2014. március 25. 20:45   |   Autoblog
címkék:  

Ford Kugával jár Ady Endre és József Attila

A közelgő, április 11-én tartott magyar költészet napjára készülve az elkövetkező hetekben egy rövid, Ady és József Attila idézetekkel ellátott Ford Kuga járja majd az országot: egy brit kutatók által készített felmérés szerint akár 60 százalékkal is megemelkedhet a dugókban ülő sofőrök stresszhormon szintje, az olvasásnak ugyanakkor jótékony, nyugtató hatása van az idegrendszerünkre. Az akció szervezői így azt remélik, az idézetek segíthetnek az őket elolvasó sofőrök közérzetének javításában, és nem mellesleg kulturális missziót is teljesítenek.

A Nemzeti Sütibank nevet viselő karitatív szervezet nem mindennapi az akciójával egyszerre szeretné népszerűsíteni a versolvasást és könnyebbé tenni a dugóban való várakozást: az országot járó, rövid Ady Endre és József Attila idézetekkel dekorált Ford Kuga segítségével a piros lámpánál néhány másodpercre, de a dugóban, akár egy órán át is szemünk előtt lehet egy-egy értékes irodalmi idézet.

„Akciónk egyik célja, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy átlag magyar egyre ritkábban olvas. A könyvet olvasók aránya 1987-ben még 12,8 százalék volt, ugyanez az arány a ma már csak  7 százalék körül mozog. Még ennél is kevesebb időt töltenek a magyarok versek olvasásával.” – fogalmaz Éskovács Péter, a megmozdulás egyik szervezője.

A Nemzeti Sütibank akciója azonban ezzel ugyanakkor még nem ér véget. A magyar költészet napján, azaz József Attila születésének napján a rövid, két soros versidézetekkel ellátott Ford Kuga-val elmaradott térségek kistelepüléseibe szállítanak süteményeket, melyeken szintén versidézetek lesznek olvashatók. Így az iskolás gyerekek hétköznapjába is, még ha könnyen emészthető formában, de becsempészik a magyar költészetet. Ebben a Sütibank számára, az angol Young Poet Network költőegyesület Poetry Digest elnevezésű akciója nyújtott inspirációt, ahol különféle tortákra, muffinokra helyeznek egy-egy nagy angolszász költő pár soros versidézetét.

A Nemzeti Sütibanknak egyébiránt nem ez az első ilyen karitatív megmozdulása. Tavaly például az akcióban résztvevő élelmiszercégek édességeinek eladásából finanszírozták a nyelvtanulást, az ország hátrányos helyzetű diákjai számára. Azt megelőzően pedig autók forgalmazásával foglalkozó cégek összefogását sürgette a szervezet, hogy az elmaradott térségek munkavállalói, könnyebben juthassanak jogosítványoz.