/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Újfajta, intelligens kézi váltót fejlesztett a Kia

2020. június 29. 19:30   |   Autoblog
címkék:  

A Kia ma még több részletet hozott nyilvánosságra kifejezetten Hybrid 48V hajtásláncokhoz kifejlesztett intelligens kézi váltójáról, az iMT-ről. A mechanikus kapcsolat nélküli, tisztán elektromos tengelykapcsoló-kiemelő rendszerrel (clutch-by-wire) javul a hatásfok, csökken a fogyasztás és így az emisszió is. Ugyanakkor megmarad a kézi kapcsolás élvezete.

A hagyományos mechanikus, vagy hidraulikus-mechanikus tengelykapcsoló működtetés helyét az iMT-ben teljesen elektromos rendszer veszi át, így az erőátvitel működése a korábbinál sokkal pontosabban a Hybrid 48V-os hajtásláncok igényeihez igazítható. A belsőégésű motor, a Kia hagyományos start/stop rendszereiben megszokottnál jóval korábban leállítható, például már gurulás közben. Ettől önmagában is javul az összhatásfok, és csökken a CO2-kibocsátás.

Lassítás közben a váltó a vezető által korábban bekapcsolt sebességfokozatban marad akkor is, amikor a motor leáll. A belsőégésű erőforrás a fék-, vagy a gázpedál lenyomására azonnal újraindul, illetve ez történik akkor is, ha a vezető gurulás közben kinyomja a kuplungot a visszakapcsoláshoz, hogy aztán újra gyorsíthasson.

Az iMT működése lépésről lépésre

A vezető sebességben hagyja a váltót, miközben leveszi a lábát a gázpedálról, hogy lassítson (például egy kereszteződés előtt)

A váltó a vezető által korábban bekapcsolt fokozatban marad, az autó lassul (motorfék), miközben az iMT számítógépe leállítja a motort és kiemeli a tengelykapcsolót

Az autó álló motorral és nyitott kuplunggal lassul tovább (így a benzines, vagy a dízelmotor motorfék hatása nem érvényesül, azaz tovább gurulhat; a mozgási energia jobban hasznosul)

Ha a vezető ilyenkor a gázra lép, mert gyorsítani szeretne, vagy kinyomja a kuplungpedált, hogy visszakapcsoljon, a 48V-os villanymotor-generátor azonnal újraindítja a belsőégésű gépet

A 48V-os villanymotor-generátor segít összehangolni a motor fordulatszámát a váltóéval, így az újraindulás mindig rángatásmentes és gyors

A bekapcsolt sebességfokozattól függően, bizonyos sebesség alatt, a motor mindenképpen újraindul és a kuplung önműködően zár, hogy az autó nehogy lefulladjon

Bár az iMT-ben nincs közvetlen mechanikus kapcsolat a kuplungpedál és a tengelykapcsoló között, használatában nincs semmi különleges: pont úgy kell kezelni, mint a hagyományos kézi váltókat. A kuplungpedál működése is a megszokott, bár mechanikus kapcsolat híján az elektromechanikus működtetéssel sokkal egyszerűbb lehet például az elindulás.

Az iMT a Kia új lágy hibrid hajtáslánc-párosában debütál: az ‘EcoDynamics+’ Ceedekben az új 1.6 literes CRDi dízelhez kapcsolódik, a Rio ugyanilyen változataiban pedig a 2020 harmadik negyedévében piacra lépő 1.0 literes T-GDi benzineshez. Az iMT később a Kia más Hybrid 48V-os modelljeiben is megjelenik, és még idén új motorok is érkeznek a kínálatba.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/