2014. június 26. 16:30   |   Autoblog
címkék:  

Ismét a Ford 1 literes Ecoboostja lett az Év Motorja

A Ford 1,0 literes EcoBoost erőforrása elnyerte a 2014-es Év Motorja díjat. Ez önmagában is hatalmas teljesítmény, az azonban példátlan siker, hogy egy motor három egymást követő évben is megszerezte ezt a kitüntetést. A Fordon kívül a BMW, a Ferrari és a Mercedes is több kategóriagyőzelmet aratott.

Az először a B-Max-ban bemutatkozó, ám azóta már számos modellhez, így a  Fiestához, a Focushoz, a C-Max-hoz és Grand C-Max-hoz, a Tourneo és a Transit Courierhez, valamint a Tourneo és Transit Customhoz, a jövőben pedig az idei év második felében érkező új Mondeóhoz is elérhető 1,0 literes EcoBoost motor prémium márkák és szupersportkocsik erőforrásaival versengett a címért, amit a vezethetőség, a teljesítmény, az üzemanyag-fogyasztás, a kifinomultság és a technológia mérlegelése után ítélt oda a zsűri. A 35 ország 82 autós újságírójából álló testület mindemellett a Legjobb 1,0 Liternél Kisebb Lökettérfogatú Motor díját is harmadik alkalommal szavazta meg a Ford erőforrásának a 2014-es Stuttgarti Motor Expón.

Az 1,0 literes EcoBoost immár 13 jelentős díjat nyert el. Az elmúlt három év során az erőforrás hét Év Motorja címet gyűjtött be, emellett pedig technológiai újításaiért Németországban megkapta a 2013-as Nemzetközi Paul Pietsch Díjat, a brit Királyi Autóklub Dewar Díját, valamint az amerikai Popular Mechanics magazin Áttörés Díját is. A Ford az első autógyártó, amelynek háromhengeres blokkja felkerült a Waard 10 Legjobb Motorjának listájára.

„Az idei volt az eddigi legerősebb mezőny, de az 1,0 literes EcoBoost még mindig olyan erényekkel bír, amelyek győztessé avatták: simán, kifinomultan jár, meglepően rugalmas és kiemelkedően takarékos.” – fogalmaz Dean Slavnich, a 16. Év Motorja verseny társelnöke, az Engine Technology International magazin szerkesztője. „Az 1,0 literes EcoBoost a modern motortervezés legjobb példája.”

Az 1,0 literes EcoBoost motorral hajtott Ford-modellek ma már a világ 72 piacán kaphatók. Az 1,0 literes EcoBoost erőforrás fejlesztésén több mint 200 mérnök dolgozott Németországban a Ford aacheni és merkenichi kutatás-fejlesztési központjaiban, valamint az Egyesült Királyság a dagenhami és a duntoni fejlesztő létesítményeiben; a szakemberek összesen 5 milliónál is több munkaórát áldoztak a motor megalkotására. A kompakt, kis tehetetlenségű turbótöltő akár 248 ezret is pöröghet percenként; ez másodpercenként több mint 4 ezer fordulatot jelent, ami majdnem kétszerese a 2014-es Formula 1-es autók motorjában alkalmazott turbótöltők fordulatszámának. A motorban, amelynek kompakt öntöttvas blokkja olyan kicsi, hogy akár egy utasszállító repülőgép felső poggyásztartójába is beférne, alumínium hengerfej és integrált, hűtött kipufogó-leömlő mérsékli a kipufogógáz hőmérsékletét, optimális üzemanyag-levegő arányt biztosítva. A hagyományos háromhengeres motoroknál megszokott egyenetlen járást innovatív lendkerék és ékszíjtárcsa simítja ki. A belső súrlódást speciális bevonatú dugattyúkkal, kis feszességű dugattyúgyűrűkkel, alacsony súrlódású hajtókar-tömítéssel és olajfürdős vezérműszíj-kialakítással sikerült mérsékelni. A változó lökettérfogatú olajpumpa a mindenkori igényhez igazítja a kenés mértékét és az olajnyomást, tovább csökkentve ezzel az üzemanyag-fogyasztást.

A BMW is nagy sikerrel zárta az Nemzetközi Év Motorja választást. A TwinPower Turbo technológiával szerelt, 3,0 literes soros hathengeres benzinmotor idén negyedik alkalommal végzett kategóriája élén, míg a MINI 1,6 literes négyhengeres turbómotorja, amely többek között a MINI Cooper S Countryman és a MINI Cooper S Paceman modelleket hajtja, sorozatban nyolcadik győzelmét szerezte meg. A Nemzetközi Év Motorja Díjat 1999-ben adták át először, azóta 63 alkalommal díjazták a BMW és MINI modellekbe fejlesztett erőforrásokat az egyes kategóriákban vagy abszolút győztesként.

A Nemzetközi Év Motorja díjat tehát a Ford gyűjtötte be 351 ponttal, a második helyre pedig a Ferrari futott be 4,5 literes V8-as erőforrásával (281 pont). Az értékelésben a harmadik helyen hozták ki a Volkswagen kettős feltöltésű 1,4 literes benzinmotorját (254 pont). Az 1 liter alatti kategóriát a Ford nyerte 1 literes EcoBoostjával, a második a BMW i3-as hatótáv kiterjesztő, 647 köbcentiméteres kéthengeres motorja lett, a harmadik helyre pedig a Volkswagen 1 literes háromhengerese jött be.

Az 1-1,4 literes kategóriában a VW Twinchargere a Fiat 1,4 literes MultiAir benzinesét és saját 1,4-es TSI erőforrását előzte meg. Az 1,4-1,8 literes erőforrások kategóriáját ismét a BMW-PSA 1,6 literes turbómotorja vitte, a második a BMW új 1,5 literes háromhengerese lett, míg a harmadik helyen a VW/Audi 1,8 literes TFSI-je végzett. Az 1,8-2 literes motorok mezőnyéből a Mercedes-AMG 2 literes turbóját találták a legjobbnak, amely az A 45 AMG, a CLA 45 AMG és a GLA 45 AMG modelleket hajtja. A 2-2,5 motorok kategóriáját az Audi öthengeresével nyerte, a Mazda 2,2-es Skyactiv erőforrása a második lett.

A 3 literig tartó kategória győzelmét a BMW szerezte meg, a 3-4 literes mezőnyben pedig a McLaren 3,8 literes biturbó V8-asát tartotta a zsűri a legjobbnak. A 4 liter fölött lökettérfogatú erőforrások kategóriáját a Ferrari uralta, 4,5 literes V8-asa és 6,3 literes V12-ese az első és második helyet gyűjtötte be. A legjobb Zöld Motor a Tesla elektromos hajtáslánca, a legjobb Új Motor a Mercedes-AMG 2 literes turbós aggregátja, a legjobb Sportmotor pedig a Ferrari 4,5 literes nyolchengerese lett.

A Nemzetközi Év Motorja választásról itt minden információ megtalálható.