/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (2) |
| Több

Utcai Formula 1-es autót készített a Mercedes-AMG

2017. szeptember 22. 16:30   |   Autoblog
címkék:  

A Mercedes-AMG Project One a Frankfurti Autószalon legnagyobb érdeklődést kiváltó újdonsága volt, s nem véletlenül. A Mercedes-AMG mérnökei megvalósították azt, amiről más gyártók eddig csak álmodni mertek: egy Formula 1-es versenyautó hibrid hajtásláncát építették be egy utcai autóba. A Project One több mint 1000 lóerőt ad le és 350 km/óra fölötti végsebességre képes.

A Mercedes-AMG hihetetlen autót rakott össze. Egy olyan utcai modellt, amiben a Formula 1-es versenyautó hajtáslánca dolgozik. A kocsiba egy belső égésű motort és nem kevesebb, mint négy villanymotort szereltek. Az 1,6 literes V6-os, közvetlen befecskendezéses és elektromosan működtetett turbófeltöltővel ellátott blokk közvetlenül a Mercedes-AMG Petronas Formula 1 versenyautótól érkezett. A főtengely akár 11 ezret is képes fordulni percenként, ami még mindig jelentősen alacsonyabb, mint a Formula 1-es autóban, ám a szuper plusz üzemanyag használata és a nagyobb tartósság igénye miatt ennyiben limitálták a motorfordulatszámot.

A benzinmotorba high-tech turbófeltöltő préseli a levegőt. A kipufogógáz és kompresszor turbinákat azonban elválasztották egymástól, az egyiket a kipufogó, a másikat a szívóoldalon helyezték el és hajtótengellyel kötötték össze őket. Erre a tengelyre pedig egy 90 kW teljesítményű elektromotort telepítettek, amely az aktuális üzemmód függvényében elektronikusan hajtja a kompresszor turbinát. Ez nem más, mint a Formula 1-ből ismert MGU-H (Motor Generator Unit Heat) egység. A megoldás legfőbb előnye, hogy teljesen eltűnteti a turbólyukat – a gázreakció jobb, mint egy szívóüzemű V8-as motor esetén.

Az elektromos turbófeltöltő emellett a kipufogórendszerben megtermelt fölös energiát is hasznosítani tudja; a rekuperáció részeként a lítium-ion akkumulátorban tárolja, vagy a másik villanymotor táplálására fordítja. Ez az egység 120 kW teljesítményű és közvetlenül a belső égésű motorra ültették rá (MGU-K, Motor Generator Unit Kinetic). Ezen kívül a mérnökök az első tengelyre még két villanymotort szereltek. Az elektronikusan meghajtott első tengely a kerekek egyenkénti gyorsítását és fékezését teszi lehetővé, különösen dinamikus menettulajdonségokat eredményezve. A Project One így négykerék-hajtású.

A Mercedes-AMG Project One hátsó tengelyén több mint 500 kW (680 LE) teljesítmény mérhető, melyhez hozzáadódik az első tengelyen található két villanymotor 120 kW-os (163 LE) teljesítménye, így az összteljesítmény meghaladja az 1000 lóerőt. A Project One 6 másodperc alatt gyorsul fel 200 km/órára, a végsebessége pedig 350 km/óra felett van, ami bámulatos. Elektromos hatótávolsága 25 kilométer.

A Project One EQ Power+ plug-in hibrid hajtáslánca számos különböző, intelligens üzemmóddal rendelkezik a tisztán elektromostól a rendkívül dinamikusig, ami a Formula 1 időmérő futamjain alkalmazott beállításhoz közelít. Az autóval például elektromos üzemben lehet elindulni, ilyenkor az első tengelyen lévő villanymotorok mozgatják a kocsit és a főtengelyre szerelt elektromos egység segít a rövid gyorsításoknál. A gázpedál mélyebbre nyomásakor a V6-os motor is bekapcsol, a sebesség fokozódásával pedig egyre nagyobb teljesítményt mozgósít. Ha a sofőr lelép a gázpedálról és állandó sebességre áll be, ismét a két első villanymotor veszi át a stafétát. Az erő egy új fejlesztésű, 8-fokozatú váltóművön keresztül jut el a hátsó kerekekhez.

A Mercedes becslése szerint a fékezési energia akár 80 százaléka visszatermelhető a lítium-ion akkumulátorba, ami nagyobb elektromos hatótávolságban mutatkozik meg. A telep cellái és a cellák hűtése egyébként pontosan olyan megoldású, mint a Formula 1-es autóban. Az elektromos feltöltővel kiegészített belső égésű motor (MGU-H) és a főtengelyre telepített villanymotor (MGU-K) termikus hatásfoka együtt pedig meghaladja a 40 százalékot, ami kiemelkedően jó a sorozatgyártású járművek között.

A Project One sallangmentes karosszériáját az aerodinamikai hatékonyság jegyében formálták meg, s jellegzetessége a Formula 1 stílusú tetőlégszívó, melyen keresztül nagy mennyiségű friss levegőhöz jut a motor. A fekete beömlő pedig egy függőleges cápauszonyban folytatódik, ami nagy sebességnél növeli a keresztirányú stabilitást. A hátsó, kiemelhető szárny és a diffúzor tetemes leszorítóerőt termel.

A tengelyvégeken speciális, 10-küllős, központi csavaros, kovácsolt alumínium kerékgarnitúrát látunk, amelyek részlegesen fedő karbontárcsákat kaptak. Javítják a kerekek körüli légáramlást és a fékek hőcseréjét is. Az első felnik mérete 10 x 19, a hátsóké 12 x 20 és 285/35 ZR 19, illetve 335/30 ZR 20 méretű Michelin Pilot Sport Cup 2 abroncsokat feszítettek rájuk. A fékrendszer természetesen karbon-kerámia tárcsákkal lassít.

A kabinban két személy számára van hely, ők az utascellához rögzített, állítható támlájú kagylóülésekben foglalhatnak helyet. A pedálok és a kormánykerék távolsága is szabályozható. A különböző információk a két, 25 centiméter átmérőjű érintőképernyőn jeleníthetők meg. A légzsákos, Formula 1 stílusú volánról az autó főbb paraméterei, így a menetmód és a felfüggesztés is szabályozhatók. Az elektromos ablakemelők és a légkondicionáló berendezés szériafelszerelés, a visszapillantó tükröt pedig kamerával váltották ki.

A Mercedes-AMG Project One az első utcai autó Formula 1-es hibrid technikával, amely versenypályás használatra éppúgy alkalmas, mint mindennapos közlekedésre. A tanulmány egyúttal guruló laboratórium is, tökéletes alany a teljesítmény-orientált hibrid hajtásláncok, a különböző struktúrájú felfüggesztések és a fedélzeti elektronikák tesztelésére.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

unknow
2017-09-23 - 09:18

” A Mercedes-AMG Project One hátsó tengelyén több mint 500 kW (680 LE) teljesítmény mérhető, melyhez hozzáadódik az első tengelyen található két villanymotor 120 kW-os (163 LE) teljesítménye, így az összteljesítmény meghaladja az 1000 lóerőt ”
680 + 163 lóerőből hogy lesz 1000?:)

Demcsák Gergely
2017-09-23 - 13:56

Két villanymotor van az első tengelyen, mindkettő 163 lóerős, tehát együtt több mint 320. Így jön ki. Azt hittem egyértelmű.


*/