Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Vége a győri Audi TT-nek

2019. május 25. 07:00   |   Kőrössy Balázs
címkék:  

Három generációt követően nem lesz több a győri gyártású, négykarikás sportautóból, amelynek nagy szerepe volt az Audi jellemfejlődésében. Most egy kicsit visszaemlékezünk a modell fontosabb állomásaira.

Még 1995-ben mutatkozott be a TT és TTS Roadster koncepciópáros a Frankfurti Autószalonon, majd 1998-ra öltött formát előbb a kupé, ’99-re pedig a roadster is. A tanulmány és a végleges változatok közötti késést a csavarok nélküli összeszerelést lehetővé tevő lézeres illesztés okozta, melyet ennél a modellnél alkalmazott először a gyártó.

A csak Győrben készülő apró sportautók nagy népszerűségnek örvendtek már az első években is, 1999-ben, amikor teljes éven keresztül árulták, csak Európában 36 836 példány kelt el, míg az amerikai piacon 2000-ben 12 027, egy évvel később pedig 12 523 darab kelt el, tehát az eladás konstans volt.

Az autó neve a Man-szigeti Isle of Man TT (Tourist Trophy) motorversenből ered, sikerét pedig megfizethető ára mellett retró stílusú, gömbölyded formájának ksözönhette, habár sokan csúfolták női autónak épp efféle vonásai miatt. Akárhogy is, a TT sokkal sportosabb volt, mint a gyártó többi portékája, ehhez pedig motorpalettája is nagyban hozzájárult: a 150 lóerős alapváltozat mellett egy 180 és egy 225 lóerős verzió is elérhető volt az 1.8 literes benzinmotorral – utóbbi kettőt turbófeltöltő segítette – a csúcsot pedig a 3.2 literes V6-os szívómotor jelentette 250 lóerővel és Quattro összkerékhajtással – ezt az erősebb turbós változathoz is lehetett felár ellenében kérni, míg alapvetően elől hajtott a TT.

2006-ban mutatkozott be a második generáció, mely sokkal agresszívebb lett elődjénél, habár a legtöbben épp ezt kritizálták benne. A felemás fogadtatás ellenére szépen fogytak az új példányok is. Ezeket még erősebb motorok kísérték: először csak kétféle kiadás került piacra, az egyik a 200 lóerős, 2.0 literes TFSI turbós, a másik a továbbra is 250 lóerős 3.2 literes szívó aggregáttal szerelt változat. Később azonban megjelent a TT S és a TT RS 272 és 340 lóerővel, a csúcsot azonban a TT RS Plus jelentette 360 lóerővel.

A harmadik és immáron utolsó generáció 2014-ben mutatkozott be, s talán a széria legszebb, legjobb tagja lett, már nem érdeklődtek iránta annyira az emberek: tavaly csupán 9943 darab talált gazdára Európában, míg Amerikában mindössze 1289 példány fogyott, hiába kapott egy ráncfelvarrást is.

Így tehát a Mercedes SLC-osztálya után az Audi is elengedi a maga kis élményautóját. Ez persze nem azt jelenti, hogy semmilyen meglepetést ne tartogatnának a négykarikások, sőt, az Audi vezérigazgatója, Bram Schot megerősítette, hogy a TT-t egy „új, érzelmekre ható modell fogja váltani azonos árszinten”, amely állítólag elektromos hajtású lesz. Többet azonban egyelőre nem tudni, ahogy azt sem, lesz-e belőle roadster kiadás vagy a tető egyszerűen fix marad.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Még nem érkezett hozzászólás.

Hírek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!