/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Visszatért a legendás Nissan Dakar raliautó

2016. december 14. 14:00   |   DG
címkék:  

A Nissan Patrol Fanta Limon Paris-Dakar raliautó éppen 30 évvel ezelőtt tűnt el a nyilvánosság elől, ám most, néhány elhivatott mérnöknek köszönhetően régi fényében tért vissza a szaharai homokdűnékre. Az 1987-es Nissan Patrol megírta saját fejezetét a Dakar-ralik mitológiájában: győzelmet szerzett a dízel kategóriában, s a világ első dízelautója volt, amelyik az első tízben fejezte be a versenyt. Ma már az összes élmenő autó dízelüzemű.

A Fanta Limon versenyautónak a Nissan európai műszaki központjának elhivatott mérnökei adtak új életet. A porladó roncsból két év alatt varázsoltak tökéletes járművet, kizárólag munkaidő után és hétvégén, a szabadidejükben foglalkozva az autóval.

A dízel Patrol története 1986-ban indult, amikor a Nissan Motorsport lefektetett egy tervet, miszerint a jövőben rangos tereprali versenyeken is részt vennének. Bázisjárműnek a Patrolt választották, a Nissan akkoriban igen népszerű négykerék-hajtású modelljét. A versenyautót 2,8 literes, 146 lóerős négyhengeres turbódízel motor mozgatta, ami 150 km/órás végsebességet tett lehetővé. Főszponzornak megszerezték a Coca-Colát, amely kitűnő lehetőséget látott a nagy publicitást élvező Párizs-Dakar versenyben. A sikerek pedig gyorsan jöttek, a Fanta Limon Patrol 1986-ban rögtön három versenyen is megszerezte az első helyet a dízelautók között.

A legfontosabb verseny persze az 1987-es Párizs-Dakar rali volt, amely akkor még valóban a két város között, 13 ezer kilométer hosszan zajlott, abban az évben 312 autó részvételével.  A Nissan Fanta Limon csapat két Patrolt nevezett; a 211-es számút Miguel Prieto-val és Ramon Termens-szel, valamint a 212-es számút, a Jorge és Hansi Babler testvérekkel. A 212-es autó idő előtt feladta a versenyt, ám a 211-es végigment és az összesített 9. helyen ért célba. A dízelek között pedig az első lett.

A hatalmas sikert hozó küldetés után azonban mindkét járművet nyugdíjazták. A 212-es Patrol hollétéről ma sem tudni semmit, azonban a 211-est a Salvador Claret magángyűjteménybe és autómúzeumba állították be a spanyolországi Gironában. S ott is maradt majdnem három évtizeden át. A Nissan technikusai 2014-ben leltek rá egy internetes fórumon látott fotók alapján és felvették a kapcsolatot a múzeummal. Ezután hazaszállították.

A jármű számos része erősen korrodált volt, motorja nem indult, első tengelye súlyosan sérült volt, elektronikáját pedig patkányok tették tönkre. A csapat azonban nagy lelkesedéssel vetette bele magát a felújításba és minden szabadidejüket feláldozva két év alatt az eredeti állapotba hozták a raliautót. Egész Európában kutattak alkatrészek után, Nissan kereskedőket hívtak fel régi alkatrészekért, de bontott elemeket is vásároltak, amelyeket aztán felújítva építettek be az autóba. A Patrol 2016 novemberében lett kész és visszatért spirituális hazájába, a szaharai dűnékre.

A restaurálás költségeit a Nissan állta a Performance Innovation alapból, amelyet minden évben hasonló projektek finanszírozására különítenek el.


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/