/*Impresszum blokkolas*/ /*Impresszum blokkolas*/
Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Zöldhullám a szirénázó járműveknek

2022. március 30. 16:45   |   Autoblog
címkék:  

A vészhelyzetekben minden olyan dolog végzetesnek bizonyulhat, ami lassítja a helyszínre siető szakszolgálatok járműveit. A Ford ezért kísérletekbe kezdett egy olyan, hálózatba kapcsolt közlekedésilámpa-technológiával, ami automatikusan zöldhullámot biztosít a vészhelyzetekhez riasztott mentőknek, tűzoltóknak és rendőröknek. Ezzel nemcsak a kiérkezés idejét lehet lerövidíteni, hanem annak veszélye is csökkenthető, hogy a szirénázó jármű balesetet szenvedjen, miközben megkülönböztető jelzéssel halad át a piros jelzéseken.

A torlódások már eleve csökkenthetők, ha a kereszteződés felé haladó járművek vezetőinek a közlekedési lámpák információt küldenek a következő lámpaváltás időzítéséről.

A mostani kísérlet egy nagyobb szabású projekt része volt, amely azt vizsgálta, milyen előnyökkel járhat az önvezető és hálózathoz csatlakozó járművek összehangolása az ugyancsak hálózatba kapcsolt infrastruktúrával a főutakon, a városokban és vidéken egyaránt. A kutatás jó példája annak, mennyire komolyan gondolja a Ford, hogy a konnektivitás és az innováció révén tovább javítható a vezetés élménye.

Hogyan működik?

A technológia teszteléséhez a Ford egy nyolc közlekedési lámpával tagolt útvonalat használt a németországi Aachenben, valamint két útszakaszt a városon kívül, amelyeken három-három egymást követő lámpa működött; ezeket mind a projektben résztvevő partnerek állítottak fel.

A Ford Kuga Plug-In Hybrid tesztautót az infrastruktúrával való kommunikációra szolgáló fedélzeti egységek mellett egy prototípus-hardverrel is felszerelték (ezen futott az ugyancsak prototípusnak számító szoftver), így a jármű mentő- és személyautóként is működhetett a különböző helyzet-szimulációk során.

A szirénás vonulás tesztelésekor a jármű jelet küldött a közlekedési lámpáknak, hogy váltsanak zöldre. Miután az autó áthaladt a kereszteződésen, a lámpák visszaálltak a normál működésre.

A hétköznapi forgalmi helyzetek vizsgálata során a tesztautó információt kapott arról, mikor vált át a közlekedési lámpa pirosról zöldre, illetve zöldről pirosra. A Ford adaptív sebességtartó automatikája ennek alapján úgy szabályozta a jármű sebességét, hogy a forgalomból a lehető legtöbb autó használhassa ki a zöld jelzést.

Amikor a lámpa piros volt, a rendszer már jóval a kereszteződés előtt lassítani kezdett (például 50-ról 30 km/órára), hogy a jármű a zöldre váltás pillanatában érkezzen meg a lámpához, és így lendületből haladhasson tovább.

Azoknál a járműveknél, amelyek ‘előre számítanak’ a piros jelzésre, a technológia segíthet minimumra csökkenteni az erős fékezéseket és az álló helyben töltött időt. A tesztautó már jóval a kereszteződés előtt megkapta a lámpainformációkat, így időben lassított, mérsékelve ezzel a torlódásokat.

A járművek és a közlekedési lámpák közti kommunikáció eszköze a C-V2X (mobilkommunikációs jármű – minden más) technológia; ez egy olyan egységes platform, amely összekapcsolja az autókat a közúti infrastruktúrával, más járművekkel és egyéb közlekedőkkel.

A fenti rendszert a Ford mérnökei az ‘Új Mobilitás Felé Vezető Út Aachen-Düsseldorf’ projekt keretében tesztelték, amit a Német Szövetségi Köztársaság Digitális és Közlekedési Minisztériuma indított útjára az Aacheni RWTH Egyetem, a Vodafone, a Straßen.NRW (Észak-Rajna-Vesztfália közúti közlekedési hatósága) és Aachen városa közreműködésével. A projekt 2020. januártól idén márciusig tartott.

Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 20.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)


Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá

Hozzászólás küldése

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Még nem érkezett hozzászólás.

*/