2013. augusztus 07. 14:55   |   Autoblog
címkék:  

Háromhengeres turbómotor az Opeltől

Jövőre az Adam kisautóban debütál az Opel új egyliteres háromhengeres turbómotorja, amely egy új 1-1,4 liter lökettérfogatú motorcsalád első tagja. A 115 lóerős turbómotor nemcsak környezetbarát, de csendessége és rezgésmentessége is felülmúlja néhány négyhengeresét.

A 115 LE teljesítményű motor már alul is nagyon nyomatékos, pöttöm méreteit meghazudtolva 166 Nm-t fejt ki 1800 és 4700/perc között. Az 1.0 SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection) az egész működési tartományában nyomatékosabb az ugyanilyen teljesítményű, nagyobb lökettérfogatú motoroknál, miközben fogyasztása 20 százalékkal szerényebb az Opel jelenlegi 1.6-literes szívómotorjáénál.

A jövőre az Adam kisautóban, új, hatfokozatú sebességváltóval debütáló 12-szelepes 1.0 turbó egy három- és négyhengeresekből álló, 1.0 – 1.4 literes motorcsalád első tagja. Hatékonyságának kulcsa a modern technika, például a közvetlen befecskendezés, a változó vezérlés és a könnyű alumíniumblokk. Az Opel várakozása szerint nagyon takarékosak lesznek ezek a motorok, jóval 100 g/km alatti CO2 emisszióval.

A tervezők tiszta lappal indultak, így eleve kiküszöbölhették a háromhengeres motorok vonzerejét csökkentő „sántikáló” járást. Az alumínium présöntvény blokk éppúgy csökkenti a zajkisugárzást és a testhangot, mint a súlyt. A nagynyomású üzemanyagcsöveket és porlasztókat szerkezetileg elkülönítették a hengerfejtől, hogy minimális legyen a lüktetés átvitele, míg a szivattyút és a csöveket akusztikailag tökéletesítették. Fontos szerepet játszik az olajteknőben elhelyezett kiegyensúlyozó tengely is. Csendes, invertált fogazású lánc hajtja a főtengellyel azonos fordulatszámon, de ellenirányban.

További akusztikai jellemző a felső és első motorburkolat, a szívócső és a vezértengely-ház optimalizálása, a főtengely szigetelése öntöttvas csapágyfedél-betétekkel, a sziszegésmentes turbófeltöltő és az acél olajteknő. Ennek eredményeként egyrészt finomabban működik az új 1.0 SIDI Turbo a többi háromhengeresnél, másrészt csendesebb sok négyhengeresnél. Próbapadon például teljes gáznál, az egész fordulatszám-tartományban halkabb az ugyanilyen teljesítményű 1,6 literes benzines turbónál. Az autóban egyáltalán nincs szükség plusz zajszigetelésre, bonyolult motorfelfüggesztésre vagy segédvázra.

Konstrukciós remekmű a kis tehetetlenségű, vízhűtéses turbóval összecsavarozott kipufogócsonk integrálása az alumínium hengerfejbe. Ez is hozzájárult a töltőnyomás gyors felépüléséhez, már alacsony fordulatszámon. Az 1800/percnél leadott 166 Nm nyomaték csaknem 30 százalékkal nagyobb, mint ugyanilyen fordulatszámnál az 1.6-literes motoré.

Az 1.0 SIDI Turbóhoz társított vadonatúj, hatfokozatú manuális sebességváltót közepes nyomatékokra méretezték. Mindössze 37 kilogramm a száraz súlya, körülbelül 30 százalékkal könnyebb a jelenlegi megfelelőjénél. Kompakt méretű is, hossza csupán 375 mm. Az új váltót több kis és kompakt Opel típusban használják majd, 220 Nm nyomatékig.

Az új 1.0 SIDI Turbo és a hozzá tartozó sebességváltó piaci bevezetése a következő lépés az Opel hajtómű-portfóliójának megújításában, amely három új motorcsaládot és 13 motort irányoz elő 2012 és 2016 között, egy sor új erőátvitellel együtt. A bemutatkozás a középméretű benzinesekkel és dízelekkel kezdődött, amelyekhez most csatlakozott a kis 1.0 turbó. Valamennyi a GM szentgotthárdi üzemében készül, közös futószalagon.