2014. szeptember 11. 16:35   |   Autoblog
címkék:  

Leleplezték a legfontosabb Jaguart

Londonban bemutatkozott a középméretű Jaguar XE szedán, amely a márka legfejlettebb és legfontosabb új modellje. Az XE sportváltozatát láthatjuk először, de az autó kapható lesz új fejlesztésű négyhengeres turbómotorokkal is. Jövőre kerül piacra.

A Jaguar XE az első modell, amely a Jaguar Land Rover új moduláris padlólemezére épül. Így rövid első és hosszabb hátsó túlnyúlás, nagy tengelytáv, valamint hátratolt kabin jellemzi. 4672 mm hosszú, 1850 mm széles, 1416 mm magas, a tengelytávja pedig 2835 mm-es, tehát a mai középkategóriás autóknál egy kicsivel szélesebb és alacsonyabb. Oldalról kupés, dinamikus sziluettet mutat. A Jaguar XE azonban nemcsak izmos kiállású, hanem rendkívül áramvonalas is, légellenállási együtthatója csupán 0,26.

Bent a műszerfal jellegzetessége a cockpit-szerű, mély középkonzol, a nagy központi irányító tárcsával. A főműszerek az F-Type stílusát követik. Az utasok kényelmes székekben foglalhatnak helyet, az első és a hátsó lábtér a gyár szerint nagyvonalú. Az anyag- és összeszerelési minőség láthatóan elsőrangú, a különböző szövet- és bőrkárpitok, a dupla szegélyvarrás, valamint a tiszta fém, zongoralakk és valódi fa felületek prémium, kézműves érzetet közvetítenek. Ráadásként a belső hangulatvilágítás színe is szabályozható.

Az XE teljesen új infotainment rendszert is kapott, amelynek központi egysége a műszerfalon elhelyezett 20 centiméter átmérőjű érintőkijelző. Hangparancsokkal is vezérelhető, SD kártyás navigációt építettek bele, támogatja a Bluetooth szabványt és audio streaming funkciót illetve USB kapcsolatot is kínál. Az okostelefonok teljes mértékben integrálhatók az autóba. WiFi hotspoton keresztül böngészhető az internet, az iOS és Android felhasználók pedig távolról is elérhetnek és vezérelhetnek néhány jármű funkciót. Ilyen a hét napra előre beállítható légkondicionáló berendezés, az ajtózárás és –nyitás, vagy a motorindítás.

A Jaguar köztudottan profin bánik az alumíniummal, már a 60-as évek óta alkalmazza. Az új XE esetében is intenzíven használták ezt a nemes fémet; és ez az első autó a világon, amelynek gyártásánál RC 5754 típusú, újrahasznosított anyagokból készült alumíniumot is beépítettek. A Jaguar törekvése egyébként nem más, mint hogy 2020-ra modelljei 75 százalékban újrahasznosított anyagokból készüljenek.

Az új XE rendkívül igényes felfüggesztést kapott, elöl dupla lengőkaros, nem MacPherson kialakítással, hátul pedig úgynevezett integral link, nem többlengőkaros megoldással. Utóbbi jellemzően csak a nagyobb, drágább személyautókban található meg. Ezzel a középkategóriás Jaguar a szegmens egyik legstabilabb, legprecízebben irányítható, legjobb kezelhetőségű modellje. Az XE az első Jaguar elektromos szervokormánnyal (EPAS), amely nem befolyásolja az autó teljesítményét, a fogyasztását azonban három százalékkal csökkenti.

A Jaguar XE a vezetést támogató biztonsági rendszerek területén is újat hoz. Ez az első autó a világon, amelybe beépítették az alacsony sebességű tempomatként funkcionáló All Surface Progress Control-t (ASPC). Az ASPC 3,6 és 30 km/órás sebesség között működik, a gázpedál érintésének szüksége nélkül a fékrendszer és a motor precíz vezérlésével biztosítja az előrehaladást síkos, jeges úton. Ezen kívül lézeres szélvédő kijelző (head-up display), kamera-alapú automatikus vészfékező rendszer, táblafelismerő és sávelhagyást megakadályozó rendszer, adaptív tempomat, holttér-figyelő és automata parkolási rendszer, valamint mögöttes forgalomfigyelő rendszer is elérhető az autóhoz.

Az új Jaguar XE új négy- és hathengeres motorokkal kerül piacra, a négyhengeres Euro 6-os Ingenium motorcsalád vadonatúj fejlesztés. A házon belül kifejlesztett erőforrások között találunk turbódízel és közvetlen befecskendezéses turbós benzines erőforrást, amelyek alacsony fogyasztásukkal és károsanyag-kibocsátásukkal a jövőben jelentősen hozzájárulnak majd a Jaguar Land Rover flotta-kibocsátásának csökkentéséhez.

A 2 literes négyhengeres Ingenium dízelmotor 163 lóerőt és 380 Nm nyomatékot ad le, a széndioxid-kibocsátása pedig a gyár szerint csupán 99 g/km. A dízel Jaguar XE ezzel igen kedvező környezetvédelmi besorolást, így bizonyos országokban adókedvezményt kap. A dízelmotor olajcsere periódusa ráadásul hihetetlen 33 600 kilométer, ami kedvező a fenntartási költségek tekintetében.

A másik Ingenium erőforrás egy 2 literes négyhengeres, közvetlen befecskendezéses turbómotor, amely kétféle teljesítménnyel és 8-fokozatú ZF automataváltóval kerül be a Jaguar XE-be. Ezek paramétereiről egyelőre nincsenek információink, tudvalevő viszont, hogy később érkezik egy nagyobb teljesítményű dízelmotor.

Azok a vásárlók, akik dinamikus menettulajdonságokra vágynak, választhatják a 3 literes kompresszoros benzinmotorral szerelt Jaguar XE S modellt. A közvetlen befecskendezéses, változó szelepvezérléses egység 340 lóerőt és 450 Nm nyomatékot termel, a nulla-százas gyorsulás így 5,1 másodpercet vesz igénybe. A végsebesség 250 km/óra.

A Jaguar XJ és XF alá betagozódó XE az októberi Párizsi Autószalonon ünnepli a világpremierjét és 2015-ben indul a forgalmazása.