Egy kis frissítő: Opel Mokka 1,4 Turbo 4×4 Cosmo
Az Opel kisméretű városi terepjárója már közel egy éve piacon van, de még mindig a legcsinosabb a mezőnyben. Ám nemcsak a formája szól mellette; történetesen az egyik legjobb Opel a kínálatban. Az 1,4 literes turbómotorral teszteltük, ami kiválóan illik hozzá.
A Mokka hossza nem éri el a 4,3 métert, tengelytávja pedig mindössze 2,55 méter, tehát alapvetően kisautós méretekkel bír. Magassága viszont 1,66 méter, így jócskán a többi autó fölé magasodik és konkurensei többségénél is magasabb. Tömör és masszív autó, ugyanakkor az Opel szobrászainak köszönhetően igen stílusos, divatos is. Felvonultatja a szokásos szabadidő-autós dizájnelemeket, mint a fekete műanyag védőburkolatok és tetőlécek, és mindezt még néhány krómozott, illetve ezüstösen csillogó elemmel egészíti ki.
A Mokka remekül néz ki. Elöl a krómozott hűtőmaszk és ködlámpa-fészkek, valamint a fekete keretes fényszórók teszik vonzóvá, profilból pedig a hátrafelé emelkedő, sarló motívumban végződő ablakvonal ad neki karaktert. De amitől igazán vagányul fest, az a széles „válla” és a széles nyomtávja. Biztos lábakon áll a talajon, már szériában 18 colos kerekeket (a Cosmo szinten széria) kapott, de felárért akár 19-es felnik is rendelhetők hozzá. Emellett szépek a hátsó lámpái, és még a hátsó szélvédő is formatervezett. A divatos kinézetnek csupán egy nagy hátulütője van, a rossz kilátás, így a tolatásérzékelő és/vagy tolatókamera kötelező jelleggel kipipálandó az extralistán. A vaskos C-oszlop miatt hátrafelé oldalirányban gyakorlatilag lehetetlen kilátni.
A Mokka, bár tengelytávja csak 4 centiméterrel nagyobb a Corsáénál, tisztességes férőhelyet kínál négy felnőttnek, a pici kardánalagút miatt pedig rövid távon hátul akár hárman is helyet foglalhatnak benne. A magas üléspozíció miatt kompaktautós a térdhely, a fejtér viszont minden igényt kielégít. A csomagtér kisautós mércével nagynak számít, 356 literes, viszont az ülések előrehajtásával 1372 literig bővíthető. A Mokka rakodóhelyek tekintetében is jól áll, 19 darab van belőle a fedélzeten, minden apró holminak jut hely.
A tesztautóban szinte minden rendelhető extra benne volt, így például az Opel különleges, ergonomikus sportülése is, ami ebben az autóban az ülep részen egy kicsit szűkre sikerült, egyébként kiváló tartású, hosszú ülőlappal rendelkezik és optimális kialakítású. Az üléspozíció magas, így nagyszerűen rálátni a forgalomra, és még a langalétáknak is marad elég fejterük. Oldalirányban is nagy a hely, a Mokka ebből szempontból túltesz a kisautókon. Meglepett, hogy mennyire igényesen összerakott autó; jók az anyagok, szép a kidolgozás, az összeszerelési minőség pedig talán az Astráénál is jobb. Rossz úton sem nyikkannak meg a kárpitok, a szigetelés is remek.
Az Insigniával meghonosított műszerfali gombrengeteg elsőre ijesztőnek tűnik, és valóban ráférne némi tisztítás – ezt az új generációs Insigniában már meg is tették –, de kitanulása persze nem lehetetlen. Van olyan funkció, amit kicsit hosszabb ideig kell keresni, és a kormány küllőire szórt gombokat is időbe telik kiismerni, de végeredményben nem nehéz együtt élni az autóval. Örülhetünk annak is, hogy a Mokkához olyan, a kategóriában nem általános vagy hiányzó extrákat is megkaphatunk, mint a ráfutásos ütközésre figyelmeztetés, a sávelhagyás figyelmeztető rendszer, a KRESZ tábla felismerő rendszer, a kormányfűtés vagy a tolatókamera. Remek az Opel adaptív első bi-xenon fényszórója is, amely a sebesség függvényében változtatja a fénykéve hosszát és szélességét, és persze a kanyarba is befordul.
A Mokka jelenleg egy 1,6 literes, 115 lóerős szívó benzinessel, egy 140 lovas 1,4-es turbómotorral és egy 130 lovas, 1,7 literes CDTI dízellel érhető el. A szívó benzines csak elsőkerék-hajtással kapható, az 1,4-es turbó és a dízelmotor azonban összkerékhajtással is konfigurálható. A három erőforrás közül az 1,4-es Turbo tűnik a jó választásnak, mert igen fürgén mozgatja az autót, és a fogyasztása normál használat mellett 8 liter alatt tartható. A dízelmotor 750 ezer forintos felára egyszerűen túl magas.
Az Astrában megismert 1,4-es turbómotor 9,8 másodperc alatt gyorsítja százra a Mokkát, ami a vezetővel 1,5 tonnát meghaladó tömeg mellett nem rossz. Ahhoz azonban, hogy tempósan haladjunk, 3500 fölé kell emelni a fordulatszámot. Innen a hangja is megjön az erőforrásnak, és lelkesen húz a leszabályozásig. Ha nyomjuk neki, illetve autópályán haladva jócskán megnőhet az étvágya; 130 fölött az emelt karosszéria miatt mindenképpen 8 liter fölé kúszik a fogyasztása.
A Mokkát nagyon jó vezetni, elsősorban azért, mert kiváló a futóműve és a kormányzása, ráadásként a fékei is nagyon hatékonyak. A felfüggesztésnél lágyabb rugókat és feszesebb lengéscsillapítókat alkalmaztak, így egész kellemesen rugózik, miközben nagyon stabilan fekszi az utat. Motorját amennyire lehetett, alacsonyan építették be, ami szintén sokat segít. A Mokkát automatikusan működő összkerékhajtással szerelték fel, amelynek működésébe nincs beleszólásunk; ha megcsúsznak az első kerekek, bekapcsolódnak a hátsók is a hajtásba. A Mokka a hideg évszakokban így nagyobb biztonságot nyújt, mint a többi autó, de terepre ne merészkedjünk vele, már csak a nagyon alacsonyra húzott első kötény és az utcai mintázatú gumik miatt sem.
A Nissan Juke, Skoda Yeti, MINI Countryman ellenfelének szánt Opel Mokka remek autó és jó ajánlat a kategóriában. Jól néz ki, kiváló futóműve, kormányzása és fékei miatt élvezet vezetni, ráadásul a kategóriában páratlanul gazdagon felszerelhető. Selection, Enjoy és Cosmo felszereltséggel kapható, 1,6-os motorral és 5-fokozatú kézi váltóval 4 730 000 forinttól megvásárolható. A 140 lovas 1,4 Turbo Ecotec motorral szerelt verzió csak közepes felszereltségtől, 5 380 000 forinttól választható. Földgáz-hajtású változata is elérhető, emellett kérhető hozzá automataváltó és összkerékhajtás. A start/stop rendszerrel és AWD-vel konfigurált 1,4 Turbo változat a magas Cosmo felszereltséggel 6 380 000 forintba kerül. A 130 lóerős 1,7 CDTI dízel alapára 6 130 000 forint, s ha a két csúcsváltozatot vetjük össze, kiderül, a dízelmotor felára 750 ezer forint. Ez nagyon sok, így aki nem megy nagyon sokat egy évben, jobban jár, ha a kis turbós benzinest választja.