/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Új szuperautót alkotott a McLaren F1 atyja

2020. augusztus 06. 16:05   |   DG
címkék:  

A legendás McLaren F1 és a Mercedes-Benz SLR McLaren tervezője, Gordon Murray bemutatta új szupersportautóját, a T.50-et. A McLaren F1 szellemi utódjának tekinthető T.50 a világ legkönnyebb szupersportautója és a világ legnagyobb literteljesítményű szívó V12-es erőforrása hajtja. A T.50-ből 100 darab készül, s a tulajdonosoknak maga Gordon Murray adja majd át az autót 2022 januárjától. A T.50 nettó ára 2,36 millió font.

A Gordon Murray Automotive T.50 alapkoncepciójában megegyezik a McLaren F1-gyel, annak továbbfejlesztéseként is tekintetünk rá. Kompakt méretekkel rendelkezik (4352 mm hosszú és 1850 mm széles), rendkívül könnyű és háromszemélyes, akárcsak a 90-es években a szupersportautók világát felforgató F1. Méhsejtrácsos alapszerkezete alumínium, egyébként ragasztott szénszálas elemekből áll össze. A teljes karosszéria az önhordó vázzal és a külső panelekkel együtt mindössze 150 kilogrammot nyom. A kocsi menetkész tömege 986 kilogramm, ami tipikusan egyharmaddal kevesebb, mint más szupersportautóké.

A sofőr, akárcsak a vadászrepülőgépekben, középen ül, utasai a két oldalán, mögötte foglalnak helyet. A felfelé nyíló ajtókon keresztül könnyű a beszállás, a csomagokat pedig a karosszéria két oldalán kialakított 90 literes poggyászrekeszekben lehet elhelyezni. Összesen 288 liternyi csomag szállítható. Mivel a tető egészen a kocsi hátuljáig üvegezett, remek a kilátás és rengeteg fény jut be az utastérbe.

A T.50 karosszériája sima, letisztult, nem tarkítják légterelő szárnyak. Ennek ellenére az aerodinamikája rendkívül fejlett és hatékony. A tetőn például torlólevegő-nyílást alakítottak ki, amely a V12-es motornak szállítja a friss levegőt és a sebesség fokozódásával plusz teljesítményt is jelent. A hátsó fedelet úgy formázták meg, hogy a levegőt az aktív légterelőkhöz irányítsa. A T.50 legérdekesebb műszaki megoldása a hátul középen elhelyezett, 40 cm átmérőjű ventilátor, amely aktívan menedzseli a karosszéria alatti és feletti levegőáramlást, kiegyensúlyozva a légellenállást- és a leszorítóerőt. Az aktív hátsó légterelőkkel és a diffúzorral együttműködve a ventilátor képes akár 50 százalékkal megnövelni a leszorítóerőt vagy 12,5 százalékkal csökkenteni a légellenállást. A ventilátort egy 48-voltos motor működteti.

A T.50-nek hat különböző aerodinamikai beállítása van, amelyek a körülményeknek megfelelően optimalizálják a tapadást és a teljesítményt. A két automatikus mód mellett (Automatikus és Fékezés) négyet a pilóta választhat ki (Nagy leszorítóerő, Áramvonalas, V-Max Boost és Teszt). Fékezés üzemmódban a hátsó légterelők automatikusan 45 fokos szögbe ugranak. Nagy sebességnél, nyitott diffúzor szelepek mellett a ventilátor is működik, akár duplájára emelve a leszorítóerőt, nagymértékben fokozva a stabilitást és 10 méterrel csökkentve a fékutat 240 km/órás sebességről. Nagy leszorítóerő üzemmódban a hátsó spoilerek például 10 fokos lapátszögben rögzülnek, a diffúzor szelepek nyitva vannak, a ventilátor pedig felpörög, hogy 50 százalékkal növelje a leszorítóerőt. Az Áramvonalas üzemmód ezzel szemben 12,5 százalékkal csökkenti a légellenállást, ami nagyobb sebességet és alacsonyabb fogyasztást tesz lehetővé. A légterelők ekkor -10 fokos szögben állnak, a diffúzorszelepek részben zárva tartanak, a ventilátor pedig nagy sebességgel pörög, hogy minimálisra csökkentse a légellenállást. A V-Max Boost a legextrémebb beállítás. A 48-voltos indítómotor-generátorral hajtott ventilátor és a torlólevegő rendszer ekkor 50 lóerővel, 700 lóerő fölé tornássza a teljesítményt, rövid gyorsítások erejéig.

A T.50 szupersportautót a Cosworth céggel közösen fejlesztett, hipermodern V12-es erőmű hajtja, amely a világ legnagyobb fordulatszámú, leggyorsabb reagálású és legmagasabb literteljesítményű szívóüzemű tizenkét hengeres aggregátja. A V12-es egység utcai autóban rekordnak számító 12 100-as fordulatig elpörög, ráadásul ezt alapjárattól 0,3 másodperc alatt meg tudja tenni. A 4 literes (3994 köbcentiméteres) erőforrás össznyomatékának 71 százalékát már 2500-as fordulatszámon leadja, a maximális, 467 Nm-es érték pedig 9000-es fordulatszámon jelentkezik. Az erőforrás literteljesítménye világrekordnak számító 166 LE/liter, egyúttal a legkönnyebb is a V12-es mezőnyben, mindössze 178 kilós.

GT módban az erőforrás csak 9500-ig forog és 600 lóerős, így városban kifejezetten kényelmes a vezetése. Power, azaz erő módban viszont kihasználható a teljes 663 lóerő és a 12 100-ig tartó fordulatszám-tartomány. A motorhoz kapcsolt hatfokozatú manuális váltómű is különleges darab. Az öt rövid és hosszú hatodik fokozattal felszerelt Xtrac szerkezet mindössze 80,5 kilogrammot nyom.

A Gordon Murray Automotive T.50, akárcsak annak idején a McLaren F1, újra átírja majd a szupersportautókról alkotott képet.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/