelmi szempontból, nem beszélve arról, hogy ezek jelentős része a hazai szervizszolgáltatásokat sem veszi igénybe.

Az értékesítésben a benzines autók túlsúlya érzékelhető a dízelek kárára, ami a széndioxid-kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más károsanyagok oldaláról nézve kedvezőbb lehet. A full és konnektoros hibrid autók volumene a piac teljes méretéhez képest még mindig alacsony, a növekedési ütem jelentősen elmarad a várakozásoktól, annak ellenére, hogy egyre-másra jelennek meg az újabb és újabb ilyen autók. A most meghirdetett villanyautó vásárlási támogatás pillanatok alatt elfogyott, így a második félévben a pályázott autók átadása várható.

Üdvözlendőnek tartjuk, hogy az állam támogatja a nulla kibocsátású autókat, de jobbnak éreznénk egy a környezetterhelést és nem a meghajtási módot figyelembe vevő lépcsőzetes és folyamatos támogatási rendszer kidolgozását. Ezzel a kampányszerű támogatás káros piaci befolyásoló hatása tompítható lenne. A tisztán elektromos autók értékesítése a támogató pályázatok ellenére nagyon enyhe növekedést mutat, inkább stagnál. A plug-in hibridek piaci növekedése jelentősebb, de volumenében így is alacsony.

A használtautó-behozatal továbbra is jelentős. Az első háromnegyed évben 97 973 darab volt, ami ismét felette van az új személyautók forgalomba helyezésének. Amennyiben azonban a használt személygépkocsi importot az országban maradó új autókhoz viszonyítjuk, akkor a használt személyautó import mintegy 30-%-al magasabb.

A használtautó-import környezetvédelmi szempontú szabályozása első lépéseként 2021 elején megjelent jogszabály egyelőre a vizsgáztatási rendszeren keresztül kontrollálja a környezetszennyező és idős használt autók behozatalát és forgalomba engedését. Egyesületünk üdvözli ezt a lépést és továbbiakat vár, mivel ennek az intézkedésnek a hatása – véleményünk szerint – nem elég erős. Emellett a Nyugat-Európában bevezetésre kerülő, illetve beígért szigorítások nyomán egyre több korszerűtlen használt autó érkezik Magyarországra, amelyek beáramlásának korlátozása, fékezése immár környezetvédelmi oldalról elkerülhetetlen, azonban eddig nem született meg a politikai és jogi áttörés.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/